V posledných rokoch sa v Bratislave vybudovalo niekoľko centrál významných firiem, iné svoje projekty pripravujú. Pre viaceré spoločnosti ide o predmet pýchy, čo demonštruje sebavedomá architektúra aj dostatok dostupných informácií o novej stavbe. V Ružinove sa ale pripravuje projekt s nádychom tajomna.
Na Slovensku pôsobí niekoľko obchodných reťazcov, ktoré postupne zvyšujú svoj dosah aj tržby. Najväčší medzi nimi je Lidl Slovensko, ktorý si rokmi upevňuje svoju pozíciu na prvom mieste. Za uplynulý rok vykázal podľa portálu Openiazoch.sk tržby vo výške bezmála 1,9 miliardy eur. Druhé Tesco presiahlo svojimi tržbami 1,64 miliardy, tretí Kaufland 1,54 miliardy. Lidl ďaleko predstihol svojich konkurentov aj v ziskoch, ktoré sa približujú k 159 miliónom eur.
Ide tak o zdravú a rastúcu firmu. To štandardne znamená, že potrebuje vytvárať miesto pre nových zamestnancov, ale aj vytvárať prostredie, ktoré bude lákať talentovaných a kvalitných pracovníkov. Mnohé spoločnosti to robia prostredníctvom realizácie atraktívnych firemných priestorov s dostatočnou kapacitou aj vybavením. Lidl nechce byť výnimkou.
Preto sa už nejakú dobu pracuje na prípravách vzniku novej centrály spoločnosti. Vzniknúť by mala v bratislavskom Ružinove, vo východnej časti štvrte Mlynské Nivy (Mlynské Nivy – Východ). V priestore, vymedzenom Prievozskou, Hraničnou a Tučkovou ulicou má vzniknúť – podľa oficiálnej dokumentácie – „Polyfunkčná budova“. Predkladateľom zámeru je firma ŽOS Trnava v zastúpení INGPROJECT s.r.o. Predkladateľ je blízky podnikateľovi Vladimírovi Poórovi, jeho klientom je však Lidl.
Zámer predpokladá vznik samostatného päťpodlažného samostatného objektu v pôdorysnom tvare písmena H. Prístup bude zabezpečený z Prievozskej ulice. Budova bude odstúpená od hrany pozemku, resp. z pohľadu z Prievozskej bude v jeho zadnej časti. Prednú časť bude totiž tvoriť rozsiahle povrchové parkovisko, kde sa bude nachádzať 220 stojísk. Ďalších 71 bude v podzemnej garáži pod stavbou.
Na prvom nadzemnom podlaží plánuje klient umiestniť vstupné priestory, kantínu, priestory prevádzky testovania kvality, predvádzacie a výstavné priestory, prezentačné a školiace priestory a zázemie pre zamestnancov. Na druhom až piatom budú jednotlivé oddelenia vedenia spoločnosti. Predkladateľ pripomína, že v objekte sa bude nachádzať niekoľko typov prevádzok, ktoré budú zabezpečovať logistiku, skúšobňu potravín, zázemie pre nákup a predaj či podporu internetového predaja.
V prospech zamestnancov má okrem kantíny slúžiť aj kaviareň, fitness centrum a škôlka. Tá bude mať aj prislúchajúce exteriérové priestory. Strecha sa navrhuje ako plochá vegetačná, doplnená má byť aj o fotovoltaiku. Predkladateľ pripomína, že súčasťou projektu je aj vybudovanie časti buspruhu, cyklopruhu a parkovacie miesta budú zo zatrávňovacích tvárnic. Priestor má byť doplnený o „hodnotné sadovnícke úpravy“.
Architektúru projektu spracúva kancelária Morocz_Tacovsky. Ide o skúsených architektov s viacerými vydarenými realizáciami, v tomto prípade ale detailnejšie vizualizácie zámeru prakticky neexistujú. Len sotva tak možno dnes hovoriť o atraktívnom novom sídle – v tomto čase jednoducho takéto informácie verejné nie sú.
Platí to aj napriek pokročilému štádiu prípravy. Projekt najnovšie získal rozhodnutie o umiestnení stavby zo strany ružinovského stavebného úradu. Odtiaľ je len krôčik ku zisku stavebného povolenia. Nová centrála Lidlu by mohla začať vznikať už v priebehu budúceho roka. Pôvodná zástavba v rámci pozemku bola vyčistená v uplynulých mesiacoch.
Firemné centrály bývajú spravidla ukážkou kvalitnej architektúry – zvlášť významné korporácie chcú demonštrovať svoje hodnoty, pričom väčšina sa hlási k dôrazu na ekológiu, udržateľnosť, inkluzivitu, vysokú kvalitu, technológie alebo vkus. Preto bývajú návrhy centrál prešpikované inovatívnymi riešeniami a taktiež ide aj o jedny z najvýraznejších súčasných realizácií v meste.
Lidl, ktorý je podľa tržieb a ziskov jednou z najvýznamnejším firiem na Slovensku, zatiaľ svoju predstavu do veľkej miery tají. Nie je vylúčené, že samotná budova bude v konečnom dôsledku príťažlivá a moderne vybavená. Jej osadenie do pozemku, riešenie parkovania a podoba vonkajších priestorov však rozhodne neoslnili.
Investor môže mať viac alebo menej objektívne príčiny, prečo zvolil práve tento spôsob riešenia (napríklad kvôli podzemným stavbám či infraštruktúre), pri určitej výške investície by to ale nemalo byť neprekonateľné. Kde inde, ako pri hlavnej budove reťazca na celom Slovensku, by sa mal trochu „buchnúť po vrecku“.
Mohol by tak nadviazať na vydarené projekty, ktoré Lidl zrealizoval v blízkom okolí. České alebo rakúske pobočky týchto potravín vedia byť na mimoriadnej architektonickej aj urbanistickej úrovni, takže atraktívnym spôsobom dopĺňajú lokálne prostredie. V kombinácii s jeho celkovou popularitou je to lákavá kombinácia, ako oživiť dané územie a poskytnúť ľuďom možnosť nakupovať v prostredí, ktoré nekanibalizuje mestský priestor.
Presne tak možno nazvať zaberanie rozsiahlych plôch povrchovými parkoviskami. Ide o veľmi neefektívne využitie plôch, nad ktorými by mohlo teoreticky čosi stáť. Nanešťastie, na Slovensku je nateraz preferované budovanie samostatných objektov supermarketov s rozsiahlymi povrchovými parkoviskami. Vhodnejšou voľbou by mohlo byť stavanie integrovaných developmentov, kde by nad obchodmi v parteri boli napríklad byty.
Podobný prístup by bol možno vhodný aj v tomto prípade. Práve Lidl, ktorého úspech je daný maximálnou efektivitou pri predaji produktov, by možno mohol ukázať, ako sa to má robiť. V tomto momente platí, že jeho zámer na Prievozskej zatiaľ nepresvedčil.
Fotografie z 8.6.2023.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre