Author photoAdrian Gubčo 03.02.2025 16:04

Rekonštrukcia Hlavnej stanice najvyššou prioritou. Železnice plánujú veľké investície, dočkať sa má aj hanba Bratislavy

Stav bratislavskej Hlavnej stanice symbolicky reprezentuje stav železničnej infraštruktúry na Slovensku. Zastaraný, s obrovským investičným dlhom a s nízkou architektonickou úrovňou, tento uzol odzrkadľuje desaťročia nízkej pozornosti, venovanej tomuto typu dopravy alebo návštevníckemu komfortu. Železnice Slovenskej republiky však ohlasujú, že sa to čoskoro zmení.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by mali tento rok investovať do tzv. odloženej údržby tratí dvakrát viac ako vlani. Financie by mali smerovať predovšetkým do obnovy opotrebovaných výhybiek či pomalých úsekov so starými koľajami. Zlepšení sa však majú dočkať aj železničné stanice, ktorých komfort by sa mal zvýšiť. Informuje o tom STVR.

Ako uvádza STVR, zlepšenie stavu infraštruktúry patrí k prioritám riaditeľa ŽSR Alexandra Saka. Využiť chce eurofondy, ale teoreticky aj privátne zdroje. „Zaoberáme sa aj myšlienkou PPP projektov, napríklad staníc. Osvedčilo sa nám združenie v Košiciach, kde súkromný investor preinvestoval tú stanicu, stará sa o ňu. A toto je model, kde by sme vedeli v krátkom čase akcelerovať zlepšovanie toho stavu staníc,“ priblížil Sako.

Kľúčová je v tomto smere bratislavská Hlavná stanica. Výška investície sa odhaduje na 10-20 miliónov eur. „Hlavná stanica je v roku 2025 našou ústrednou témou, je to stanica hlavného mesta, a dnes vyzerá ako vyzerá,“ hodnotí Sako.

Zmieňovaná rekonštrukcia Hlavnej stanice by mala byť pravdepodobne „faceliftom“, o ktorom v súvislosti s jej budúcim vývojom hovoril v priebehu minulého roka minister dopravy Jozef Ráž. Ten ukončil úvahy o generálnej rekonštrukcii, na ktorej príprave pracovalo predošlé vedenie rezortu dopravy spoločne s Hlavným mestom a ŽSR. Tá mala byť výsledkom veľkej súťaže, resp. súťažného dialógu, a priniesť celkové zlepšenie úrovne stanice i infraštruktúry.

Podľa aktuálne známych informácií k zásadným zmenám v lokalite nepríde – zachovaný podľa všetkého zostane súčasný staničný objekt aj celková priestorová organizácia územia. ŽSR dostalo za úlohu nájsť zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Tá dnes ešte neexistuje, preto zatiaľ rezort dopravy odmieta špecifikovať, čo všetko bude rekonštrukcia Hlavnej stanice zahŕňať.

V každom prípade, 20 miliónov eur je relatívne decentná suma na zlepšenie minimálne vizuálnej stránky stanice. Sako novinárom naznačil svoju predstavu. „Vo veľmi krátkom čase bude tá stanica vyzerať inak. Nie úplne inak, architektonicky bude viac-menej podobná ako je dnes, ale bude sa jednať najmä o vnútorné zmeny, bude tam viac reštaurácií, bude užívateľský viac príjemná.“

Na vyriešenie kľúčových nedostatkov (úzky a bariérový podchod pod nástupišťami, úzke a krátke nástupištia, ich umiestnenie v oblúku, nedostatočná kapacita koľají) to stačiť nebude. Celkové zlepšenie všetkých parametrov by si vyžadovalo omnoho rozsiahlejší projekt. Štát momentálne nie je ochotný taký realizovať.

Namiesto toho sa hovorí o vybudovaní dodatočnej stanice, pracovne nazývanej Bratislava – Západ, ktorá by mohla vzniknúť zhruba na úrovni Stupavy. Okrem zastavovania vlakov umožní nový terminál aj údržbu, upratovanie či prepriahanie lokomotív. Hlavná stanica sa tak má kapacitne odľahčiť, keďže dnes prebieha časť týchto aktivít práve tu alebo v jej zázemí. Obe stanice majú byť navyše bratislavskými zastávkami medzinárodného vysokorýchlostného koridoru.

 

ŽSR plánujú investovať do zlepšenia tratí desiatky miliónov ročne. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Správy o intenzívnejších investíciách do železničnej infraštruktúry prichádzajú v čase, keď začína byť jej katastrofálny stav viditeľný aj citeľný. Počas najbližších 16 rokov chce ŽSR do opravy poškodených tratí investovať 50 miliónov eur ročne. STVR však cituje riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja, podľa ktorého by bolo vhodných aspoň 80 miliónov.

Stav bratislavského železničného uzla je kritický taktiež. Podľa kľúčového materiálu Štúdia železničného uzla Bratislava si zlepšenie stavu tratí v rámci hlavného mesta vyžiada stámiliónové investície. Aj v tomto prípade ide o riešenie investičného dlhu, ktorý sa vŕši už desaťročia.

Plány správcu železničnej infraštruktúry tak treba vnímať s nadhľadom. Prirodzene, zvýšenie miery údržby tratí, príp. aj ich modernizácia s prispením eurofondov, je dobrá správa. Od momentu, kým budú ale slovenské železnice vrátane tých bratislavských vo výbornom stave, delia krajinu ešte desaťročia – ak vôbec tento stav niekedy nastane.

Úroveň bratislavskej Hlavnej stanice tak ostane aj naďalej symbolom celej krajiny. Aj po rekonštrukcii totiž pôjde len o kozmetické úpravy, nie o komplexné zvýšenie kvality na úrovni vyspelých krajín západnej i strednej Európy.

 

(STVR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube