Author photoAdrian Gubčo 17.04.2025 17:40

Bez okruhu pri divadle a napojená na nábrežie. Mesto ukázalo upravenú podobu trate na Pribinovej a Košickej

Nová električková trať, ktorá má spojiť Petržalskú a Ružinovskú radiálu traťou po Pribinovej a Košickej ulici, patrí k najočakávanejším dopravným stavbám v meste. Obslúžiť má nové centrum, autobusovú stanicu či populárne trhovisko na Miletičovej. Projekt aktuálne získal pravdepodobne už finálne kontúry. Odhalený bol totiž upravený variant riešenia dopravnej spojnice.

Zdroj: JTRE

Zdroj: JTRE

O možnosti výstavby električkovej trate v bratislavskom downtowne sa hovorí minimálne od roku 2017, keď s touto koncepciou prišla spoločnosť JTRE. Úvahe vtedy nebola venovaná veľká pozornosť. Na dôležitosti nabrala až v čase, keď sa ňou začalo v roku 2018 a najmä v roku 2019 venovať aj Hlavné mesto. To po analýze dospelo k záveru, že ide o najlepší spôsob, ako zlepšiť obsluhu dynamicky sa rozvíjajúcej časti metropoly.

Plány mesta sa však stretli s odporom časti verejnosti, ktorej sa nepozdávala možnosť vedenia trate popred Slovenské národné divadlo. Upozorňovali na riziko narušenia predstavení aj práce umelcov v dôsledku hluku a vibrácií, rovnako ako na zmenu charakteru plochy, ktorá je dnes pešou zónou. Niektorí kritici dokonca navrhli alternatívne riešenie, rátajúce s vybudovaním podzemnej trate.

Okrem aktivistov sa však zmenám bránilo aj samotné SND a Ministerstvo kultúry SR. Ani to ale Magistrátu nebránilo, aby v spolupráci s JTRE nezačalo pripravovať konkrétny projekt vzniku električkovej trate. Za týmto účelom bol jednak zmenený Územný plán Hlavného mesta SR Bratislavy, ako aj vypracovaná projektová dokumentácia, ktorá bola predložená na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Galéria

  • Šafárikovo námestie. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Prístavná. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Dulovo námestie. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Miletičova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Obratisko pri trhovisku. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA

Posudzovanie projektu prebieha už takmer tri roky. Ministerstvu životného prostredia nestačila tzv. malá EIA, zrealizovať sa tak musel plný proces. V posledných dňoch nastal výrazný pokrok, keďže mesto ukončilo správu o hodnotení EIA. Táto správa bola teraz zverejnená a prináša dôležité zmeny, vyplývajúce z pripomienok úradov i aktérov v území.

Ako vyplýva z dokumentácie, zámer bol na príslušný orgán pôvodne predložený v nulovom variante a dvoch realizačných, ktoré sa líšia len v umiestnení novej električkovej zastávky Trhovisko Miletičova (jeden uvažoval so zastávkou západne od trhoviska, druhý pri severnom vchode). Počas procesu ale bol na základe špecifických požiadaviek, pripomienok či nových skutočností pripravený modifikovaný tretí realizačný variant.

Modifikovaný tretí variant, ktorý je v tomto prípade preferovaný, v najväčšej miere odráža požiadavky prevádzkovateľa (Dopravný podnik Bratislava). Trasovanie je v princípe totožné s ostatnými variantmi, obsahuje ale niektoré významné zmeny, ktoré zlepšujú možnosti využitia trate do budúcna.

V prvom rade, vykonané boli úpravy napojenia električkovej trate na existujúce električkové radiály na začiatku a konci riešeného úseku. Na začiatku úseku sa navrhuje napojenie na Petržalskú radiálu cez Starý most, na vnútorný električkový úsek na Šafárikovom námestí aj na Dúbravsko-karloveskú radiálu na Vajanského nábreží. Novinkou je tretie napojenie, ktoré sa predtým neuvažovalo.

V prípade vyústenia do Ružinovskej radiály sa v novom variante navrhlo umiestnenie obratiska električiek v susedstve križovatky Záhradníckej s Miletičovou. Električky by tu mohli otáčať zo všetkých smerov, čo by pomohlo pri výpadku Ružinovskej radiály. Trať by sa tak napájala na existujúce úseky na Záhradníckej aj na Miletičovej.

Vznik obratiska pri trhovisku by ovplyvnil polohu zastávky s pracovným názvom Trhovisko Miletičova. V preferovanom variante by bola severne od areálu trhoviska, pričom by vznikli tri samostatné zastávky – jedna pre smer do Ružinova, druhá od Ružinova a tretia výstupná zo smeru Košická v mieste súčasnej zastávky Trhovisko. Zastávka Saleziáni by už využívaná nebola, resp. by bola občasná.  

Treťou zásadnou úpravou je vypustenie tzv. prevádzkovej opcie, teda trate, ktorá by obchádzala budovu SND. Kým vo variantoch 1, 2 sa s ňou naďalej pracuje, variant 3 už o nej neuvažuje. Cieľom opcie bolo vytvoriť alternatívnu trasu pre električky v čase konania podujatí pred budovou. Faktom však ostáva, že tieto sú pomerne zriedkavé a benefity takejto trate otázne.

 

Nové obratisko pri trhovisku Miletičova umožní otáčanie električiek zo všetkých smerov. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA

 

Projekt ráta s ďalšími významnými zmenami a vyvolanými investíciami. Významný negatívny vplyv na SND, ktorého sa najviac obávali kritici, sa pri analýzach a aplikovaní vhodných technologických riešení nepreukázal. Týka sa len tzv. Modrého salónu, ktorý pôvodne nebol budovaný za účelom uskutočňovania divadelných predstavení. Aj tu sa ale dá vhodnými zásahmi tento dopad minimalizovať.

Výstavba električkovej trate významne zasiahne ulice, po ktorých alebo popri ktorých bude prechádzať. Potrebné bude upraviť uzol Šafárikovo námestie aj zjazd zo Starého mosta východne od Umelky. Električková zastávka Nové SND v západnej časti Pribinovej bude zdieľaná s autobusmi. Ďalšia zastávka Eurovea bude neďaleko vstupu do nákupného centra východne od budovy SND.

Od Eurovey bude trať pokračovať na Košickú, pričom križovatka Prístavná – Košická – Landererova bola na vedenie trate pripravená už v roku 2024. V susedstve Downtown Yards by mala byť zastávka Prístavná. Aj tu sa bude dať priamo prestupovať na autobusy, ktoré smerujú na Trnavské mýto. Variant 3 už zohľadňuje oproti ostatným variantom dobudovanú cykloinfraštruktúru v lokalite a plne ju integruje.

Kým na úseku na Košickej medzi Pribinovou a Mlynskými nivami bude trať viesť po východnej strane ulice, medzi Mlynskými nivami (resp. Tekovskou) a Miletičovou bude v strede. Pri škole na Novohradskej bude zastávka s pracovným názvom Košická, ktorá bude slúžiť električkám aj autobusom. Zabezpečovať bude, okrem iného, obsluhu neďalekej autobusovej stanice. Dĺžka nástupnej hrany bude 53 metrov vo variante 3 namiesto 66 metrov v ostatných variantoch.

Ďalšia zastávka bude na Dulovom námestí a bude zdieľaná. Košická by sa mala zrekonštruovať v plnej šírke, najmä v úseku od Dulovho námestia po Miletičovu, kde bude približne zachované rozdelenie ulice na chodníky pre peších, cyklopruhy, parkovacie pásy a vozovku.

Posledná nová zastávka bude Trhovisko Miletičova. Upravovať sa bude aj Miletičova ulica, ktorá dostane cyklistické pruhy a miestami aj buspruh. Trať bude vedená po obvode trhoviska. Parčík pri križovatke Miletičovej so Záhradníckou prejde celkovou revitalizáciou, keďže bude po novom v strede obratiska. V susedstve trhoviska bude nová meniareň. 

Popri úpravách infraštruktúry sa ráta aj s rozsiahlymi vegetačnými úpravami. Povrch trate na Košickej bude tvorený rozchodníkom a vysadené tu budú aj nové stromoradia. Existujúce gingká z Košickej budú presadené na Páričkovu ulicu. Okrem parčíka na Miletičovej by sa mali revitalizovať aj vnútrobloky na Tekovskej, Gemerskej a Oravskej, kde sa zároveň bude realizovať náhradná výsadba. V konečnom dôsledku zeleň v lokalite prejde masívnym kvalitatívnym zlepšením.

 

Trať je riešená tak, aby sa dalo prestupovať z električiek na autobusy. Zdroj: JTRE

 

Mesto konštatuje, že realizácia projektu prinesie zlepšenie mobility obyvateľov za využitia kapacitnej dopravy s nízkym vplyvom na životné prostredie. Zvýši sa kvalita a komfort verejnej dopravy aj vďaka lepším prestupom, čím sa zároveň zvýši konkurencieschopnosť MHD voči automobilom. Okrem toho dôjde na komplexné opravy viacerých ulíc, kde sa zlepšia podmienky pre peších aj cyklistov a zvýši sa kvalita verejného priestoru. Najviac sa to dotkne okolia Košickej.

To je dôležité, pretože aj na Košickej sa vyskytovali občania, ktorí sa snažili zabrániť vzniku električkovej trate. Navrhovali jej presun na Karadžičovu a argumentovalo okrem iného obmedzením parkovania na ulici, zvýšeným hlukom (kvôli čomu požadovali výmenu okien), odstránením zelene alebo narušením rázu lokality. Popri boji o trať pred SND tieto výhrady do istej miery zanikli.

Paradoxne, práve na Košickej dôjde k najvyššiemu zhodnoteniu nehnuteľností a najvýraznejšej zmene k lepšiemu. Táto ulica sa stane jednou z najmestskejšie pôsobiacich tried v Bratislave s vynikajúcim dopravným spojením.

Mesto dúfa, že výstavba projektu sa zrealizuje v rokoch 2027 a 2030. Za daných okolností je reálne, že sa časť projektu podarí odfinancovať vďaka spolupráci s JTRE. Súkromný developer sa totiž zaviazal, že je ochotný poskytnúť časť finančných prostriedkov. Zvyšok bude pravdepodobne pochádzať z eurofondov.

Pre budúcnosť bratislavského downtownu ide o jeden z kľúčových projektov. Jeho realizácia konečne prinesie do tejto extrémne rýchlo sa meniacej časti mesta lepšiu dopravnú obsluhu, tvoriacu alternatívu k súčasnej preferovanej automobilovej doprave. Podľa niektorých predpokladov by po dobudovaní celej zóny mohol byť počet denných návštevníkov 200-tisíc. Absencia kapacitného systému verejnej dopravy by bola ekologickou aj urbanistickou katastrofou.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube