Praha postupne rozvíja kvalitné verejné priestory pre ľudí, k čomu patria aj lepšie prepojenia medzi jednotlivými štvrťami. Kľúčovou úlohou je pritom vytvorenie spojení cez rieku Vltavu, k čomu teraz prispeje nová lávka. Okamžite po otvorení si získal extrémnu popularitu, ktorá je daná nielen zlepšením možností pešej či cyklistickej dopravy.
Karlín aj Holešovice patria medzi veľké, významné a populárne štvrte v širšom centre Prahy. Ich prepojenie donedávna zaisťovali len automobilový Hlávkov most (s úzkymi chodníkmi) a železničný Negrelliho viadukt. Vyše 120 rokov sa v plánoch mesta objavovala aj tretia spojnica - tzv. Štvanická lávka. Dnes, po rokoch diskusií, príprav aj výstavby, lávka konečne prepája Karlín, Holešovice aj ostrov Štvanice. Slúžiť má peším a cyklistom.
Štvanická lávka sa po svojom slávnostnom otvorení, ktoré prebehlo koncom júla, stala v poradí 20. premostením rieky Vltava, nachádzajúcim sa v Prahe. „Nová lávka má veľký význam pre sprístupnenie ostrova Štvanice ako významnej rekreačnej lokality. Pre automobily je dostupnosť zabezpečená cez Hlávkov most. Pre peších bol však tento prístup nekomfortný, čo vyústilo do návrhu," upresňuje hlavný zámer projektu Inštitút plánovania a rozvoja Hlavného mesta Prahy (IPR Praha) na svojej webovej stránke.
V dobe, keď mesto získalo stavebné povolenie, boli náklady na výstavbu odhadované na približne 200 miliónov českých korún (8,3 miliónov eur). Napokon sa celkové náklady na výstavbu vyšplhali na viac ako 300 miliónov korún (12,4 miliónov eur).
Súčasná minimalistická podoba lávky vzišla z architektonickej súťaže, ktorú vyhlásil IPR ešte v roku 2018. Víťazom medzinárodnej kompetície sa stali architekti Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek. Český tím uspel v konkurencii 53 autorských kolektívov. V nadväznosti na výsledky súťaže vedenie mesta v novembri 2020 schválilo vypísanie verejnej zákazky na výstavbu lávky. S prácami sa začalo v januári 2022.
Charakterom lávky sa chceli autori návrhu priblížiť pražským mostom. Konštrukcia typovo nadväzuje napríklad na Karlov most alebo Most Légií. Architekti zároveň pri predstavovaní projektu zdôraznili aj výnimočné materiálové riešenie tejto dopravnej stavby. Lávka je postavená z vysokopevnostného betónu UHPC, kompozitného materiálu, ktorý má vynikajúce mechanické vlastnosti, je trvanlivý, mrazuvzdorný, má dobrú pevnosť v ťahu a pevnosť v tlaku.
Tento materiál bol objavený len pred približne 30 rokmi vo Francúzsku. „Bežnú betónovú konštrukciu lávky musíte asi za 30 rokov opravovať a počas životného cyklu do nej investujete veľa peňazí. Tento materiál je v podstate bezúdržbový, 200 rokov vydrží tak, ako ho vidíte teraz," vysvetľuje architekt Petr Tej. Dôležitou sučásťou lávky je navyše aj unikátna zdvíhacia konštrukcia, slúžiaca k ochrane mostu v čase povodní.
Tvaroslovie tejto jedinečnej stavby však neovplyvnil len zvolený materiál. Dôležitou súčasťou návrhu bola aj snaha o zachovanie panorámy a kľúčových výhľadov na mesto aj prírodu v okolí. „Bude to biela linka, ktorá sa vinie mestskou krajinou," tvrdil pred rokmi Petr Tej, jeden z autorov návrhu.
Požadovaná farebnosť mostu však napokon bola jednou z komplikácií projektu. Vysokopevnostný betón totiž v tej dobe existoval len v šedej farbe. Jeho novú variantu tak museli architekti spolu s kolegami z Kloknerovho ústavu vyvinúť špeciálne pre Štvanickú lávku. Výsledok ale v konečnom dôsledku stojí zato. Vďaka bielej farbe povrch lávky pripomína mramor a svojim spôsobom má až sochársky charakter.
Projekt aj výstavba Štvanickej lávky bola v mnohých bodoch unikátna. „Štvanická lávka je nepochybne prospešnou stavbou," hodnotí projekt primátor Prahy Bohuslav Svoboda. „Jednak zlepší prepojenie Karlína s Holešovicami, mnohým ľuďom zjednoduší a spríjemní život, čo je vždy dobre. Navyše je z hľadiska použitých prístupov stavbou unikátnou... K tomu všetkému zapadá aj do konceptu mesta krátkych vzdialeností."
Okrem jedinečného konštrukčného, materiálového a architektonického riešenia však za zmienku stojí ešte jedna časť projektu - tá organizačná. Na tomto projekte sa ukázalo, aká dôležitá je kontinuita a spolupráca všetkých zúčastnených strán, počnúc architektmi, cez realizátora až po mesto a jednotlivé mestské časti. Projekt bol odštartovaný už v predminulom volebnom období, úspešne však prežil dvoje voľby a dnes má mesto Praha vďaka tomu hotovú novú modernú lávku.
Úspech projektu sa naplno ukázal po otvorení lávky, ktorá získala meno HolKa - teda Holešovice-Karlín. Okamžite sa stala populárnou spojnicou, ktorú využívajú tisíce ľudí. Nová pražská holka prispeje k rozvoju bohémskeho Karlína a stále ešte mierne zanedbaných Holešovíc. Je tak súčasťou premeny Prahy na špičkovú európsku metropolu, ktorá navyše slúži ľuďom.
(IPR, Seznamzprávy, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac