Author photoAdrian Gubčo 20.03.2025 14:17

Petržalská električka pozná termín. Primátor Vallo ohlásil postup na výstavbe projektu, plánuje zlepšiť okolitú infraštruktúru

Výstavba druhej etapy Petržalskej električkovej radiály smeruje k záveru. Podľa primátora Bratislavy Matúša Valla už čoskoro začnú prebiehať dokončovacie práce a príprava na definitívne spustenie prevádzky s cestujúcimi. Okrem toho ohlásil aj ďalšie investície, ktoré zlepšia kvalitu dopravnej infraštruktúry v susedstve trate.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Výstavba predĺženia električkovej trate v Petržalke je v súčasnosti vo svojej finálnej fáze. Po prvých testoch na konci minulého roka sa rozbehli dokončovacie práce a príprava na definitívne spustenie prevádzky s cestujúcimi. Naznačuje to aj primátor mesta Matúš Vallo, keď informoval o aktuálnom stave realizácie, ako aj o predpokladanom otvorení trate medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom.

Ako píše Vallo, aktuálne prebieha najmä asfaltovanie všetkých chodníkov a cyklotrás pozdĺž trate električky, ako aj ciest a križovatiek, ktoré bolo potrebné stavbe museli prekladať. Tieto práce sa ale chýlia k záveru. „Stavebný ruch pozdĺž stavby by mal v priebehu apríla postupne utíchnuť a práce sa presunú na inštaláciu prístreškov MHD a najmä na terénne úpravy, aby zbytky staveniska v okolí trate postupne nahrádzala zeleň,“ avizuje Vallo.

Zároveň oznámil aj najočakávanejšiu správu. „V závislosti od povoľovacích procesov a vydania licencie na prevádzku novej trate počítame s tým, že električka bude do plnej prevádzky spustená koncom mája,“ naznačuje primátor. Prirodzene, dnes to ešte nemožno povedať s istotou, všetko ale nasvedčuje tomu, že kľúčová časť projektu bude dokončená o niekoľko týždňov.

Ani po spustení trate ale ešte nebude dokončené úplne všetko. Najvyššie tempo prác aktuálne sa aktuálne vyskytuje na Kutlíkovej ulici, kde sa realizuje prestavba ulice, spojená s jej napriamením a výstavbou nového premostenia Chorvátskeho ramena. „Tento úsek by mal byť dokončený do konca augusta,“ tvrdí Matúš Vallo.

Primátor zároveň oznámil ďalšiu dobrú správu pre petržalskú verejnosť. Mesto sa rozhodlo zrekonštruovať Jantárovú cestu v úseku od Pajštúnskej po obratisko autobusov na Vyšehradskej. „Rekonštrukcia tejto dôležitej cesty síce nebola súčasťou stavby Petržalskej električky, ale kvôli jej katastrofálnemu stavu sme sa ju rozhodli realizovať skôr, ako bola zaradená v predbežnom pláne opráv,“ vysvetľuje vedenie mesta, prečo pristúpilo k tomu kroku.

Rekonštrukcia Jantárovej cesty bude rozdelená na tri úseky. Ako prvá sa má obnoviť cesta medzi Pajštúnskou a Šintavskou, v druhej etape medzi Šintavskou a opravenou cestou pri supermarkete Billa, a napokon v tretej etape cesta medzi novým úsekom a konečnou Vyšehradská. Mesto naznačuje, že oprava bude trvať do 30. apríla, nekonkretizuje však, či sa to týka prvej etapy alebo celej rekonštrukcie.

V priebehu najbližších mesiacov tak dôjde k výraznému zvýšeniu úrovne infraštruktúry v Petržalke. Verejnosť bude môcť okrem novej električky využívať aj nové cesty, chodníky či cyklotrasy. Na realizáciu čakajú ešte nové premostenia Chorvátskeho ramena, tie sa však budú budovať pravdepodobne až v nadchádzajúcich rokoch.

 

Premávka s cestujúcimi by mohla začať v máji. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybudovaných bolo deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice.

Súčasťou projektu je taktiež množstvo novej zelene. Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokryje celú trať s výnimkou priecestí a mostov, pribudne, resp. pribúda v blízkosti trate aj 1.512 vzrastlých stromov a 7.046 m² kríkov. Spôsob výsadby niektorých stromov je pomerne zvláštny (nasadené boli takpovediac všade v okolí trate vrátane plôch pod náletovou zeleňou).

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. Mesto navyše kupuje nové električky, ktoré budú dlhšie a kapacitnejšie ako doteraz prevádzkované.

V súvislosti s dokončením trate by sa v jej susedstve mohol rozbehnúť intenzívnejší stavebný rozvoj. Kľúčový je najmä úsek medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde spoločnosť IURIS Group pripravuje projekt SOHO. Mienený je ako centrum Petržalky a obsahovať bude bývanie, rozsiahlu občiansku vybavenosť a významné verejné priestory vrátane centrálneho námestia i parku.

S dokončením električkovej trate sa tak pre Petržalku začína nová éra. Okrem dramaticky lepšieho spojenia s centrom Bratislavy sa na komplexnú mestskú štvrť premení aj dnes najľudnatejšia mestská časť. Ide o dôkaz, že kvalitnejšia verejná doprava prináša všestranné zvýšenie kvality života.

 

Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube