Author photoSimona Schreinerová 23.10.2023 15:14

Konečne pokrok. Výstavba križovatky D4 a D1 postupuje, prinesie obmedzenia

Diaľnica D4 mala priniesť odľahčenie dopravy v najvyťaženejších cestných úsekoch v Bratislave a zrýchliť dochádzanie do Hlavného mesta z okolitých obcí. Očakávaný výsledok sa dostavil iba čiastočne. Chýba totiž kľúčový bod – diaľničná križovatka D4 a D1. Budovanie križovatky, ako aj rozširovanie diaľnice D1, však napreduje.

Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj, Národná diaľničná spoločnosť

Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj, Národná diaľničná spoločnosť

Konečne výrazný pokrok

Nový diaľničný obchvat, ktorý vedie z Jaroviec do Rače, bol otvorený približne pred dvoma rokmi. Napojenie na diaľnicu D1 však do dnešného dňa chýba. Až koncom minulého roka Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že prišlo k podpisu dôležitej zmluvy s poľskou firmou Budimex.

Predmetom bolo rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Triblavinou. Zhotoviteľ sa zaviazal postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky, pričom postupuje podľa žltého FIDICu (Naprojektuj a postav). Spolu s tým sa začala otvárať aj perspektíva dokončenia križovatky diaľnic D1 a D4, ktorá bola k projektu pridružená. Práce na križovatke, ale tiež na rozšírení diaľnice D1, dnes skutočne napredujú.   

Podľa Evy Žgravčákovej z NDS bol dokončený archeologický prieskum. Aktuálne sa realizujú násypy na vetvách križovatky diaľnic D1 a D4, preložky inžinierskych sietí, betonáž spodnej stavby mostov a pokračuje sa v zemných a výkopových prácach. Výstavba je plánovaná na tri roky, ukončená by mala byť v roku 2025. Súčasťou projektu bude aj vybudovanie 18 mostov, realizácia protihlukových stien či prekládok potokov, a samozrejme zdvihnutie D1, popod ktorou bude prechádzať D4.

Galéria

  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
  • Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Práve kvôli zdvíhaniu diaľnice bude potrebná demolácia niektorých existujúcich mostov, ktoré má v správe Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Najskôr budú vybudované obchádzkové trasy, na ktoré bude presmerovaná doprava z diaľnice D1. Následne sa úsek diaľnice uzatvorí a začne sa s jeho zdvíhaním. Pokračovanie výstavby preto v nasledujúcich mesiacoch prinesie viacero obmedzení.

Prvé obmedzenia v súvislosti s výstavbou už pocítili cyklisti a športovci, ktorí využívajú cyklotrasu JuRaVa. V mieste križovania s diaľnicou D1 bola vytvorená obchádzka. V tomto mieste sa buduje pilier budúcej diaľnice a rozšírenia, cyklotrasa je ale nateraz prístupná bez obmedzení. Podľa slov Michala Feika z BSK sa s NDS diskutuje o celkovom uzatvorení cyklotrasy na prelome rokov, keď je využívaná minimálne. Je preto možné, že v zimnom období nebude táto trasa dočasne prístupná.

V súvislosti s výstavbou rozšírenia D1 pocítia čoskoro obmedzenia aj šoféri. V novembri príde k uzavretiu vetvy vo Vajnoroch, ktorá je využívaná na pripojenie sa na D1 pred Zlatými pieskami. V budúcnosti by sa na tento účel mala používať práve nová diaľničná križovatka. Presný termín ešte nie je stanovený. Uzavretie vetvy je nevyhnutné pre vykonávanie stavebných prác.

Počas najbližších dvoch rokov sa teda treba pripraviť na komplikácie. Na konci tohto obdobia by sa ale mali šoféri konečne previesť po diaľničnej križovatke D4 a D1, ako aj po rozšírenom úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou.   

 

Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

 

Kľúčová križovatka mohla byť hotová už dávno

Posledný úsek diaľnice D4 Vajnory – Ivanka pri Dunaji bol otvorený v novembri 2021 a umožnil vodičom plynule cestovať medzi Račou a hranicou s Rakúskom. Vybudovanie podstatnej časti obchvatu naozaj do istej miery zlepšilo stav cestnej dopravy, chýbajúca diaľničná križovatka je však škvrnou na tomto mimoriadne významnom projekte. Práve kvôli absencii tejto stavby nie je D4 tak vyťažená, ako sa očakávalo.

Cieľom výstavby diaľnice D4 pritom bolo odľahčenie najviac vyťažených úsekov od tranzitnej dopravy, medzi ktoré jednoznačne patrí Prístavný most. Tento cieľ sa zatiaľ nenaplnil. Projekt, ktorý si vyžiadal skoro 2 miliardy eur a zaradil sa medzi najväčšie stavebné zákazky v histórii samostatnej SR, je výrečným obrazom zlyhania verejého sektoru v oblasti projektovania, budovania a koordinácie dôležitých dopravných stavieb.

Aktuálna situácia je výsledkom nesúhlasu s pôvodným riešením, ktorým bolo vedenie D4 ponad D1. Odporcovia, najmä vtedajší starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva, ako aj ďalší starostovia či ochranári, toto riešenie odmietali. Dialo sa tak napriek tomu, že v tom čase boli k dispozícii povolenia na pôvodné riešenie križovatky, ktorá bola súčasťou zmluvy so zhotoviteľom.

Daná časť stavby bola spod zmluvy vyňatá a jej realizácia sa neustále posúvala. Bolo potrebné nájsť nového zhotoviteľa, ale svoj podiel viny na súčasnom stave mali aj zdĺhavé povoľovacie procesy. Naostatok treba pripomenúť, že D4 bola postavená formou PPP.

V praxi to znamená, že za každý rok platí štát koncesionárovi určitú sumu, v tomto prípade – 38,5 milióna eur po dobu 30 rokov. Bohužiaľ, vzhľadom na chýbajúcu križovatku, platí štát za diaľnicu, ktorá zďaleka nie je využívaná v maximálnej možnej miere a nenapĺňa pôodné prísľuby. 

Napriek tomu, že sa výstavba križovatky aj rozšírenia D1 a úseku Bratislava – Triblavina posúva, predpokladaný termín dokončenia v roku 2025 treba aj naďalej brať s určitou rezervou. Kľúčovú križovatku D4 a D1 ešte čaká dlhá a zložitá, minimálne dvojročná cesta. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube