Author photoSimona Schreinerová 18.11.2024 10:30

Z chátrajúcej budovy luxusné bývanie. Premena Staromestskej 6 sa blíži, oživí narušenú ulicu

Rekonštrukcia budovy na Staromestskej 6 sa pripravuje už niekoľko rokov. Administratívna budova prešla od svojho vzniku viacerými funkčnými zmenami. Dlhoočakávaná obnova, ktorá je už za dverami, ju zmení na polyfunkčnú stavbu s bytmi a obchodnými priestormi.

Zdroj: A1 Architecture / Staromestská 6

Zdroj: A1 Architecture / Staromestská 6

Budova na Staromestskej 6 bola dokončená v roku 1950 ako Ústredné riaditeľstvo štátnych lesov. Okrem kancelárií obsahovala aj byty pre zamestnancov. Stavbu v roku 1946 navrhli architekti Eugen Kramár a Štefan Lukačovič, ktorí neskôr čelili prenasledovaniu komunistickým režimom. Projekt vychádzal z medzivojnového funkcionalizmu, ale už naznačoval prichádzajúce typizované metódy povojnovej architektúry.

Budova už mala rôzne funkcie, okrem iného slúžila ako stranícka škola, Stredná zdravotnícka škola a naposledy Obvodný úrad. Štát ju zamenil za budovu starej Ikey na Tomášikovej, kde vzniklo Klientske centrum. Nový majiteľ objekt následne predal spoločnosti Carmen Invest. Väčšinu času bola budova prázdna s výnimkou bytov pri parkovisku na Konventnej. Napriek výhodnej polohe začala chátrať.

Investor však už čoskoro plánuje začať rekonštrukciu. V rámci projektu sa má vybudovať terasovitá dostavba zo strany dvora, rozšíriť ustúpené podlažie na siedmom (najvyššom) podlaží, zriadiť podzemná garáž a zmeniť vnútorné dispozície. Navonok si však zachová rovnakú podobu.

 

Zdroj: A1 Architecture / Staromestská 6

 

Investor uvádza, že ponuku bývania tvoria dvoj- až päťizbové byty a apartmány s modernými a variabilnými dispozíciami. Nachádzať sa budú na druhom až siedmom nadzemnom podlaží. Exkluzívne bývanie s atraktívnym výhľadom na centrum Bratislavy majú poskytnúť najmä veľkorysé mezonety s priestrannými terasami, ktoré budú situované na najvyšších podlažiach.

Developer zdôrazňuje, že v aktuálnej fáze projektu je možná úprava vnútorných dispozícií bytových jednotiek podľa predstáv klientov. Dispozície sú teda flexibilné a dajú sa prispôsobiť tak, aby čo najviac vyhovovali potrebám budúcich obyvateľov.

Byty a apartmány sa predávajú v prevedení holobyt. Súčasťou budú vstupné bezpečnostné dvere, hliníkové okná s výškou 1.850, resp. 2.250 mm, teplovodné podlahové kúrenie, tienenie screenmi alebo žalúziami s ovládaním a chladenie hybridným systémom vrátane koncových jednotiek. Na balkónoch bude mrazuvzdorná dlažba, na terasách dlažba na terčoch.

Holobyt bude možné po dohode dokončiť do prevedenia štandard. Pre každý byt je povinnosť zakúpiť pivničnú kobku, avšak kúpa garážového státia povinná nie je.

Na prvom nadzemnom podlaží sa bude nachádzať vstupná lobby s recepciou a obchodné priestory. Dve podzemné podlažia poskytnú okrem parkovania aj priestor pre pivničné kobky a technické zázemie. Komfort a kvalitu bývania má novým obyvateľom zvýšiť aj recepcia, park s detským ihriskom vo vnútrobloku (na streche parkovacieho domu), komunitné priestory, miestnosť na bicykle a tiež práčovňa.

 

Zdroj: A1 Architecture / Staromestská 6

 

Samostatným stavebným objektom bude podzemná garáž so zelenou strechou, na ktorej bude park. Celkovo vznikne 95 parkovacích miest. Hlavný vstup do objektu a predpolie zo strany Staromestskej ulice zostanú nezmenené. Z Kozej ulice bude vytvorený vjazd do garáží a vstup do parku vo dvore.

Predpredaj bytov za štartovacie ceny bol nedávno ukončený. V ponuke však boli iba byty na dvoch najnižších podlažiach. Aktuálne sú už v ponuke byty na všetkých podlažiach s výnimkou dvoch najvyšších, na ktorých sa nachádzajú mezonety. K ich predaju sa pristupuje individuálne, čo však neznamená, že by neboli dostupné aj pre bežných klientov. Dispozícia mezonetov sa bude dať upraviť aj tak, aby vznikla šesťizbová rezidencia.

Začiatok rekonštrukcie je podľa investora naplánovaný na prvý kvartál 2025 a trvať by mala 18 mesiacov. Dlhoočakávaná rekonštrukcia by sa teda mohla začať už začiatkom budúceho roka, čím by Staromestskú zbavila aspoň jedného z problémov.

Najväčším problémom je samotná komunikácia. Rýchlostný charakter cesty, ktorá je zarezaná priamo do centra mesta, je predmetom kritiky zo strany niektorých združení. Tieto požadujú úpravu dopravného režimu. Navyše je fyzickou i mentálnou bariérou, ktorá odtrhla historické centrum Bratislavy od podhradia či Evanjelickej štvrte.

Projekt čiastočného riešenia na zlepšenie dodržiavania rýchlosti avizovalo hlavné mesto vlani aj ako reakciu na tragickú dopravnú nehodu na zastávke Zochova v roku 2022. Úprava jazdných pruhov napokon prebehla pred niekoľkými dňami. Pruhy boli zúžené na jednotnú šírku, aby sa podporilo dodržiavanie rýchlosti 50 km/h.

Upravené bolo aj značenie v priestore zastávok MHD Staromestská a pri pripájaní vozidiel od Hodžovho námestia. Magistrát trvá na tom, že najúčinnejším spôsobom, ako zlepšiť dodržiavanie povolenej rýchlosti, je ale meranie rýchlosti stacionárnymi radarmi, ktoré dnes môže vykonávať iba Policajný zbor SR.

 

Staromestská ulica. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

 

Ďalším zlepšením majú prejsť verejné priestory. Táto časť Staromestskej je predmetom projektu Zóna Zochova, ktorý patrí medzi tzv. Živé miesta. Riešenie prepojenia historického jadra a Hradu, ktoré bolo v minulosti barbarsky narušené, je pre Bratislavu strategickou úlohou. Tomu má zodpovedať aj pripravovaná vízia plató Staromestská.

Staromestská vymedzuje jednu z najprestížnejších štvrtí Bratislavy. Stav verejného priestoru a mnohých domov v tejto lokalite tomu však doteraz nenasvedčoval. V priebehu niekoľkých rokov môže byť situácia odlišná. Úroveň okolia rušnej ulice sa môže citeľne zvýšiť, čím sa premení na menej zásadnú ranu v organizme Bratislavy. Ultimátny cieľ - sceliť roztrhnuté štvrte - sa tým však nenaplní. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube