Priestor pred bratislavskou Hlavnou stanicou konečne získal dôstojnejšiu podobu. Toto vysoko frekventované územie sa menilo približne tri mesiace. Nenáročné zmeny, ktoré vykonával Magistrát hlavného mesta spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB), skvalitnili inak biedny stav Námestia Franza Liszta.
Nová železničná stanica to síce nie je, no revitalizácia prináša aspoň čiastočné zlepšenie jej okolia a návštevníkom i domácim reprezentatívnejší prvý dojem z príchodu do Bratislavy. Ten už dlhodobo kazí vizuál i funkčnosť Hlavnej stanice. Nedostatočná kapacita výpravnej haly, zlá kvalita verejného priestoru, podchodov či nástupíšť alebo bariérovosť robia zo stanice hanbu metropoly. To doviedlo Hlavné mesto k činom, aj keď len v rámci obmedzených možností a netýkali sa priamo budovy.
Pred plánovanou komplexnou rekonštrukciou sa tak provizórne zlepšil stav priestranstiev v predpolí bratislavskej Hlavnej stanice. Celkovo ide o modernizáciu priestoru o veľkosti 2.600 metrov štvorcových, ktorú koncom septembra tohto roka začalo realizovať Hlavné mesto spolu s MIB-om.
Zmien sa zrealizovalo viacero. V prvej fáze obnovy sa odstránil zničený asfalt na celej nástupnej ploche, nahradila ho betónová dlažba Casa di Campo, vzor Babylon. Tá sa používa aj na iných priestranstvách v hlavnom meste ako "nultá" bratislavská dlažba. Osadili sa žulové obrubníky, rozšírili a vydláždili sa výstupné ostrovčeky a aby bol priestor prístupný aj pre zdravotne znevýhodnených ľudí, medzi výstupným ostrovčekom a nástupnou plochou bol vytvorený bezbariérový úrovňový priechod.
Revitalizácia pokračovala aj druhou etapou, ktorá sa sústreďovala na plochu od zadného východu Hlavnej stanice po autobusové nástupište. Po vydláždení sa doplnili pražské lavičky, smetné koše a tiež všetky debarierizačné prvky pre zrakovo znevýhodnených ľudí. Úpravou prešlo aj okolie stromu najbližšie k Hlavnej stanici, okolo ktorého boli do kruhu osadené lavičky a povrch vydláždený kamennými kockami. Cestujúci sa tak dostanú k prístavbe Hlavnej stanice kultúrnejším spôsobom - batožina cestujúcich sa už nemusí vyhýbať dieram v asfalte, priestranstvo je menej bariérové a aspoň na chvíľu vytvára domnienku o modernej časti metropoly.
Je teda pravdou, že ešte nedávno spustnutý priestor revitalizáciou výrazne opeknel a pôsobí kultivovanejším dojmom. Ako sme však informovali v poslednom článku o predstaničnom námestí, Magistrát s dláždením pri železničnej stanici nekončí. Druhá fáza obnovy bude nakoniec komplexnejšia, ako sa očakávalo.
Zmenami prejdú aj zastávky či chodníky smerom k Šancovej. Ako nedávno pre YIM.BA uviedla hovorkyňa Bratislavy Dagmar Schmucková, povrchy smerom k Šancovej budú zmodernizované v druhej fáze, rovnako sa zrekonštruuje aj povrch električkového nástupištia zastávky Pod stanicou. K osudu električkovej zastávky priamo v dotyku so stanicou alebo drevenej pergoly nad komunikáciou smerom na Šancovú sa mesto nevyjadrilo. V každom prípade, zlepšený prvý dojem, ktorý vznikne vykročením z prístavby stanice do vonkajšieho priestoru, by mohol pretrvať aj pokračovaním na zvyšné plochy v okolí.
Celkovo túto obnovu možno považovať za najkultivovanejšiu z doterajších snáh o zlepšenie stavu priestoru pred Hlavnou stanicou. To však neplatí o samotnej budove, ktorá už roky nespĺňa požiadavky súčasnej doby. Preto sa to má zmeniť. Ako v minulosti uviedol primátor Matúš Vallo: „Metropolitný inštitút Bratislavy pracuje spolu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a ŽSR na príprave medzinárodnej architektonickej súťaže, ktorá zmení Hlavnú stanicu na modernú bránu do Bratislavy. Je to ale dlhý proces, ktorý bude trvať roky.”
Verejnosť čaká na komplexnejšie a radikálnejšie zásahy. Ako uviedol primátor Bratislavy, tie prídu až po vyhlásení architektonickej súťaže, ktorá by mala byť realizovaná po vzore neďalekého Brna. MIB prepokladá, že vyhlásená bude najneskôr v budúcom roku, predpokladaný je aj zánik pôvodnej staničnej budovy. K realizácii však bude viesť dlhá cesta, dokončenie nemožno očakávať skôr ako v 30-tych rokoch tohto storočia. Zatiaľ nie je ujasnené ani financovanie tohto projektu, zvažujú sa rôzne možnosti aj s využitím súkromného kapitálu.
Nateraz získalo okolie bratislavskej Hlavnej stanice o niečo priaznivejší vzhľad. Samotná stanica však bude v nasledujúcom období ešte horúcou témou, k čomu pomôže úplné dokončenie súčasnej revitalizácie, ale predovšetkým vyhlásenie architektonickej súťaže.
Odborná i laická verejnosť už dlhé desaťročia (resp. viac ako storočie) sníva o železničnej stanici, ktorá bude spĺňať nároky na kvalitnú prevádzku, nebude špatiť centrum hlavného mesta a nebude pre návštevníkov postrachom či hanbou. Namiesto toho sa stane s obľubou využívaným dopravným uzlom s atraktívnou architektúrou a pokročilou technologickou úrovňou. V porovnaní so zahraničím, kde sa rýchlo modernizujú alebo budujú nové stanice, Bratislava výrazne zaostáva - a to ešte bude na svoju stanicu dlho čakať.
Riešenie musí byť úplnou prioritou nielen pre Magistrát či MIB, ale predovšetkým pre Železnice Slovenskej republiky, Ministerstvo dopravy a výstavby SR a napokon aj pre ľudí na najvyšších miestach vo vrcholnej politike. Bez ich snahy, osobnej angažovanosti a viditeľných krokov totiž bude nová a kvalitná bratislavská hlavná stanica aj naďalej len ilúziou.
Fotografie z 23.12.2022. Pozrite si priebeh obnovy vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac