Author photoAdrian Gubčo 26.10.2024 11:52

Koniec zásadnej bariéry. Mesto začne konečne presúvať protitankovú stenu na petržalskej trati

Tempo výstavby Petržalskej električkovej radiály sa v posledných mesiacoch zvýšilo. Cieľ dokončiť základné práce do konca roka tak, aby sa mohlo začať testovanie trate, sa tak začal javiť ako reálny. Prekážkou však zostávala protitanková stena z obdobia druhej svetovej vojny priamo v osi trate. Mesto po odkladoch konečne začína s jej presunom.

Ilustračný záber. Autor: W.I. / iMHD.sk

Ilustračný záber. Autor: W.I. / iMHD.sk

Hlavné mesto presunie v prvej polovici budúceho týždňa protitankovú stenu, ktorá sa nachádza v trase predĺženia električkovej trate v bratislavskej Petržalke. Zachovaná zostane nakoniec celá, nielen jej časť. Potvrdil to hovorca Bratislavy Peter Bubla. Objekt neďaleko zdravotného strediska na Strečnianskej ulici patrí medzi vojenské pamätihodnosti hlavného mesta a viaže sa k obdobiu druhej svetovej vojny.

„Posun oproti pôvodne plánovanému termínu spôsobilo, že, aj po komunikácii s občianskym združením Bunker a po zvážení, že by sme predsa len radi zachovali celý objekt a nielen jeho časť, bolo potrebné vypracovať nový projekt. A zabezpečiť špeciálne technológie potrebné na jej presunutie,“ skonštatoval Bubla.

Rozmery a tvar protitankovej steny zistili až po celkovom odokrytí jej podzemnej časti. Vypracovaný bol technologický postup a dokumentácia na jej presunutie o pár metrov ďalej od jej pôvodnej polohy. Nachádza sa totiž v koridore električkovej trate, ktorá je projektovaná cez pôvodné koryto metra a nie je možné ju odkloniť tak, aby sa vyhla tejto stene. Pri téme zmeny polohy prebiehali aj konzultácie s bunkrológmi, aby bola zachovaná hodnota objektu.

„Uvedomujeme si dôležitosť tejto pamiatky, a preto venujeme veľa úsilia a času tomu, aby pri presune nebola poškodená. Je naším záujmom, aby tu zostala aj pre ďalšie generácie,“ poznamenal Bubla s tým, že po odkopaní celej steny a prieskume okolia sa podarilo získať aj ďalšie informácie.

Realizáciu prác skomplikovalo niekoľko nepredvídateľných udalostí, napríklad nález nevybuchnutej munície. Vyžiadalo si to pyrotechnický prieskum a zmenu režimu odkopávania. Začiatkom júla tam našli 18 granátov, ktoré previezli na bezpečnú likvidáciu. Okrem toho bolo v rámci pyrotechnického prieskumu pri stavbe trate nájdených a zlikvidovaných do desať delostreleckých granátov.

Podľa dostupných informácií z evidenčného listu pamätihodnosti mesta by malo ísť v tomto prípade o časť mohutnej železobetónovej strieľne s otvorom na protitankový kanón. V Petržalke sa zachovalo viacero takýchto stien, napríklad dve sú pri bunkri B-S 8.

„Avšak táto je zaujímavá tým, že sa v súčasnosti nachádza v strede sídliska na voľnom priestranstve,“ uvádza sa v dokumente. Nie je vylúčené, že mohla byť v minulosti súčasťou systému opevnenia budovaného v 40. rokoch 20. storočia. Dve takéto steny mali byť pritom zničené na inom mieste pri výstavbe jedného z petržalských obchodných centier.

 

Výstavba električkovej trate v Petržalke. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Presun steny odstráni poslednú zásadnú prekážku k dokončeniu výstavby druhej etapy Petržalskej električkovej radiály. V súčasnosti ide o najvýznamnejší dopravný projekt v Bratislave, ktorý spojí existujúcu konečnú električiek na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Najväčšie bratislavské sídlisko tak konečne získa dlhoočakávaný nosný systém verejnej dopravy, ktorý prinesie rýchle a pohodlné spojenie s centrom Bratislavy.

Výstavba začala v novembri 2021, v priebehu roku 2022 však ustala v reakcii na rast cien stavebných materiálov alebo vojnu na Ukrajine. Mesto muselo so zhotoviteľom dohodnúť nové podmienky spolupráce, v dôsledku čoho sa začali práce obnovovať až na jeseň 2022. Tento posun sa odrazil na zmene termínu celkového dokončenia projektu – pôvodne mal byť ukončený už na konci roka 2023.

V súčasnosti mesto smeruje k ukončeniu základných prác v polovici decembra. Trať by dovtedy mala byť prejazdná a pripravená na skúšky predtým, ako dráhový úrad povolí plnú prevádzku. Toto testovanie štandardne trvá niekoľko mesiacov. Počas tohto obdobia tak pravdepodobne dôjde k dokončeniu zostávajúcich prác, napríklad dobudovaniu zastávok, sadovým úpravám, zhotoveniu cyklotrás a podobne.

V každom prípade, Petržalka sa dobudovaním tohto projektu zásadne pozdvihne. Otvorí sa tým cesta k jej ďalšiemu rozvoju, ktorý prinesie vznik nového bývania, pracovísk, občianskej vybavenosti i verejných priestorov. Zo sídliska sa stane skutočne mestská štvrť.

 

(TASR, YIM.BA)

Pozrite si výstavbu električkovej trate v Petržalke vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube