Praha postupne rozvíja kvalitné verejné priestory pre ľudí, k čomu patria aj lepšie prepojenia medzi jednotlivými štvrťami. Kľúčovou úlohou je pritom vytvorenie spojení cez rieku Vltavu, k čomu teraz prispeje nová lávka. Okamžite po otvorení si získal extrémnu popularitu, ktorá je daná nielen zlepšením možností pešej či cyklistickej dopravy.
Mestská časť Ružinov patrí medzi najvyhľadávanejšie lokality na bývanie, čomu zodpovedá aj rastúci počet obyvateľov, vrátane rodín s deťmi. Kapacity vzdelávacích zariadení sa roky nezvyšovali, čo spôsobovalo problémy s umiestňovaním detí do škôl. Aj z tohto dôvodu vznikol na Základnej škole (ZŠ) Ostredková unikátny pavilón.
Vodné plochy a ich okolie sú aj v Bratislave obľúbeným miestom pre rekreáciu, prechádzky či športovanie. Dopyt verejnosti po zlepšení stavu verejných priestorov v dotyku s tokmi, jazerami či nádržami je tak vysoký. Mesto sa na to rozhodlo reagovať a konkretizovalo, kedy zrevitalizuje známy areál v Ružinove.
Zdravotnícka infraštruktúra je v súčasnosti na Ukrajine pod obrovským tlakom. Nemocnice sa musia vyrovnať s obrovským množstvom zranených pacientov, ktorých možno len sotva ošetriť v existujúcich zariadeniach. Preto sa pripravujú prístavby budov, čo bude v prípade Ľvova spojené aj s mimoriadnym architektonickým konceptom.
Má obrovský potenciál, nevyužíva ho však kvôli zastaranej infraštruktúre a celkovej zanedbanosti. Park na Račianskom mýte je významným ostrovom zelene, využívaným tisíckami obyvateľov z okolia. Aktuálna rekonštrukcia ho má preniesť do 21. storočia. Práce postúpili a viditeľné sú už niektoré prvky, ktoré budú spolutvoriť jeho celkový obraz.
Slovenské národné parky sa vyznačujú nádhernou a vzácnou prírodou, návštevnícka a vzdelávacia infraštruktúra by však nezriedka potrebovala modernizáciu. Všetko ale nasvedčuje tomu, že v tomto smere nastal pokrok. Národný park Veľká Fatra zorganizoval súťaž, ktorá bola dovtedy v slovenskom kontexte výnimočná. Jej výsledok prinesie do regiónu kvalitnú architektúru, ekologický prístup aj chýbajúce služby.
Trnavská cesta je dôležitá dopravná tepna, ktorú by dnes len sotva niekto nazval mestským bulvárom. Okolitá zástavba je nesúrodá a jej kvalita je v mnohých prípadoch otázna. Napriek tomu sa už lokálne objavujú náznaky zmeny, v rámci ktorých sú nízke budovy nahrádzané mestotvornými novostavbami. Takýto development sa tu snaží rozvíjať aj firma Haberl Real Estate.
Keď sa hovorí o príkladoch úprav verejných priestranstiev a vytláčaní parkujúcich automobilov z ulíc, inšpirácie prichádzajú štandardne z miest západnej či severnej Európy. Problém divokého parkovania je ale globálny a univerzálny. Že s ním treba niečo robiť, pochopili aj mestá v chudobnejších krajinách, kde pristupujú k radikálnym riešeniam.
Bratislava je veľmi zelené mesto s obrovským množstvom zelene, mnoho plôch je však v zlom stave, nenapĺňajú svoj potenciál alebo sú úplne nevyužívané. Zmeniť by to majú viaceré projekty, ktoré vstupujú do realizačnej fázy, prípadne napredujú v príprave. Viaceré z nich patria pod iniciatívu Živé miesta.
Rok 2023 bude v rozvoji cyklodopravy v Bratislave do istej miery prelomový. Hoci slovenská metropola aj naďalej čaká na kvalitné segregované cyklotrasy, červená farba cyklopruhov sa stáva čoraz bežnejším doplnkom mestských ciest. Ak sa bude v nastúpenom trende pokračovať, z Bratislavy sa môže nenápadne stať cyklomesto.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac