Mestský bulvár je definovaný ako významná mestská dopravná a urbanistická komunikácia. Typické je pre ňu skĺbenie viacerých funkcií ako doprava, verejný priestor či občianska vybavenosť, ale mala by mať aj estetickú a kultúrnu hodnotu. Štandardne sa zvyčajne nachádza v centre alebo v oblastiach s vysokou koncentráciou obyvateľov a služieb.
Mestský bulvár nie je len obyčajnou ulicou. Ide o dôležitú súčasť štruktúry mesta, spájajúcu funkčnosť s možnosťou poskytovať aj priestor na spoločenský život. K najznámejším bulvárom patrí Champs-Élysées v Paríži, La Rambla v Barcelone či Ringstrasse vo Viedni. Ako by mal vyzerať mestský bulvár a čo by mal spĺňať, priblížil aj Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB).
„Vzorová mestská trieda alebo mestský bulvár by mal byť polyfunkčnou ulicou, ktorá je charakterizovaná napojením na významnú mestskú občiansku vybavenosť a inštitúcie mestského významu. Priestor bulváru ideálne definuje električkový koridor, pretože električková doprava je v Bratislave nosný dopravný, priestorový, ale aj mestotvorný prvok,“ uviedla PR špecialistka MIBu Eva Hapčová.
Pre vzájomnú prepojenosť jednotlivých druhov verejnej dopravy v území má byť kladený dôraz na kvalitu riešenia prestupných bodov a zastávok, vhodne zasadených do verejných priestorov. Bulvár je podľa MIBu zároveň charakterizovaný bezpečnými a dostatočne širokými pešími prepojeniami a pobytovými priestormi, ako v rámci bulváru, tak aj v rámci námestí, ktoré nadväzujú na priestor bulváru.
„Pešie prepojenia vedú z bulváru a jeho pobytových peších priestorov do kontaktných území okolitých zón. Významným prvkom pohybu na bulvári je cyklistický pohyb transformovaný do segregovaných cyklistických komunikácií. Vstup pre dopravnú obsluhu je ideálne riadený režimovo,“ pokračovala Hapčová. Nemenej dôležitou súčasťou mestského bulváru je kvalitná zeleň, pričom môže ísť o lineárny park. Podľa MIBu nesmie chýbať ani kvalitný a vhodne zvolený mobiliár. Mestská trieda by mala byť vo všeobecnosti kvalitným verejným priestorom, ktorý je inkluzívny (bezbariérový), bezpečný a prehľadný.
Aj v Bratislave sú ulice, ktoré možno označiť za mestský bulvár. „Takýto vzorový mestský bulvár sme naprojektovali v novo vznikajúcej štvrti Mlynských nív na ulici Mlynské nivy,“ uvádza MIB.
Ulica Mlynské nivy sa rozprestiera od križovatky ulíc Dunajská a Ul. 29. Augusta a po Hraničnú na východnom okraji. Zasahuje do mestských častí Staré mesto a Ružinov a už niekoľko rokov v jej okolí vládne čulí stavebný ruch. Lokalita Mlynské Nivy by sa mala v nasledujúcom období definitívne zmeniť z industriálnej zóny na súčasnú mestskú štvrť.
Mestská urbanistická štúdia Mlynské nivy (MUŠ) bola odhalená ešte v roku 2023. Okrem iného prináša víziu radikálnej transformácie dopravnej siete, ktorá bude tvorená nosnou centrálnou komunikáciou (Mlynskými nivami) v podobe bulváru s električkovou traťou, a nadväzujúcimi cestami.
Široká ulica má podľa predstáv urbanistov prejsť radikálnou prestavbou. Jej súčasťou bude električková trať, hlavná mestská cyklotrasa a bohaté zastúpenie zelene. Ulica Mlynské nivy bude teda v centre pozornosti ešte minimálne niekoľko rokov. Výsledkom môže byť naozaj ukážková mestská trieda, prechádzajúca vznikajúcim downtownom.
Bratislava však má aj ďalšie ulice, ktoré sa približujú k ideálnej mestskej triede. „V posledných rokoch mesto vďaka rýchlym vylepšeniam, tzv. quick fix zlepšilo v určitej miere vizuál niektorých ulíc, napr. Vajnorská ul., Vajanského nábrežie, Košická ul.“, priblížila Hapčová.
Ulice však prešli alebo prechádzajú aj významnejšími zmenami. Napríklad na Košickej ulici prišlo v roku 2023 k celkovej obnove povrchu vozovky, súvisiacej s výmenou vodovodu. Na projekte sa podieľal developer YIT Slovakia, ktorý tu realizuje polyfunkčný development Zwirn.
Mesto situáciu využilo pre skvalitnenie a debarierizáciu priechodov pre chodcov a úpravu vozovky v zmysle technických listov. Radikálnejšie zásahy však veľký zmysel nemali, pretože je možné, že celá Košická ulica prejde komplexnou modernizáciou v dôsledku výstavby električkovej trate.
Na Vajnorskej už v roku 2021 prešli opravou chodníky, ale prebieha aj oprava severozápadnej časti ulice medzi Českou a Škultétyho. Súvisí predovšetkým s opravou kanalizačného zberača pod ulicou, ktorý bol už vo veľmi zlom stave.
Projekt je spojený nielen s obnovou cesty, ale aj priľahlých chodníkov. Cyklopruh, ako už na Vajnorskej vidno, je oddelený od vozovky pásom parkujúcich áut. Očakávaná je komplexná rekonštrukcia v súvislosti s modernizáciou Vajnorskej električkovej radiály. V súvislosti s Vajanského nábrežím boli najviac diskutované cyklopruhy, avšak aj táto ulica je v podstate mestským bulvárom.
Potenciál stať sa mestským bulvárom má aj Šancová, avšak aktuálne je od atraktívnej ulice ešte veľmi vzdialená. Hlavné mesto podmieňuje výraznejšiu transformáciu verejného priestoru zásadnými investíciami v iných lokalitách, pričom zmieňuje najmä tzv. Severnú tangentu – cestnú spojnicu Pionierskej a Pražskej ponad Hlavnú stanicu.
K mestskému bulváru sa približuje aj Krížna, ktorej časť už prešla rekonštrukciou v roku 2022. Časť chodníka bola vydláždená kamennou žulovou dlažbou a pribudol aj mobiliár, čím sa mal zdôrazniť význam a veľkomestský charakter ulice. Komplexnú obnovu uličného priestoru „od fasády k fasáde“, teda v celej šírke, má priniesť až modernizácia Ružinovskej radiály.
Charakter mestského bulváru by mala získať aj Račianska, minimálne v úseku pri pripravovanom developmente Palma od Corwinu. Developer rozšíri cestu pri zúženom úseku pri električkovej zastávke Námestie Biely kríž. Pribudne tu nový pruh pre automobily, ako aj úsek cyklotrasy a širší chodník s výsadbou. Rozšírenie však prebehne až po oprave cesty, ktorú od minulej jari realizuje mesto. Oprava prebieha postupne od ŽST Vinohrady až po Legerského v oboch smeroch.
Bratislava má ambiciózne plány, výsledkom ktorých môže byť ukážkový mestský bulvár na Mlynských nivách. Kvalitné verejné priestory, prepojenie peších a cyklistických trás, moderné električkové koridory a zeleň sú kľúčovými prvkami, ktoré môžu transformovať aj ďalšie bratislavské ulice. Ide o prirodzenú súčasť postupného rozvoja Bratislavy, ktorá má ambície pôsobiť ako európske veľkomesto. Súčasťou tohto procesu je aj veľká premena a pozdvihnutie významných ulíc. Či sa stanú skutočne aj spoločenskými triedami, ale zostáva nateraz otázkou.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac