Author photoAdrian Gubčo 28.06.2024 16:43

Bratislava má konečne prvý TIOP. Zastávka vo Vrakuni je dokončená a vstupuje do prevádzky

Železničná doprava má v budúcnosti tvoriť jeden zo základných pilierov verejnej dopravy v meste. Jej použiteľnosť sa má zlepšiť vďaka vybudovaniu siete terminálom integrovanej osobnej prepravy – TIOPov – ktoré majú umožniť pohodlný prestup medzi vlakmi a mestskou hromadnou dopravou. Po dlhých rokoch príprav bol dokončený prvý z nich.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Podľa koncepcie rozvoja bratislavskej verejnej dopravy je nosným systémom mestskej hromadnej dopravy kombinácia električiek a vlakov, ktoré sa budú vzájomne dopĺňať, aby zabezpečili kvalitnú kapacitnú a pohodlnú obsluhu väčšiny obyvateľov mesta. Táto vízia je zatiaľ ďaleko od naplnenia. Zlyháva na nedostatočnej infraštruktúre – nedostatku kvalitných električkových tratí aj nízkemu záujmu o vlaky.

Dôvodom je absencia železničných zastávok, ktoré by sa nachádzali v blízkosti prestupných uzlov a umožňovali jednoduchý prestup. Preto už pred časom prišli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) s plánom vybudovania viacerých TIOPov v celom meste. Za najperspektívnejšie boli označené terminály vo Vrakuni, Boroch a Ružinove.

Prvý z nich je dnes už realitou. Ako informoval portál iMHD.sk, dopravca Leo Express začne od 2. júla zastavovať so svojimi vlakmi na linkách S70 a čiastočne R70 na novovybudovanej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa pri zastávke MHD Čiližská. Predtým existujúca dočasná zastávka pri Ráztočnej ulici bude k rovnakému dňu zrušená.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  •  Zdroj: iMHD.sk,

Cestujúca verejnosť tak dostane možnosť prestupovať medzi vlakmi a viacerými linkami bratislavskej MHD, pričom niektoré majú na Čiližskej konečnú. Medzi zastávkou a Dvojkrížnou ulicou bol vytvorený peší prístup, od Ráztočnej sa pešia trasa predĺži, keďže na východnej strane trate sa zatiaľ chodník nenachádza. Napriek tomu pôjde pre väčšinu ľudí o zlepšenie.

Nová zastávka pozostáva z jedného krajného nástupišťa (trať je v súčasnosti jednokoľajná) vybaveného dvojicou prístreškov s lavičkami na sedenie a stojanmi pre odloženie bicyklov. Priestory zastávky sú monitorované kamerovým systémom a cestujúcim bude slúžiť aj elektronický informačný systém. Zastávku od Dvojkrížnej ulice oddeľuje protihluková stena.

Dopravný portál pripomína, že dokončené ešte neboli chodníky medzi nástupišťami MHD a vlakovou zastávkou, keďže ich výstavba sa v dôsledku slabej koordinácie Magistrátu oneskorila. Rovnako bude potrebné zrekonštruovať pôvodné nástupište B zastávky Čiližská, na mieste ktorého bol počas stavebných prác vjazd na stavenisko. V tomto momente nie sú na zastávke inštalované ani označovače lístkov IDS BK, ani predajné automaty, keďže stavebný objekt zahŕňajúci tieto zariadenia zatiaľ nebol zrealizovaný.

Investorom výstavby železničnej zastávky Bratislava-Vrakuňa boli Železnice Slovenskej republiky a zhotoviteľom bola spoločnosť TSS Grade za cenu 3,9 milióna eur bez DPH. Náklady na výstavbu pokryli financie z fondov Európskej únie. Výstavba sa začala v októbri minulého roka. 

 

Priľahlé okolie TIOPu je ešte nedobudované. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Prvý bratislavský TIOP má mnoho nedostatkov. Lepšie spojenie so zastávkami MHD je zatiaľ nedokončené, chýba tu časť vybavenia, nie sú tu ani toalety alebo aspoň automat s občerstvením pre cestujúcich. Ak by sa niekedy trať zdvojkoľajňovala (čo sa s ohľadom na dopyt a nedostatočnú kapacitu javí ako nutnosť), otázny je prechod cez trať – príprava na vybudovanie podchodu sa nezrealizovala taktiež. Ide tak skôr o jednoduchú zastávku, o niečo lepšiu ako dočasná, ktorú postavil nahnevaný starosta Vrakune.

Napriek tomu ide aspoň o opatrný prvý krok k postupnému zlepšeniu využiteľnosti železnice. Cestujúci, ktorý napríklad smeruje k Hlavnej stanici, ušetrí oproti ceste autom alebo trolejbusom niekoľko minút. Vďaka vzniku zastávky na Čiližskej sa železnica otvorí viac ľuďom, ktorí žijú na priľahlom sídlisku, príp. obyvateľom Vrakune a Podunajských Biskupíc.

V prípade ďalších zastávok sú nároky vyššie. Ako ďalší by mal ísť do výstavby TIOP Bory, ktorý bude tvoriť významný prestupný bod pre tisíce obyvateľov z rastúcej štvrte Bory, Dúbravky, ale v opačnom smere aj obyvateľov Záhoria či návštevníkov nemocnice v Boroch. Význam terminálu sa posilní po vybudovaní predĺženia električkovej trate zo Saratovskej smerom na sever, rovnako ako ulice samotnej.

Práve jej predĺženie je kameňom úrazu, prečo ešte TIOP nie je vo výstavbe. ŽSR sa v tomto prípade musia skoordinovať s Hlavným mestom, ktoré mešká v príprave svojho projektu (hoci projektovú dokumentáciu aj inžiniering spracoval súkromný investor). Financie problémom nie sú, TIOP Bory už majú schválené financie z eurofondov.

V Ružinove je príprava o čosi pozadu, v dohľadnej dobe by ale mal byť terminál z hľadiska povoľovania pripravený na realizáciu. Umiestnený bude v susedstve obratiska autobusov na Súhvezdnej ulici. V príprave je tu navyše aj výstavba záchytného parkovacieho domu, čo zvýši potenciálnu využiteľnosť zastávky pre množstvo ľudí.

Iné TIOPy v rámci Bratislavy sú zatiaľ hudbou vzdialenejšej budúcnosti. Prestupné body by mohli vzniknúť na Einsteinovej, Kopčianskej, Patrónke / Železnej studničke, na Mladej garde či v Devínskej Novej Vsi. Skloňovaná je najmä Einsteinova, ktorú by rád mal vybudovanú developer J&T Real Estate, ktorý v susedstve pripravuje masívne Nové Lido.

Príprava terminálov trpí nielen na nedostatok peňazí, ale aj (ne)kompetenciu ŽSR. Nanešťastie, táto štátna firma sa nepreslávila vzorovou údržbou ani prípravou novej železničnej infraštruktúry. Na tratiach na celom Slovensku je obrovský investičný dlh a zatiaľ sa nezdá, že by sa ho darilo znižovať.

Vízia zvýšiť význam železničnej dopravy v Bratislave a naplno využiť približne 80 kilometrov koľají po celom meste je príťažlivá. Nateraz však ostáva len vzdialeným snom. Dôležité ale je, že sa reálne na tejto ceste vykročilo. Po TIOPe Vrakuňa snáď v najbližších rokoch budú nasledovať ďalšie, po ktorých zas príde dlhoočakávaná a nesmierne potrebná modernizácia bratislavského železničného uzla. Až potom budú železnice skutočne atraktívne.

 

Fotografie z 25.6.2024.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube