Prakticky dokončená bola rekonštrukcia chodníka v časti Mýtnej ulice pri obrátenej pyramíde Slovenského rozhlasu (RTVS). V kontexte Bratislavy ide o mimoriadny zásah, keďže ide o prvé celkové dláždenie Bratislavskou dlažbou v meste. Po nedávnych legislatívnych zmenách ostáva otázkou, či nebude nadlho posledným.
Hlavné mesto tesne pred Vianocami z väčšej časti ukončilo práce na rekonštrukcii chodníka na Mýtnej ulici medzi Belopotockého ulicou a Námestím slobody, resp. Ul. Imricha Karvaša. Plochy v dotyku s ikonickou budovou Slovenského rozhlasu boli v desivom stave – týkalo sa to asfaltového chodníka, parkovacích plôch z betónových dlaždíc či zdevastovaných obrubníkov. Celkový obraz úpadku dotvárala snaha o oddelenie parkovania od chodcov vo forme nízkych betónových kochlíkov s neudržiavanou zeleňou.
Priestor vynikajúco ilustroval mieru zanedbania bratislavského verejného priestoru, kedy sú v zlom stave aj plochy v reprezentačných častiach Starého Mesta. Tento chodník sa totiž nachádza v blízkosti viacerých významných inštitúcií s celoslovenským dosahom. Hlavné mesto podobné priestranstvá dlhodobo ignorovalo a nechávalo napospas parkujúcim autám či vizuálnemu smogu.
Náznaky zlepšenia sa začali objavovať od roku 2019, kedy novozaložený Metropolitný inštitút Bratislavy začal práce na príprave manuálu verejných priestorov, teda pravidlách štandardizácie zásahov v mestskom exteriéri. Za uplynulé roky tak vydal celú sériu tzv. princípov a štandardov, ktoré určili konkrétne riešenie jednotlivých aspektov verejného priestoru – vrátane povrchov chodníkov. Na to nadviazal vytvorením dizajnu Bratislavskej dlažby – vzoru dláždenia, unikátneho pre slovenské hlavné mesto.
Bratislavská mestská dlažba bola predstavená už na konci roka 2021, trvalo však rok, kým pribudla realizácia, ktorá naplno nové vzorovanie. Po určitom testovaní na viacerých uliciach – napríklad na Krížnej, Karpatskej alebo pred Hlavnou stanicou – sa na Mýtnej dlažobné kocky položili podľa celkového dizajnu. V susedstve Slovenského rozhlasu tak vznikol chodník s vlastným, špecifickým charakterom.
Stavebník, Hlavné mesto, okrem nového dláždenia na Mýtnej zrealizoval aj opravu poškodených obrubníkov, nainštaloval nové osvetlenie a osadí mestský mobiliár, najmä lavičky, smetné koše a stojany na bicykle. Nasadené boli nové stromy, čím ulica získala obojstranné stromoradie. Okrem toho pribudli aj nanovo vydláždené parkovacie miesta, hoci tentoraz už s estetickejším charakterom.
Hrubé práce boli dokončené v decembri, osadiť ešte ostáva mobiliár a vyspraviť nedorobky. Tých je zatiaľ celkom dosť, pričom súdiac podľa nich, kvalita prác nebola najlepšia. Problematicky pôsobí styk so staršími časťami chodníkov. Nanešťastie, mesto v rámci tejto úpravy nijako nezlepšilo ani stav cyklistickej infraštruktúry. Cyklisti sú aj naďalej vedení po vozovke s využitím cyklopiktokoridoru.
Napriek tomu ide o viditeľné a výrazné zlepšenie. Z jedného z najškaredších miest v Bratislave (minimálne s ohľadom na kontext okolitých budov) sa razom stala ukážka, ako by mohli vyzerať chodníky v budúcnosti. Ak by sa podarilo bratislavskú dlažbu výraznejšie rozšíriť, mesto by pôsobilo omnoho lepšie, porovnateľne s centrami vyspelých európskych metropol.
Otázkou ostáva, či sa to v dohľadnej dobe stane. Mesto ešte nedávno deklarovalo, že je pripravené rozšíriť zóny, vydláždené Bratislavskou dlažbou. To ale bolo ešte predtým, než vošli do platnosti legislatívne zmeny, súvisiace s reakciou štátu na vysokú infláciu a energetickú krízu. Vláda SR sa rozhodla pomôcť rodinám – chýbajúce zdroje však našla na účtoch samospráv, vrátane tej bratislavskej. Primátor Bratislavy Matúš Vallo tvrdí, že mesto príde v roku 2023 o 50 miliónov eur a bude nútený pozastaviť všetky rozvojové projekty.
Nie je vylúčené, že sa to dotkne aj opráv chodníkov za použitia Bratislavskej dlažby. Či to tak bude, sa uvidí už v dohľadnej dobe. Hlavné mesto odložilo prijímanie rozpočtu, aby do jeho návrhu dokázalo zaniesť vplyvy aktuálnych zmien. Podoba rozpočtu naznačí, či a v akom rozsahu by sa mohlo v uliciach Bratislavy v najbližšej dobe dláždiť. Predpokladať, že sa budú najbližšie roky niesť v znamení radikálnej zmeny podoby mestských ulíc, je však pravdepodobne naivné.
Po viacerých mestských uliciach dostala teraz aj Mýtna pocítiť, ako by mohla vyzerať a zvýšiť svoju úroveň. Nesmierne prospešné by bolo, keby mesto pokračovalo v obnove ulice popri Námestí slobody, pri križovatke s Vazovovou a na Námestí 1. mája. Na nejakú dobu to ale ostane pravdepodobne len snom.
To isté platí aj o transformácií Bratislavy ako takej. Po vzore viacerých metropol si mohla budovať pozitívnu identitu prostredníctvom dizajnu, jedinečného práve pre toto mesto. Namiesto toho však bude rada, ak bude môcť aspoň ako-tak fungovať.
Fotografie z 1.1.2023. Pozrite si obnovu verejných priestranstiev vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre