Pre verejnú dopravu v Bratislave sú tieto dni pamätné. Po desaťročiach úvah, príprav či sľubov a rokoch výstavby je koľajovou dopravou konečne prepojená celá Petržalka od severu na juh. Ukončené boli totiž práce na realizácii trate Petržalskej električkovej radiály a začalo sa oficiálne testovanie. Do dobudovania všetkých objektov a spustenia prevádzky s cestujúcimi zostáva niekoľko mesiacov.
Keď sa v roku 2016 dokončila prvá etapa výstavby Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislavy, v preklade prvá časť električkovej trate do Petržalky, predpokladalo sa, že sa v krátkom čase začne s výstavbou druhej. Oproti prvému úseku malo ísť o jednoduchšiu stavbu. Trať medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom mala byť podľa vtedajších tvrdení mesta realitou v roku 2020.
Reálne sa však začala stavať až v roku 2021 s tým, že dokončená bude o dva roky neskôr, na konci roka 2023. Po mnohých problémoch, komplikáciách a zdržaniach však možno len dnes, na sklonku roka 2024, konštatovať, že sa projekt konečne priblížil k dokončeniu. Po novej trati cez Petržalku totiž prešli prvé skúšobné električky s cestujúcimi i bez nich. Prekonaný tak bol kľúčový míľnik v budovaní tejto strategicky významnej trate.
Potvrdzuje to aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Stavba tejto električky pomaly vstupuje do finálnej fázy,“ skonštatoval v priebehu štvrtkovej tlačovej konferencie. „Budeme pokračovať nezmeneným tempom tak, aby v jarných mesiacoch mohla byť električka odovzdaná do užívania ľuďom, lebo o to tu najmä ide.“ Podľa primátora sa bude pokračovať najmä na realizácii zastávok, cyklotrasách, okolitých komunikáciách aj zeleni.
Hlavné mesto približuje, že okrem koľají, položených na celej dĺžke trate (s výnimkou niektorých častí obratiska), sú čiastočne dokončené aj nástupiská a začali sa realizovať sadové úpravy na trati v podobe rozchodníka, ktorý je na 5.000 m2. „Treba ešte dokončiť križovatky, pešie napojenia, veľmi masívnu náhradnú výsadbu, sprevádzkovať cestnú dopravnú signalizáciu, mostný objekt pri Technopole,“ vypočítava najbližšie kroky Tatiana Kratochvílová, viceprimátora Bratislavy.
Podľa Kratochvílovej prichádza koniec rozličných dočasných riešení. Nové križovatky prinesú skvalitnenie pohybu v rámci Petržalky. „Postupne sa budú rušiť aj jednotlivé obmedzenia,“ sľubuje Kratochvílová. Prístrešky na zastávkach so špecifickými konštrukciami či zelenými strechami sa budú realizovať ako jedny z posledných.
Vallo zdôraznil, že ide zároveň o akési urbanistické dokončenie Petržalky – najväčšie bratislavské sídlisko totiž konečne dostane svoju nosnú líniu verejnej dopravy. V minulosti sa tu plánovala rýchlodráha, resp. metro. Neskôr bola nahradená inými technológiami, aby napokon získala podobu klasickej mestskej električky.
Tá dnes vykonala prvú skúšobnú jazdu s cestujúcimi, pričom prešla až do Janíkovho dvora a späť. „Veľmi sa teším, že sme Bratislavčanom a konkrétne najmä Petržalčanom mohli priniesť takýto predvianočný darček,“ zhodnotil Vallo. „Ďakujem Petržalčankám, Petržalčanom za obrovskú mieru trpezlivosti, s akou znášajú všetky obmedzenia súvisiace s výstavbou petržalskej električky.“ Práve zástupcovia rozličných petržalských komunít a organizácií mali možnosť vyskúšať si jazdu po novej trati medzi prvými.
Mesto dodáva, že na to, aby električka mohla absolvovať svoju prvú skúšobnú jazdu, bolo okrem množstva terénnych úprav potrebné doteraz osadiť 233 trakčných stožiarov, naťahať 62 km napájacích káblov, 10,5 km trolejového vedenia, položiť 8 km koľají a na dosky pod ne použiť až 455 ton oceľovej výstuže a 12.800 metrov kubických betónu.
Bratislavský Magistrát sľubuje, že v najbližších mesiacoch bude verejnosť svedkom, ako sa stavba postupne bude meniť na atraktívnu súčasť petržalského prostredia. Prispieť k tomu má masívna výsadba zelene.
Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokryje celú trať s výnimkou priecestí a mostov, pribudne v blízkosti trate 1.512 vzrastlých stromov a 7.046 m² kríkov. Náhradná výsadba za doteraz vyrúbané stromy sa v súčasnosti realizuje na Kutlíkovej či Dolnozemskej.
Za veľmi dôležitú možno označiť aj novú cykloinfraštruktúru. Súčasne s novou električkovou traťou vzniká popri nej aj 6 kilometrov novej oddelenej cyklotrasy. Dnes je už čiastočne dokončená pri Bosákovej, v iných úsekoch sú zrealizované základy. Podľa mesta vznikne bezpečná trasa naprieč celou Petržalkou až do centra mesta, ktorú budú môcť ľudia využívať pri dochádzaní do práce na bicykli, rovnako ako rekreačné cyklistky a cyklisti či rodiny s deťmi.
Mesto sa špeciálne zmieňuje o štvorici nových mostov, ktoré v rámci stavby vznikli alebo vznikajú. Prvým je združený most na Rusovskej ceste, ktorým ponad Chorvátske rameno povedie električková trať, cestná doprava, cyklodoprava a aj chodník pre peších. Druhým a najdlhším mostom je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. Rodiny, určený pre električky, kde po stranách povedie aj cyklotrasa a chodník
Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny a posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej. Okrem nových mostných objektov bude upravený aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD. Nové rampy prepoja túto zastávku pre autobusy s novou zastávkou električky.
Vallo uzatvára, že spustenie prevádzky je teraz v rukách povoľovacích orgánov. Kolaudačný proces je v rukách Bratislavského samosprávneho kraja aj mestskej časti Petržalka. Dopravný podnik Bratislavy navyše musí získať licenciu pre prevádzkovanie trate, keďže ide o úplne nový úsek.
Pre Bratislavu je dnešok skutočne významným míľnikom. Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.
Absencia mestskej koľajovej dopravy na najväčšom sídlisku bola historickou anomáliou, ktorá bude konečne onedlho vyriešená. Bez existencie dobudovanej Petržalskej radiály nebolo možné hovoriť, že by hlavné mesto malo vybudovanú čo i len základnú sieť električkových tratí. O niekoľko mesiacov sa dostane do stavu, v akom malo byť v polovici 90-tych rokov minulého storočia.
Ide o dôležitú správu aj kvôli budúcemu rozvoju Petržalky. Viaceré priestranstvá v okolí trate by mohli prejsť v dohľadnej budúcnosti premenou. Zvlášť sa to týka územia medzu Rusovskou cestou a Romanovou, kde sa plánuje veľký polyfunkčný projekt SOHO od spoločnosti IURIS. Vo viacerých etapách tu bude vybudované nové prostredie, spolutvoriace centrum Petržalky. Súčasťou developmentu má byť nové námestie, významná občianska vybavenosť a výškové akcenty či dominanty.
Budúcnosť tzv. Petržalskej rozvojovej osi má zadefinovať urbanistická štúdia, ktorá je podkladom pre zmenu Územného plánu. Štúdia bola mohutne pripomienkovaná i kritizovaná, napriek tomu prináša citlivý a komplexný pohľad na to, ako využiť trať v prospech masívneho zlepšenia mestskej časti.
Spustenie testovania trate je tak začiatkom konca vo viacerých ohľadoch – nie je to len takmer posledný krok pred dokončením dopravného projektu. Blíži sa aj koniec provizórií, uzáver a neschopnosti Petržalky poskytnúť kvalitu života, aká sa od metropoly európskeho štátu očakáva. Nové pohľady z okna električky ukazujú jej potenciál a možnosti, ako posunúť túto časť mesta oveľa ďalej.
Fotografie z 18. a 19.12.2024. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre