Author photoAdrian Gubčo 16.11.2024 12:20

Konečne začne plniť svoju funkciu. Prvá časť križovatky D1 a D4 sa otvorí

Diaľnica D4 predstavuje obchvat Bratislavy, ktorého hlavným cieľom bolo odviesť tranzitnú dopravu z preťaženého bratislavského úseku diaľnice D1. Spoločne s prvým úsekom rýchlostnej cesty R7 išlo zároveň o najdrahší stavebný projekt v dejinách nezávislého Slovenska. Napriek tomu je doteraz funkčný len čiastočne z dôvodu nedobudovania kľúčovej križovatky D1 a D4. Meniť sa to začne len teraz.

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje koncom novembra prepojiť D4 s D1. Dokončenie prác si počas dvoch posledných novembrových víkendov vyžiada obmedzenia v doprave. Informovala o tom NDS.

„V súčasnosti intenzívne pracujeme na rozšírení pruhov a rekonštrukcii pôvodnej vozovky. Súbežne finalizujeme práce potrebné na napojenie oboch vetiev z obchvatu. Práce sa realizujú v kontakte so živou premávkou, čo kladie extrémne vysoké nároky na zachovanie dopravy a tempa samotnej stavby,“ priblížil generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.

Dodal, že pri zásadných míľnikoch však musia pristúpiť aj k obmedzeniam dopravy. Vetvu z D4, teda od Jaroviec, na D1 v smere na Trnavu plánujú diaľničiari napájať počas víkendu od 22. do 24. novembra. Rozmiestňovať tu v tom čase budú takmer 100 zvislých dopravných značiek a vyznačovať približne 25 kilometrov čiar jednotlivých jazdných pruhov.

Práce si vyžiadajú uzatvorenie diaľnice od Zlatých pieskov po križovatku Senec. Úsek bude uzatvorený od piatka (22. 11.) večera až do nedele (24. 11.). Počas tohto víkendu bude v úseku pracovať 80 pracovníkov a desať mechanizmov. Dopravu v smere na Trnavu obnovia v nedeľu v noci. Po dokončení prác budú môcť motoristi využiť prepojenie medzi obchvatom a diaľnicou D1. Opačný smer D1, teda smerom z Trnavy, bude počas tohto víkendu prejazdný bez obmedzení.

Na prelome novembra a decembra (29. 11. – 1. 12.) plánuje NDS pripojiť druhú vetvu, teda v smere z Trnavy na Raču. Aj tu si práce vyžiadajú víkendovú uzáveru diaľnice. Obmedzenie dopravy sa začne v piatok (29. 11.) od 20.00 h a po 22.00 h diaľnic uzatvoria. Diaľničiari budú počas tohto víkendu rozmiestňovať značky a striekať i lepiť desiatky kilometrov čiar.

Po skončení prác sa budú môcť motoristi napojiť na obchvat Bratislavy aj v smere od Trnavy. „Po realizačnej stránke je všetko pripravené tak, aby sme míľnik splnili. No posledné slovo bude mať počasie. Ak v daných termínoch bude dlhodobý dážď či dokonca sneh, technicky sa nedá vyznačiť pruhy a napojenie vetiev bude musieť počkať na vhodnejšie podmienky,“ upozornil Macháček.

Diaľničiari pripomenuli, že vybudovanie križovatky D1/D4 a rozšírenie D1 pri Bratislave patrí medzi najvýznamnejšie investície do cestnej infraštruktúry na západnom Slovensku. Súčasný stav diaľnice už technicky ani kapacitne nevyhovoval nárokom množstva motoristov, ktorí denne úsekom prechádzajú. Prepojenie obchvatu a D1 odbremení Bratislavu od tranzitnej dopravy.

 

Zdroj: D4R7

 

Túto zmenu privítal aj minister dopravy Jozef Ráž. Ako sa vyjadril vo svojom pravidelnom videu, výrazne sa odľahčí doprava v Bratislave. Otvorenie smeru z Trnavy na Raču umožní aj napojenie na Jarovce, keďže sa preprava bude môcť otočiť na križovatke pri Vajnoroch. „Určite to bude mať veľmi pozitívny vplyv na kolóny, ktoré dnes máme pri vjazde do Bratislavy, aj ktoré poobede opúšťajú Bratislavu,“ konštatuje.

Okrem tejto križovatky sa má onedlho sprístupniť aj križovatka Triblavina. Po prvom víkende sa má sprístupniť zjazd z D1 na Bernolákovo, po ďalšom spojenie Chorvátskeho Grobu s diaľnicou D1. Ide o skoršie otvorenie oproti pôvodným plánom. Očakávané je dramatické zlepšenie dopravy v blízkom zázemí Bratislavy.

Celá križovatka D1 a D4 by mala byť dokončená v roku 2025. Minister avizuje, že po jej plnom sprevádzkovaní chce zvýšiť mýto za prejazd Prístavným mostom pre kamióny, aby boli nútené využiť D4. Vďaka tomu sa má most uvoľniť pre individuálnu automobilovú dopravu.

Kým minister sa netají spokojnosťou, faktom je, že daná situácia je obrovským fiaskom. Absencia spojenia diaľnic, a to najmä kvôli meniacemu sa riešeniu križovatky a neschopnosti vypovoľovať tieto úpravy včas, je škandalózna. Dodávateľ stavby bol vysúťažený v čase, keď už po D4 premávali automobily.

Niekoľko rokov tak neplnil obchvat naplno svoju funkciu, pričom štát už platil jej zhotoviteľovi poplatky – budovaná totiž bola ako PPP projekt, pričom ročne Slovensko uhrádza desiatky miliónov eur. Je pravdepodobné, že otvorenie diaľnice skutočne pomôže dopravnej situácii v hlavnom meste. Netreba ale zabúdať, že tento efekt mala metropola cítiť už dávno.

 

(YIM.BA, TASR)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube