Diaľničná križovatka D4 a D1 vstupuje do ďalšej realizačnej fázy. Stavba má byť kľúčovým projektom pre zefektívnenie dopravy v celom regióne. Náznaky zlepšenia prinieslo otvorenie samotnej D4, avšak výraznejší efekt má priniesť až prepojenie s diaľnicou D1.
Prepojenie diaľnic D4 a D1 je kľúčový projekt pre zlepšenie dopravnej situácie v bratislavskom regióne. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa aktuálne začína so zásadnými prácami, ktoré si vyžiadajú nevyhnutné úpravy v doprave na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Triblavinou.
Od 12. marca 2024 bude uzatvorený most nad D1, ktorý spája cestu I/61 s Čiernou Vodou (miestna časť Chorvátskeho Grobu). Na pôvodnom moste prebehne frézovanie asfaltového krytu vozovky. Od 16. marca do 17. marca prebehne nevyhnutná plánovaná demolácia spomenutého mosta. Demolačné práce si vyžiadajú uzatvorenie úseku diaľnice D1 počas víkendu. Samotné uzatvorenie úseku D1 pre demoláciu mosta je naplánované prevažne na nočné hodiny, zo soboty na nedeľu.
Po odstránení starého mosta sa začnú niekoľkomesačné práce na rozšírení jazdných pruhov a ich napojení na D1. Práce by mali byť podľa NDS naplánované tak, aby sa znížil dopad na premávku. Počet jazdných pruhov v danom úseku D1 zostane zachovaný, no príde k ich zúženiu a zníženiu povolenej rýchlosti, čo prinesie isté zdržanie najmä v časoch dopravnej špičky.
Dočasné zníženie komfortu by napokon malo priniesť dlhodobo kvalitnejšiu, bezpečnejšiu a rýchlejšiu cestu. Ako uvádzajú diaľničiari, pripravené sú všetky opatrenia na zníženie dopadov na dopravu vrátane posilnenia posádky Diaľničných patrol a zaistenia vyššej dostupnosť odťahových služieb. Upozorňuje však, že dopravu ovplyvnia aj samotní motoristi, ktorí by mali jazdiť ohľaduplne a zvýšiť pozornosť v zúžených pruhoch. Zároveň je možné využívať alternatívne trasy. V smere z Trnavy je možné použiť zjazd na križovatke Triblavina a pokračovať po ceste I/61 do Bratislavy. V opačnom smere je to trasa od Bajkalskej po R7 až po križovatku Triblavina.
Z pohľadu stavby ide o ďalší dôležitý míľnik. „Nie len motoristická verejnosť dlhodobo a plným právom požaduje dokončenie tejto kľúčovej investície. Preto križovatka D1/D4 patrí medzi naše najväčšie priority. V najbližších dňoch sa tak posúvame do ďalšej etapy,“ povedal Július Mihálik, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Dokončenie nasledujúcej etapy budovania križovatky má významným spôsobom zlepšiť dopravu nielen v hlavnom meste, ale aj v celom regióne. NDS avizuje, že modernizáciou a rozšírením D1, ktorá je na konci životnosti, sa má zvýšiť dopravný komfort, bezpečnosť a plynulosť dopravy. Prepojenie D1 a D4 zároveň odbremení diaľnicu, ktorá prechádza Bratislavou. To by malo pomôcť aj so znížením hluku a znečistenie ovzdušia v hlavnom meste.
Verejné obstarávanie na túto zákazku vyhrala v roku 2022 poľská firma Budimex, ktorá sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky. Zmluvná cena je zhruba 110 miliónov eur a stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu.
Výstavba diaľnice D4 v úseku Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou a Holicami, ktoré sú súčasťou tzv. nultého obchvatu Bratislavy, sa ukončila už pred niekoľkými rokmi. Posledný úsek diaľnice D4 Vajnory – Ivanka pri Dunaji bol otvorený v novembri 2021 a umožnil vodičom plynule cestovať medzi Račou a hranicou s Rakúskom. D4 bola postavená formou PPP.
Faktom je, že tieto projekty priniesli isté zlepšenie dopravy. Chýbajúce prepojenie D1 a D4 je však zásadným problémom, keďže neumožňuje jednoduchšie obísť prieťah diaľnice D1 cez mesto ani odľahčiť preťažený Prístavný most. Kľúčová križovatka D4 a D1 prichádza s výrazným oneskorením, nakoľko s pôvodným riešením križovatky, predpokladajúcim vedenie D4 ponad D1, nesúhlasilo viacero starostov okolitých obcí i ochranári. Dialo sa tak napriek tomu, že v tom čase boli k dispozícii povolenia na pôvodné riešenie križovatky, ktorá bola súčasťou zmluvy so zhotoviteľom.
Daná časť stavby bola spod zmluvy vyňatá a jej realizácia sa neustále posúvala. Bolo potrebné nájsť nového zhotoviteľa, ale svoj podiel viny na súčasnom stave mali aj zdĺhavé a ťažkopádne povoľovacie procesy.
Súčasťou projektu rozšírenia D1 a vybudovania diaľničnej križovatky je výstavba 18 mostov, realizácia protihlukových stien či prekládok potokov, a samozrejme zdvihnutie D1, popod ktorou bude prechádzať D4. Práve kvôli zdvíhaniu diaľnice bude potrebná demolácia niektorých existujúcich mostov, ktoré má v správe Bratislavský samosprávny kraj.
Obmedzenia v súvislosti s výstavbou už pocítili nielen motoristi, ale aj cyklisti a športovci, ktorí využívajú cyklotrasu JuRaVa. V mieste križovania s diaľnicou D1 bola vytvorená obchádzka. V tomto mieste sa buduje pilier budúcej diaľnice a rozšírenia. Cyklotrasa bola počas zimy uzatvorená, ale od 1. marca je opäť sprístupnená.
Napriek komplikáciám a dopravným obmedzeniam sa zdá, že sa dlhý príbeh diaľničnej križovatky blíži ku koncu. Výstavba križovatky a rozšírenia D1 na úseku Bratislava – Triblavina by mala byť dokončená v roku 2025, aj keď tento termín by sa mal zatiaľ brať s rezervou. Je však pozitívne, že sa tak významný dopravný projekt hýbe v pomerne slušnom tempe.
(NDS, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac