Author photoAdrian Gubčo 26.06.2024 14:30

Milióny z eurofondov a nový osud Hlavnej stanice. Vláda rokovala o budúcnosti dopravy v Bratislavskom kraji

Dopravná infraštruktúra v Bratislavskom kraji sa má skvalitniť, pričom na tento účel pôjde štvrť miliardy eur. Vyplýva to z dnešného rokovania Vlády SR, ktorá predstavila novú vyzvu pre väčší počet aktérov. Zároveň prezradila aj najnovšie plány v oblasti rozvoja Hlavnej železničnej stanice. Opäť dochádza k úpravám pôvodnej koncepcie, čo ovplyvní harmonogram aj podobu dopravného uzla.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Minister investícií Richard Raši a minister dopravy Jozef Ráž na stredajšej tlačovej konferencii predstavili novú otvorenú výzvu na projekty verejnej dopravy v Bratislavskom kraji. „Je mi veľkým potešením, že môžeme spolu oznámiť novú výzvu, ktorá je v objeme takmer štvrť miliardy eur. Je určená na projekty integrovaných územných investícií, teda na projekty na podporu verejnej dopravy v Bratislavskom kraji a udržateľnom mestskom rozvoji Bratislavy," priblížil Raši.   

Podľa Rašiho ide o odlišný typ výzvy, pri ktorom môžu samosprávy a prijímatelia sami rozhodovať o tom, ako a kde získané financie použijú. „Je to nový typ výziev,  ktoré sme v minulom programovom období nemali. O prostriedkoch sa nebude rozhodovať na ministerstvách, ale budú o nich rozhodovať všetci aktéri, ktorí v našich regiónoch žijú," poznamenal.

K prijímateľom bude patriť široká skupina aktérov. „O peniaze z výzvy môže žiadať hlavné mesto Bratislava, BSK, aj Dopravný podnik mesta Bratislavy, ale aj obce a mestá BSK, ktoré zabezpečujú dopravu na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Prostriedky môžu žiadať aj obchodné spoločnosti, teda dopravcovia, ktorí vykonávajú pravidelnú dopravu pre vyšší územný celok. Žiadať môžu aj Železnice SR," spresnil Raši.

Výzva bude podľa neho zverejnená v najbližších hodinách a dňoch. Podľa Ráža prinesie jej implementácia rozsiahle benefity. Cieľom je dostať ľudí z aut do mestskej hromadnej dopravy, ktorá musí byť atraktívna, ekologická a spoľahlivá. Prostriedky z výzvy sa podľa Ráža dajú použiť na vybudovanie prestupných terminálov, na modernizáciu električkových tratí, napájacích systémov pre trolejbusy. Môžu slúžiť aj na nákup ekologických vozidiel či na vybudovanie záchytných parkovísk.

„Chcel by som vyzvať BSK, tak aj primátorov a starostov obcí v BSK, aby výzve venovali náležitú pozornosť a zúčastnili sa na nej," doplnil minister dopravy.

Minister dopravy sa však vyjadril aj k otázke rozvoja Hlavnej železničnej stanice. Podľa neho zrejme z kapacitných dôvodov stanica v budúcnosti nebude hlavnou stanicou, ale iba jednou zo staníc. „Projekty, ktoré sme uvažovali s hlavným mestom, sa nebudú dať naplniť v tom rozmere, ako sa predpokladalo,“ uviedol.

Ráž namiesto toho tvrdí, že do konca tohto volebného obdobia sa Hlavnú stanicu podarí zrekonštruovať z vlastných prostriedkov ŽSR. Novú hlavnú stanicu bude podľa neho nutné postaviť na inom mieste.

Financovať to má Európska únia. „Toto sa určite bude realizovať z peňazí EÚ. V súčasnosti máme zazmluvnenú štúdiu realizovateľnosti s dobou dodania do konca roka, ale tlačíme na dodávateľa a sľúbili nám, že tie základné parametre budú známe už do konca tohto mesiaca,“ uviedol Ráž s tým, že ak všetko pôjde podľa plánu, Bratislava by mohla mať novú hlavnú stanicu do roku 2030, avšak závisí to od mnohých okolností.

 

Do konca volebného obdobia na má na stanici prebehnúť rekonštrukcia v réžii ŽSR, čo bude pravdepodobne zahŕňať skôr kozmetické úpravy. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Vláda SR tak odsunula už rozpracovaný plán, podľa ktorého mala súčasná Hlavná stanica zostať hlavnou. Táto vízia predpokladala odstránenie existujúcej staničnej budovy a vybudovanie novej, ktorá by zohľadňovala nároky na atraktívny a moderný prestupný terminál s dostatočnou kapacitou. Na financovaní prestavby by sa nepodieľal len štát či eurofondy, ale aj súkromný partner, ktorý by mohol developovať susedné územie.

Daný koncept bol rozpracovaný v čase, keď bol ministrom dopravy Andrej Doležal. Spolupracovalo na ňom aj Hlavné mesto a Metropolitný inštitút Bratislavy, ktorý mal zorganizovať medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž, resp. súťažný dialóg. Jej vyhlásenie sa odkladalo, očakávané však bolo azda už na konci tohto roka. Teraz ale pravdepodobne tieto úvahy padajú.

Tvrdenie ministra, že Bratislava bude mať novú hlavnú stanicu do konca tohto desaťročia, je na základe dostupných informácií odvážne. Zatiaľ nie je známe, kde by sa mala táto stanica nachádzať, aký bude mať rozsah a vybavenie. Zrealizovať tak náročnú a komplexnú dopravnú stavbu trvá dlhé roky, ešte dlhšie trvá príprava a organizácia výstavby so všetkými povoľovacími procesmi. S prihliadnutím na históriu plánov na stanicu je dnes reálnejší dátum skôr 2040.

V princípe by úvaha o inej polohe Hlavnej stanice nemusela byť nesprávna. Napriek doterajšiemu úzusu, že ostane na súčasnom mieste, má táto lokalita viacero negatív, ktoré bránia komplexnejšiemu rozvoju stanice, resp. ho robia mimoriadne náročným. Ako vhodná lokácia sa ale nejaví ani Filiálka, hoci sa v minulosti viackrát hovorilo práve o tejto stanici ako o ideálnom mieste. Do plánovania by teoreticky mohla zasiahnuť príprava vysokorýchlostnej trate, čo by ale stanicu odsúvalo do Borov.

Viac ako storočie trvajúca debata o odsune a riešení Hlavnej stanice tak píše ďalšiu kapitolu. Za ideálnych okolností by bola témou širokej odbornej diskusie medzi štátom, krajom, mestom, železnicami, externými odborníkmi či developermi. Budúcnosť železničnej dopravy je úzko zviazaná s budúcnosťou Bratislavy ako takej. Téma by tak mala mať najvyššiu prioritu.

Namiesto toho sa s každou výmenou vlády prichádza s novou koncepciou podľa nejasných priorít. Je otázne, či je cieľom najlepšie, finančne najdostupnejšie alebo najrýchlejšie realizovateľné riešenie. Výsledky štúdie realizovateľnosti azda poodhalia svetlo a prinesú aspoň niektoré odpovede. V každom prípade, očakávať rýchle výsledky je nesmierne naivné.

 

(SITA, TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube