Zoborský kláštor v Nitre patrí k jedinečným pamiatkam svojho druhu na celom Slovensku. Napriek tomu jeho areál svojim návštevníkom mnoho neponúka. To má zmeniť uvažovaná revitalizácia, ktorej podobu načrtla nedávno ukončená architektonicko-krajinárska súťaž. Víťazný návrh naznačuje možnosti obnovy chátrajúcich kláštorných areálov a podpory ich návštevnosti.
V Bratislave bola v priebehu minulého roka ukončená rekonštrukcia viacerých vzácnych pamiatok. V roku 2024 by mali pribudnúť ďalšie, pričom pozornosť medzi nimi púta obnova Georgievitsovho paláca na Panenskej 11. Po dokončení prác sa mu vráti pôvodná funkcia základnej umeleckej školy, pričom ho stavebník, teda Hlavné mesto SR, po novom označuje ako Dom hudby.
Atraktivita železničnej dopravy sa neodvíja len od kvality trate, vlakov a vozňov, ale vo veľkej miere aj stavu železničných staníc. Česko, ktoré to s kvalitou železníc myslí očividne vážne, si to uvedomuje. Preto aj menšie mestá získavajú modernizované alebo v podstate úplne nové stanice po architektonických súťažiach. Neriešia sa však len budovy, ale aj ich okolie.
Bratislavu by bolo možné donedávna označiť ako mesto s katastrofálnym verejným priestorom, pomaly sa to ale mení. V posledných rokoch bola úprava zanedbaných alebo nefunkčných plôch medzi kľúčovými prioritami. Postupne tak pribúdajú nové lokality a body pre trávenie voľného času vo vysoko kultivovanom prostredí.
V posledných rokoch sa viacero významných firiem rozhodlo pre vybudovanie si vlastných reprezentatívnych centrál, ktoré uprednostňujú pred prenájmami v komerčných projektoch. Patriť k nim mal aj najúspešnejší potravinový reťazec na Slovensku Lidl, ktorý sa mal usídliť na Prievozskej ulici v Ružinove. Podľa náznakov z toho ale nemusí byť vôbec nič.
Uvažovaná premena dúbravskej lokality Hrubé Lúky bola verejnosti prvýkrát bližšie predstavená v roku 2022 podaním zámeru na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Konanie bolo po čase zastavené a predstavená bola nová, upravená vízia. Developer CC Theta, za ktorým stojí Corwin, dnes už pozná rozhodnutie Ministerstva životného prostredia SR.
Požiarom poznačené priestory známej kultúrnej inštitúcie prešli rozsiahlou rekonštrukciou. Tá okrem modernizácie interiérového vybavenia zahŕňala aj návrh nového technologického a technického riešenia. Aj napriek viacerým nutným zmenám sa podarilo zachovať jedinečný genius loci miesta.
Dopravná kostra Bratislavy je nedobudovaná. V posledných rokoch bolo hlavné mesto svedkom investícií do verejnej aj cestnej dopravy, napriek tomu chýba viacero významných stavieb, ktoré sú kľúčom k ukľudňovaniu mobility na významných mestských triedach. Magistrát a Metropolitný inštitút Bratislavy začínajú preverovať možnosti vzniku jednej z najdôležitejších.
V Rači sa v posledných rokoch postavilo viacero komerčných projektov, predovšetkým s bývaním. Ďalšie sú v príprave. Záujem preto vyvolávajú asanačné práce v areáli jedného z menej využívaných výrobných areálov, nabádajúce k úvahe, či sa tu nebudú stavať nové byty. V praxi sa však ukazuje, že situácia môže byť zložitejšia - ako to už býva nielen v Rači zvykom.
Pre obyvateľov veľkých miest je nenarušená príroda veľmi vzácna. Ak sa však nachádza v blízkosti mestských štvrtí, je jej zachovanie a citlivá prezentácia o to dôležitejšia. Cesta vtedy spočíva v realizácii nenásilných intervencií na vysokej úrovni. V takomto prípade nepochybne platí, že menej je viac.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac