Author photoAdrian Gubčo 03.12.2024 15:45

Zostávajú posledné dni. Mesto dokončuje koľaje v Petržalke, chýba mu niekoľko metrov

Napriek odkladom, sporom a dlhému čakaniu sa električková trať do Janíkovho dvora v Petržalke predsa len stáva realitou. Stavebník, teda Hlavné mesto SR, tvrdí, že prvá skúšobná električka má po novej trati prejsť ešte pred Vianocami. S ohľadom na aktuálny stav prác sa tento termín nejaví ako nepredstaviteľný.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Druhá etapa výstavby Petržalskej električkovej radiály sa nezadržateľne blíži k dokončeniu kľúčovej časti projektu – koľajovej dráhy, ktorá prepojí súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovým dvorom. Ide o zásadný míľnik, ktorý otvorí cestu k úplnému dokončeniu projektu a jeho sprevádzkovaniu pre verejnosť. Začať totiž môžu skúšky, ktoré štandardne trvajú niekoľko mesiacov.

Naznačuje to aktuálny stav výstavby projektu. Ako približuje mesto, napreduje pokladanie koľajníc. V súčasnosti sú už položené na úseku po protitankovej stene, rovnako aj na Námestí hraničiarov v úseku od starej trate pri Jungmannovej po Gessayovu. V praxi tak existuje už celistvá trať z centra Bratislavy až po električkový most cez Chorvátske rameno. Odtiaľto je zas dobudovaný úsek až po začiatok obratiska v Janíkovom dvore.

V tomto momente tak chýba len dvojica úsekov. Hlavné mesto už predminulý týždeň avizovalo, že na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny bola vybetónovaná rímsa na východnej strane, po ktorej mala nasledovať západná strana. Tieto práce dnes už finišujú. Zostáva tak už len jediný krok – pokladanie koľají. Druhým úsekom je vstup do obratiska, kde budú umiestnené výhybky.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

S ohľadom na dokončovanie koľajníc sa už pripravuje aj osádzanie trolejí, vďaka čomu budú električky napojené na elektrickú energiu. Napájanie bude postupovať z juhu a po dokončení koľají by malo postupovať rýchlo.

Všetko tak nasvedčuje tomu, že prvá skúšobná jazda električky ešte pred Vianocami je reálna. Hoci je projekt ako celok ešte stále ďaleko od dokončenia, pôjde o dôležitý signál, že premávka električiek naprieč celou Petržalkou je otázka niekoľkých mesiacov. Tieto budú využité na dobudovanie súvisiacich stavieb, ktoré umožnia jej používanie.

Ako približuje Magistrát, aktuálne sa začalo s asfaltovaním Pajštúnskej ulice, v najbližších dňoch bude asfaltovaná aj Šintavská. Na Romanovej sa takmer dokončili posledné vrstvy vozovky a boli vydláždené zastávky električky. Chodníky sa budujú aj na križovatke Námestie Hraničiarov – Jantárová cesta – Rusovská cesta, položené boli konštrukčné vrstvy CBGM a nasledovať bude ich asfaltovanie. Chodníky vznikajú aj na Lietavskej.

Dôležitou súčasťou projektu je budovanie rámp pre peších pri moste na Panónskej ceste. Umiestnená tu bude prestupná zastávka medzi električkami a autobusmi. Úpravy si tak vyžaduje aj most samotný.

Z prác, ktoré treba ešte zrealizovať, možno spomenúť najmä dokončovanie zastávok, osádzanie prístreškov, dobudovávanie nástupísk pre cestujúcich, výstavbu chodníkov a cyklotrás pozdĺž stavby, osádzanie zábradlí a napokon aj realizáciu terénnych a záhradných úprav. Najvýraznejšou stavbou je ale napriamenie Pajštúnskej a Kutlíkovej, ktoré má byť dokončené ako posledné, na konci budúcoročných letných prázdnin.

 

Nová trať a rozostavaná cesta pri Kutlíkovej (budúca zastávka Stred). Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Hoci je projekt spojený s mnohými pochybnosťami, diskusiami a kritikou, faktom je, že v dohľadnej dobe bude realitou. Na roky meškaní aj manažérskych chýb by nemalo byť zabudnuté, zároveň ale treba otvorene povedať, že pre Petržalku aj pre celé mesto ide o významnú realizáciu, ktorá výrazne zlepší možnosti pre využívanie ekologickej verejnej dopravy a zvýši kvalitu života.

Ide v súčasnosti o najdrahší infraštruktúrny projekt, ktorý sa v meste realizuje. Prevažná časť financií pochádza z eurofondov. Len pred niekoľkými dňami bolo potvrdené, že financovanie stavby bude plynulé. V zmysle zmluvy o nenávratnom finančnom prostriedku medzi Hlavným mestom a Ministerstvom dopravy SR bude na trať poskytnutých 66.897.914 eur.

Rozpočet projektu je minimálne 99 miliónov eur. Finálna cena sa pravdepodobne ešte zvýši s ohľadom na infláciu. Zhotoviteľom je Združenie NS MHD Petržalka, ktorej hlavným členom je spoločnosť Aldesa s poľským, španielskym i čínskym pozadím.

Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho hovorí, že sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov, ktoré sú v príprave.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Zásadný projekt je takmer realitou. Po jeho dokončení získa Bratislava dobudovanú novú radiálu, otvorí električkovú dopravu desaťtisícom nových potenciálnych užívateľov, získa nové priestory pre stavebný rozvoj a uvoľní si ruky pri plánovaní ďalších významných projektov. V priebehu roka 2025 tak bude vykonaný základný krok smerom k udržateľnejšiemu a lepšie fungujúcemu mestu.

 

Fotografie z 1.12.2024. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube