Mosty na Slovensku vrátane Bratislavy sú v priemere v zlom stave. Kombinácia ich veku, nedostatočnej údržby a veľkej dopravnej záťaže si vyžiadala daň v podobe nutnosti modernizácií mostných telies. Týka sa to aj vyťaženého mostu na Hradskej ulici vo Vrakuni. Hlavné mesto tak muselo pristúpiť k riešeniu, spočívajúcom v uzavretí mosta, odklone dopravy a vybudovaní novej stavby.
Hlavné mesto uzatvorí od 28. novembra most na Hradskej ulici v bratislavskej Vrakuni a začne s jeho avizovanou nevyhnutnou komplexnou modernizáciou. Mestská hromadná doprava (MHD) a chodci budú môcť využívať neďaleké dočasné premostenie Malého Dunaja. Pre vodičov smerujúcich z Vrakune do ostatných mestských častí bude viesť trasa po Popradskej ulici. Obyvateľom okolitých obcí odporúča hlavné mesto využiť D4/R7.
Uviedol to hovorca Bratislavy Peter Bubla. „Spolu s uzavretím mosta spustíme v rovnakom čase do prevádzky dočasné premostenie len niekoľko desiatok metrov vedľa. Tento dočasný most však budú môcť využívať iba vozidlá MHD, záchranné zložky a chodci. Ostatné vozidlá budú musieť využiť iné trasy,“ skonštatoval Bubla.
Obchádzkové trasy a dopravné obmedzenia v okolí, ktoré si vyžiada uzavretie frekventovaného mosta, navrhla samospráva spolu s odborníkmi vrátane krajského dopravného inšpektorátu. Hlavné mesto i dotknuté mestské časti Vrakuňa a Podunajské Biskupice vyzývajú vodičov, aby ich rešpektovali. Ich navrhnutiu predchádzalo sčítanie a analýza dopravy v danom území.
Po moste na Hradskej ulici prejde počas pracovného dňa približne 10.000 vozidiel. Približne 7.500 až 8.000 z nich prichádza zo smeru Ráztočná, Odeská alebo Vinohradnícka, čiže ide o vodičov z okolitých obcí a miest. Vo väčšine prípadov ich destináciou nie sú spomínané mestské časti Vrakuňa či Podunajské Biskupice. Týmto vodičom samospráva odporúča využiť na cestu do Bratislavu diaľnicu D4 alebo rýchlostnú cestu R7.
V smere z lokalít Most pri Bratislave, Malinovo a Tomášov bude na začiatku Vrakune dočasne pre všetky vozidlá okrem MHD zrušené odbočenie na Ráztočnú v smere do centra. Úsek bude zároveň dočasne zjednosmernený smerom z mesta. Vozidlá prichádzajúce z lokalít mimo Bratislavy budú presmerované na D4/R7 alebo iné trasy.
Na križovatke Komárovská - Podunajská - Vrakunská bude dočasne znemožnený priamy prejazd z Komárovskej na Podunajskú ulicu obojsmerne. „Tieto priame prejazdy by spomaľovali križovatku, ktorá bude pre uzavretý most výrazne zaťaženejšia,“ poznamenal Bubla s tým, že odbočenia na Vrakunskú ostanú zachované, rovnako ako aj prejazd po Vrakunskej cez danú križovatku.
Cyklisti budú môcť na prejazd cez Malý Dunaj využiť Modrý cyklomost, ktorý je od pôvodného mosta vzdialený približne 750 metrov. Po zosadnutí z bicykla však môžu využiť aj dočasné premostenie, ktoré sa nachádza vedľa Hradskej.
Termín ukončenia prác je december 2025, avšak hlavné mesto tvrdí, že plánuje spraviť všetko preto, aby boli práce ukončené skôr.
Most na Hradskej ulici, postavený v roku 1962, nie je dlhšiu dobu v dobrom stave. Jeho komplexná modernizácia si bude vyžadovať úplné rozobratie celého mosta aj nosných pilierov. V máji na moste vyhlásilo hlavné mesto mimoriadnu situáciu. Zároveň bol zakázaný prejazd pre vozidlá nad 7,5 tony s výnimkou MHD. Vrakuňa žiadala magistrát o obnovu mosta už dlhšie. V roku 2022 prešiel komplexnou prehliadkou a stavebno-technický stav mosta bol v stupni VI, čo podľa technických podmienok znamená veľmi zlý.
Nejde o jediný most v Bratislave, ktorý si akútne vyžaduje modernizáciu. V posledných rokoch bol zmieňovaný najmä Most SNP, po určitých zásahoch však ešte v takom zlom stave nie je. V každom prípade, v dohľadnom čase bude musieť byť zmodernizovaný aj ten, čo si nepochybne vyžiada citeľné obmedzenia celomestského dosahu.
(TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre