Author photoSimona Schreinerová 22.10.2024 10:52

Dlhoočakávaná dopravná stavba napreduje: Dobudovanie križovatky D1 a D4 sa blíži, spojené je s obmedzeniami

Rozšírenie diaľnice D1 a vybudovanie križovatky D1 s D4 sú pre automobilovú dopravu v bratislavskom regióne kľúčové. Očakávané zlepšenie dopravy sa síce dostavilo, ale iba čiastočne. Dôvodom je najmä chýbajúce prepojenie diaľnic D1 a D4, na ktorom sa ale dnes pomerne intenzívne pracuje.

Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

Výstavbu diaľnice D4 sprevádzali veľké očakávania a nádeje na odľahčenie dopravy na niektorých z najvyťaženejších cestných úsekov v Bratislave. Okrem toho sa malo zrýchliť dochádzanie do hlavného mesta z okolitých obcí. Vzhľadom na chýbajúcu diaľničnú križovatku D4 a D1 sa predpoklady naplnili iba čiastočne.

Práce na križovatke a rozšírení diaľnice D1 však napredujú, čo si vyžaduje isté obmedzenia a dočasné zhoršenie dopravnej situácie, predovšetkým v čase dopravnej špičky. „Projekt koncom leta prešiel do ďalšej etapy. Práce pokračujú aj v týchto dňoch. Aktuálne prebieha hĺbková rekonštrukcia pôvodnej vozovky na pravej strane diaľnice D1, teda v smere z Bratislavy,“ uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.

Stavebné práce na hĺbkovej rekonštrukcii D1 za Bratislavou pokročili k ďalším činnostiam začiatkom októbra. Podľa informácií na oficiálnej stránke D1D4 sa po vybúraní spevnených plôch vozovky, odstránení cementobetónových podkladov a kameniva v celkovom množstve takmer 25-tisíc metrov štvorcových pristúpilo k položeniu prvej vrstvy asfaltovej zmesi.

Galéria

  • Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj
  • Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
  • Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

V rámci projektu rozšírenia D1 Bratislava – Triblavina s križovatkou diaľnic D1 a D4 sa vykonávajú komplexné rekonštrukčné práce pravého jazdného pásu diaľnice a križovatky v Bernolákove na Triblavine. V týchto miestach prichádza k výmene konštrukčných vrstiev diaľničnej vozovky až do hrúbky 67 cm.

Výstavba rozšírenia D1 Bratislava – Triblavina zahŕňa aj pokračovanie prác na mostných objektoch. Hotové sú základy mostov, spodné stavby, na mostoch sú položené nosníky a na niektorých objektoch prebehla betonáž mostovky a začali sa realizovať rímsy. Súbežne prebiehajú aj stavebné práce na dokončení preložiek inžinierskych sietí, geodetické práce a geotechnický monitoring.

Most nad diaľnicou D1, spájajúci Chorvátsky Grob s Ivankou pri Dunaji, je už zdemolovaný. Na jeho mieste vzniká nový s väčším rozpätím ponad rozšírenú diaľnicu D1, ako aj most na diaľnici D1 nad Čiernou vodou. Tento mesiac začali na nových mostoch prvotné stavebné práce s budovaním základov.

Rekonštrukčné práce diaľničnej vozovky priniesli aj dopravné obmedzenia. Fungovanie križovatky Bernolákovo (Triblavina) je tak na niekoľko mesiacov obmedzené. Odbočenie z Bernolákova alebo z Chorvátskeho Grobu na D1 smer Bratislava zostáva naďalej uzatvorené. Pripájací pruh z križovatky na D1 využíva doprava ako zúžený pomalý pruh D1 do Bratislavy.

Počas prebiehajúcich prác nie je možné využívať ani odbočenie z Bratislavy do Bernolákova či z Bernolákova do Žiliny a Nitry. Výjazd z krajskej cesty II/127 na diaľnicu D1 v smere do Bratislavy, ako aj vjazd a výjazd v smere Bratislava – Senec je uzatvorený. Podľa informácií na stránke D1D4 však Národná diaľničná spoločnosť vynakladá (aspoň podľa svojich slov) maximálne úsilie na to, aby boli práce dokončené čo možno v najkratšom čase. Kedy bude možné opäť plnohodnotne využívať križovatku na Triblavine, zatiaľ nie je známe. Obmedzenie platí od začiatku augusta.

 

Ilustračný záber. Zdroj: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

 

Rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina zahŕňa 3,6-kilometrový úsek, súčasťou ktorého bude 18 mostov a protihlukové steny v celkovej dĺžke viac ako 2,5 kilometra. V rámci stavby bude doplnený informačný systém diaľnice, bezpečnostné zálivy, odstavné pruhy, protihlukové opatrenia, oplotenie diaľnice a preložky inžinierskych sietí.

Modernizáciou a rozšírením diaľnice D1, ktorá je na konci svojej životnosti, sa očakáva zvýšenie komfortu, bezpečnosti a plynulosti dopravy. Prepojenie diaľnic D1 a D4 by zároveň malo uľahčiť premávku v Bratislave. Tento krok by mohol prispieť aj k zníženiu hlučnosti a znečistenia ovzdušia v hlavnom meste.

Verejné obstarávanie na tento projekt vyhrala v roku 2022 poľská spoločnosť Budimex, ktorá sa zaviazala vybudovať 3,6-kilometrový úsek za približne tri roky. Zmluvná cena je približne 110 miliónov eur a projekt bude financovaný zo štátneho rozpočtu.

Výstavba križovatky a rozšírenia D1 na úseku Bratislava – Triblavina by mohla byť dokončená v budúcom roku, aj keď tento termín sa stále berie s rezervou. Stabilné tempo prác na projekte je však pozitívom. Všetko nasvedčuje tomu, že diaľnica D4 sa blíži k tomu, aby mohla byť plnohodnotne využívaná tak, ako bolo pôvodne zamýšľané.

 

(D1D4, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube