V Petržalke sa do finále dostávajú práce na budovaní druhej etapy Petržalskej električkovej radiály. Trať, ktorá prepojí súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovým dvorom, je jedným z najočakávanejších dopravných projektov v Bratislave. Termín dokončenia je spojený s pochybnosťami. Primátor mesta Matúš Vallo ale sľubuje, že prvé skúšobné električky po nej prejdú do mesiaca. Navyše je definitívne uzatvorená otázka financovania stavby.
Výstavba novej električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmannova - Janíkov dvor bude mať plynulé financovanie. Vyplýva to zo zmluvy o nenávratnom finančnom prostriedku (NFP), ktorú pred pár dňami podpísalo hlavné mesto a Ministerstvo dopravy (MD) SR. Ide o sumu viac ako 66.897.914 eur z eurofondov určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu.
Na štvrtkovej tlačovej konferencii o tom informoval primátor Bratislavy Matúš Vallo a minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD). „Keď pred komunálnymi voľbami mnohí hovorili, že nám rozdelením projektu petržalskej električky do dvoch programových období prepadnú eurofondy, tak toto je presne ten moment, ktorý túto kapitolu definitívne uzatvoril. Podpis zmluvy potvrdzuje, že žiadne eurofondy neprepadnú a celá električková trať bude dofinancovaná z prostriedkov EÚ,“ skonštatoval Vallo.
Minister hovorí o dobrej správe pre Bratislavčanov. „Tento projekt má určité omeškanie, možno dnes sme sa tu mali voziť. V každom prípade sú eurofondy zachránené. Rozfázovanie pomohlo tomu, aby sa celá trať kompletne dofinancovala z eurofondov,“ povedal Ráž.
Zdôraznil, že do hlavného mesta podpísaním oboch zmlúv prinášajú takmer 100 miliónov eur do infraštruktúrnych dopravných projektov MHD, pričom ďalších 150 miliónov je naprogramovaných v tomto programovom období. „Budeme radi, keď budú efektívne využité na ďalšie projekty tohto typu,“ poznamenal Ráž a zopakoval, že ak chcú dostať ľudí z áut do MHD, tá musí byť komfortnejšia, rýchlejšia a spoľahlivejšia. Verí, že petržalská električková trať bude skolaudovaná na jar budúceho roka.
Primátor zároveň avizuje, že sa pomaly blíži dôležitý míľnik na stavbe električkovej trate, pričom dôležitosti dopravnej stavby zodpovedá aj tempo stavebných prác na viacerých úsekoch. Na stavbe už podľa neho vidieť všetky jej kontúry, teda nielen samotnú trať a koľaje, ale aj to, kadiaľ pôjdu chodníky či cyklotrasy, alebo ako budú vyzerať križovatky. Aktuálne sa tiež finišuje s prepojením koľajníc pôvodnej električkovej trate s tou novovybudovanou.
Cieľom je, aby do Vianoc prešla touto traťou prvá skúšobná električka. Zhotoviteľ sa pritom v zmluve zaviazal odovzdať trať hlavnému mestu do 15. decembra. Od daného momentu nastane podľa primátora náročný proces skúšok a povoľovania pre užívanie električky, ktorý potrvá niekoľko týždňov až mesiacov.
Za ten čas by sa mali stavebné kapacity presunúť na ďalšie miesta stavby, kde budú dokončovať prístrešky, nástupiská pre cestujúcich, chodníky a cyklochodníky či zábradlia. S plnou prevádzkou električky sa počíta na jar 2025.
Posledným objektom na stavbe bude dokončenie dvoch mostov na Kutlíkovej ulici a preloženie zostávajúcej časti cesty do jej nového profilu. Tento úsek je podľa primátora momentálne projektovo, stavebne aj logisticky pravdepodobne najnáročnejšou časťou stavby. Dokončená má byť do konca letných prázdnin.
S výstavbou trate v úseku Jungmannova - Janíkov dvor začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Stavba podľa Magistrátu od začiatku čelila viacerým problémom. Práce boli v minulosti aj dočasne výrazne utlmené. O zintenzívnení prác mesto so zhotoviteľom viackrát rokovalo.
Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.
Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.
Po dokončení prác na petržalskej električke plánuje hlavné mesto presunúť všetky plánovacie a obstarávacie kapacity bratislavského magistrátu na ďalšiu dôležitú dopravnú stavbu, a to modernizáciu Ružinovskej radiály. Jej začiatok je predbežne plánovaný v roku 2026.
Zámer predpokladá komplexnú rekonštrukciu trate v úseku medzi Americkým námestím a Chlumeckého. Výnimkou je len úsek medzi Miletičovou a Bajkalskou, ktorý bol modernizovaný relatívne nedávno. Okrem zlepšenia traťových podmienok sa skvalitnia aj zastávky a verejný priestor v okolí radiály. Krížna ulica má prejsť revitalizáciou od fasády k fasáde.
Okrem zmluvy týkajúcej sa financovania výstavby petržalskej električkovej trate bola na rezorte dopravy podpísaná aj zmluva, umožňujúca investíciu dopravného podniku do modernizácie vozovne v Krasňanoch. Celkové oprávnené výdavky projektu sú vo výške viac ako 31.284.000 eur, z toho NFP je takmer 29.719.870 eur. Financovanie je rovnako prostredníctvom Programu Slovensko.
(TASR, YIM.BA)
Pozrite si výstavbu druhej etapy Petržalskej radiály vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre