Keď sa hovorí o veľkých dopravných projektoch, väčšina verejnosti si predstaví nové električkové alebo železničné trate, moderné stanice, cestné a diaľničné prepojenia, mosty alebo tunely. Existujú aj také, ktoré na prvý pohľad ľudia nevnímajú. Pre optimálnu údržbu a prevádzku prostriedkov verejnej dopravy sú však mimoriadne dôležité.
Mesto v súčasnosti realizuje niekoľko významných projektov rozvoja verejnej dopravy. K najväčším patrí výstavba novej električkovej trate v Petržalke a čiastočná modernizácia Vajnorskej radiály v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislavy (DPB). V priebehu budúceho týždňa k nim pribudne ďalší. DPB totiž rozbieha rekonštrukciu Depa Krasňany.
Projekt, oficiálne nazvaný Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, vozovňa Krasňany, predstavuje najrozsiahlejšiu rekonštrukciu vozového areálu od jeho vzniku na začiatku 70. rokov minulého storočia. Priniesť má nielen modernizáciu budov a zariadení, ale aj zázemie pre príchod nových električiek. Náklady pokryjú eurofondy.
Pre DPB ide o zásadnú investíciu. „Projekt takýchto rozmerov v DPB ešte nikto pred nami od roku 1989 nerealizoval a jeho uskutočnenie bolo v minulosti skôr otázne. Výsledkom bude nielen kvalitnejšia údržba, pracovné a okolité prostredie, ale aj zníženie hluku pre obyvateľov okolitých rezidencií,“ vyzdvihol modernizáciu predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský. Práce začínajú 6. novembra.
Ako ďalej uvádza bratislavský prevádzkovateľ verejnej dopravy, vo vozovni Krasňany prebehne komplexná rekonštrukcia hál pre údržbu vozidlového parku a tiež rekonštrukcia a predĺženie krytého odstavného koľajiska. Údržba električiek sa v súčasnosti zabezpečuje v hale denného ošetrenia a v hale kontrolných prehliadok a mimoriadnych opráv. V oboch halách dôjde k rekonštrukcii plášťov budov, striech, interiéru, technologického vybavenia, brán a revíznych kanálov, ktoré budú prispôsobené pre údržbu nízko podlažných električiek.
Okrem toho bude hala kontrolných prehliadok predĺžená smerom do súčasného átria a vybavená tromi stojiskami s dĺžkou minimálne 49 metrov a jedným o dĺžke 32,5 metrov. Krytá odstavná plocha haly č. 1 bude predĺžená so zámerom zvýšenia celkovej odstavnej kapacity zo súčasnej dĺžky 109,25 metrov na minimálne 120,20 metrov tak, aby na 12 koľajach bolo možné odstavovať viac električiek. V halách, určených pre električky, budú zväčšené výšky brán. Nová má byť aj umyváreň pre električky s čistiarňou odpadových vôd, rekonštrukciou prejdú aj koľajové trate a trolejové vedenie.
Pripravené budú pracoviská pre údržbu vozidlového parku DPB s dvomi prehliadkovými kanálmi či tretia prejazdná stopa vozidla. V rámci haly bude vytvorené aj pracovisko dlhodobých opráv a nový podjazd do átria.
V odstavnej hale č. 2 bude vymenená strecha vrátane nosnej konštrukcie, výplňové konštrukcie, rekonštruované podlahy, steny a interiér haly. Vymenené budú aj brány a doplnený jeden výjazd. Navrhnutá je výstavba novej trakčnej meniarne vo vozovni Krasňany pre zabezpečenie napájania areálu vozovne trakčnou energiou. Komplexnou modernizáciou prejde aj hala opráv a hala na garážovanie vozidlového parku DPB.
Vo výsledku tak modernizácia prinesie kompletné opravy a zníženie energetickej záťaže, výmenu technológií údržby či novú umývaciu linku elektrobusov a električiek. Areál depa bude po úpravách tvoriť kompaktný celok. Rekonštrukcia sa týka aj inžinierskych sietí, súčasťou obnovy budú nové komunikácie i koľajnice či trakčné a trolejové vedenia vrátane doplnenia automatizovaného stavania vlakovej cesty.
Stavebné práce by mali trvať najviac 12 mesiacov a zrealizuje ich spoločnosť Strabag, ktorá vzišla z verejnej súťaže. „Počas prác môže prísť dočasne k zvýšenej hlučnosti alebo prašnosti v okolí stavby,“ dodáva DPB. Výška zazmluvneného nenávratného príspevku z fondov EÚ je viac ako 59,95 miliónov eur. Zdrojom financovania je Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
Veľkosťou rozpočtu ide skutočne o obrovský projekt, minimálne na pomery Bratislavy. Nejde pritom o jediný pripravovaný zámer daného typu – v roku 2024 sa predpokladá aj modernizácia vozovne Jurajov Dvor. Rekonštruovať by sa mali priestory ťažkej údržby autobusov, trolejbusov a električiek, zrealizované má byť aj prestrešenie odstavných plôch trolejbusov a električiek. Vozovňa bola čiastočne zmodernizovaná už v minulosti.
Pre zvýšenie kvality verejnej dopravy ide o mimoriadne potrebné projekty. Prispejú k zlepšeniu údržby vozidiel, vďaka čomu bude možné garantovať výpravu a spoľahlivosť MHD, ako aj jej dlhodobú udržateľnosť – stroje nebude potrebné vyraďovať tak skoro. Z pohľadu cestujúcej verejnosti je benefitom aj pravdepodobné zvýšenie štandardov čistoty.
Bratislavská verejná doprava tak bude mať opäť lepšie predpoklady pre ďalší rozvoj. Ani zďaleka ešte nebude dosahovať úroveň špičkových systémov v niektorých blízkych mestách, najmä Viedne a Prahy, rozhodne ale nebude (a nie je) v hanebnom stave. V súčasnosti je hlavným problémom DPB skôr nedostatok vodičov a vodičiek a nie kvalita vozov, zastávok a dokonca ani tratí.
V tomto smere ale už eurofondy nepomôžu, ako skôr atraktívne prostredie pre zamestnancov, manažérske zručnosti vedenia podniku a finančná stabilita, garantovaná Hlavným mestom. Kvalitná verejná doprava totiž nie je len o cestujúcich, vozidlách a infraštruktúre. Je to aj o ľuďoch, ktorí pracujú na fungovaní celého zložitého a pre mesto vitálneho systému.
(YIM.BA, TASR)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre