Prieluky v kompaktnej zástavbe sú ideálne miesto pre výstavbu nových budov, nezriedka ale trvá dlhé roky, kým k výstavbe naozaj dôjde. Počas tohto obdobia pozemky zväčša chátrajú, sú zarastené náletovou zeleňou alebo sa v nich hromadí neporiadok. Iný bude osud prieluky na Radlinského ulici, ktorá sa v posledných týždňoch výrazne zmenila.
V posledných rokoch sa v Bratislave vybudovalo niekoľko centrál významných firiem, iné svoje projekty pripravujú. Pre viaceré spoločnosti ide o predmet pýchy, čo demonštruje sebavedomá architektúra aj dostatok dostupných informácií o novej stavbe. V Ružinove sa ale pripravuje projekt s nádychom tajomna.
Mestská časť Bratislava - Nové Mesto postupne revitalizuje viacero verejných priestorov. Patrí k nim aj Ľudové námestie v srdci atraktívnej Ľudovej štvrte. Už pred niekoľkými rokmi bola obnovená parková časť námestia, v posledných mesiacoch zas prešiel premenou zanedbaný vnútroblok, z ktorého sa stal multifunkčný priestor.
Parky sú skutočne dôležitým prvkom verejných priestranstiev. Prinášajú kontakt s prírodou aj uprostred rušného mesta, poskytujú priestor pre socializáciu, rekreáciu a šport, majú estetickú hodnotu a pomáhajú zachytávať dažďovú vodu. Navrhnúť a realizovať skutočne kvalitný zelený priestor s vysokou biodiverzitou, vhodný pre rôzne komunity, je však náročná úloha. Ako by mal vyzerať ideálny park?
Park High Line v New York City je jedným z najoslavovanejších verejných priestorov na svete. Bývalá nadzemná železničná trať, vinúca sa cez priemyselnú časť Manhattanu, sa stala príťažlivou promenádou, ktorá priťahuje milióny domácich aj turistov. Vďaka úspechu sa darí pešie plochy postupne rozširovať a vytvárať tak nové miesta pre prechádzky s výhľadmi na dominanty svetovej metropoly.
ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Bratislava sa jedným z dvoch slovenských medzinárodných prístavov na Dunaji. Jeho najstaršie časti však pochádzajú zo začiatku minulého storočia, sú zastarané a medzičasom v priamom susedstve centra mesta. Riešením má byť vznik nového prístavu nižšie po prúde rieky vo Vlčom hrdle. Hlavné mesto však navrhlo tento plán zrušiť.
Harmincova ulica v Dúbravke predstavuje významnú spojnicu mestskej časti so zvyškom bratislavskej dopravnej siete. Už roky je pod veľkým tlakom, ktorá obmedzuje nielen motoristov, ale predovšetkým verejnú dopravu. Už minimálne dekádu sa preto sľubuje jej rozšírenie. Realitou sa však stáva až v týchto dňoch.
Devínska Nová Ves je od centra vzdialená, no rozvoj ju neobchádza. Najviac skloňované sú Bory, výstavba ale zasiahne aj dnes prázdne plochy v časti Kolónia. naplánovaných je tu hneď niekoľko projektov. Jedným z nich je Slnečný Vrch, ktorý musel pri povoľovaní ustáť nepriazeň verejnosti.
Námestie Alexandra Dubčeka v susedstve Bratislavského hradu a Národnej rady SR je dnes predovšetkým tranzitným priestorom pri návšteve kľúčovej pamiatky hlavného mesta alebo pozadím pri natáčaní záberov z parlamentu či pri protestoch. Po novom by sa mohlo stať samé osebe cieľom. Dopomáha k tomu vznik novej cukrárne vo vynikajúcej polohe.
Revitalizácia a obnova brownfieldov je významnou témou v kontexte rozvoja Bratislavy. Vo viacerých zanedbaných a nevyužívaných lokalitách v meste dnes už stoja rezidenčné či administratívne objekty. Nejde však o jedinú formu ich transformácie. Príkladom sú plány Alto Real Estate v oblasti bývalého terminálu v Rači.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac