Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) vyhlásil ešte v roku 2021 súťaž na štyri lávky pre peších cez Chorvátske rameno v Petržalke. Zámer súvisí so vznikom predĺženia električkovej trate, pretože lávky by mali okrem iného zlepšiť prístup k zastávkam. Ich realizácia je naviazaná na dobudovanie druhej etapy Petržalskej radiály, ktoré sa nezadržateľne blíži.
Cieľom architektonickej súťaže bolo nájsť dizajnovo príťažlivé a bezbariérové lávky, ktoré budú citlivé k lokalite a zeleni. Zároveň majú nadväzovať na existujúce alebo budúce pešie a cyklistické trasy. Vybrané boli štyri lokality: prvá lávka bude medzi Bosákovou a Rusovskou cestou, dve ďalšie medzi Rusovskou cestou a Romanovou a štvrtá nahradí pontónovú lávku pri Draždiaku.
MIB vyhlásil štyri súťaže návrhov s rovnakým zadaním, hodnotené jednou porotou. Súťažiaci mohli riešiť jednu alebo viacero lávok, pričom väčšina odovzdala návrhy na všetky plánované lávky. Porota vyberala z 29 návrhov, pričom na prvú, druhú a tretiu lávku prišlo po 8 súťažných návrhov a na štvrtú lávku 5 návrhov.
Najúspešnejším účastníkom bola brnenská kancelária M2AU + AXXI, ktorá zvíťazila pri návrhoch na prvé tri lávky. Ich návrhy boli ocenené za uskutočniteľnosť a vhodné osadenie do prostredia. Druhá lávka získala pochvalu za prístup k vodnej hladine s pobytovými schodmi, tretia lávka za subtílne riešenie a sochársku hru. Štvrtú lávku navrhla kancelária DOXA, ktorá sa zamerala na kvalitné napojenie Veľkého Draždiaka s jednoduchými prechodmi medzi riekou, parkom a plážou.
Všetky víťazné lávky budú betónové, čo zjednoduší údržbu a predĺži ich životnosť. Umiestnenie reaguje na existujúce a plánované trasy a pripravovanú zástavbu. Náklady na výstavbu lávok sa odhadovali na 2,5 milióna eur, medzičasom sa mohla cena zvýšiť. MIB zdôrazňuje, že súťaž bola posudzovaná interdisciplinárnym tímom, čo garantuje kvalitu projektov.
Ako bolo v tom čase avizované, dokončenie lávok bude naviazané na druhú etapu výstavby petržalskej električkovej radiály. Pôvodne sa mala trať dokončiť do konca roka 2023 a lávky o takmer dva roky neskôr. Termíny sa medzičasom posunuli, ale výstavba električkovej trate sa blíži do finále. Je preto na mieste otázka, v akom štádiu sú štyri pripravované lávky.
„K lávkam sú vydané územné rozhodnutia a je tiež spracovaná a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Aktuálne sa pracuje na ich majetkovoprávnom vysporiadaní. Po jeho ukončení môžeme požiadať o vydanie stavebného povolenia. Samozrejme, realizácia je naviazaná aj na možnosti rozpočtu mesta,“ uviedol hovorca Magistrátu Peter Bubla.
Územné rozhodnutia pre prvú, druhú, tretiu aj štvrtú lávku boli vydané minulý rok v novembri. Zdá sa, že cesta k realizácii nemusí byť celkom hladká, a to nielen kvôli vysporiadaniu, ale aj z pohľadu financovania. Mesto dúfa, že by mohla prísť pomoc. „V súbehu s týmto procesom prebiehajú rokovania s developerom v území, ktorý by mohol realizovať aspoň jednu z lávok,“ pokračoval Bubla.
V blízkosti druhej a tretej lávky sa pripravuje mohutný projekt SOHO Petržalka od spoločnosti IURIS. Je teda možné, že mestu by s výstavbou jednej z lávok mohol pomôcť práve tento developer. Vízia vzniku centra Petržalky sa rieši už približne dve desaťročia. Povoľovací proces sa hýbe pomaly, ale investor už spustil možnosť bezplatnej predrezervácie bytov. Projekt bude vznikať v niekoľkých etapách, pričom súčasťou prvej má byť aj lávka cez Chorvátske rameno.
SOHO bude vznikať dlhé roky a postupovať by sa malo od Roamnovej smerom na sever k Rusovskej ceste, kde by mala výstavba vyvrcholiť v podobe veží neďaleko križovatky Rusovskej cesty s Jantárovou. Dominanta má vzniknúť aj úplne na juhu pri Romanovej. Petržalka tak dostane novú zástavbu, ktorá má kombinovať súkromné aj verejné funkcie.
Zámer bude mať v každom prípade veľmi výhodnú polohu, zvýraznenú prítomnosťou električkovej trate. Do centra Bratislavy bude odtiaľto mimoriadne pohodlné a rýchle spojenie, rovnako ako do podstatnej časti Petržalky vrátane rekreačného areálu Draždiak. Vďaka prítomnosti Rusovskej cesty bude zabezpečené aj pomerne rýchle spojenie s Kopčanmi či hrádzou.
Všetky pripravované lávky sú významným projektom. Naplniť by sa mala ambícia zlepšenia rekreačného potenciálu okolia ramena. Už dnes ide o obľúbené miesto prechádzok s miestami pre oddych a trávenie voľného času. V budúcnosti sa význam lokality ešte zvýši.
Okrem toho lávky zásadne zlepšia pešie a cyklistické väzby v rámci Petržalky. Ich dôležitosť sa ešte zvýši spustením prevádzky električkovej trate, ktorá by takto bola pre mnoho ľudí pešo dostupná len ťažko či s nutnosťou dlhších obchádzok.
Trať, ktorá prepojí súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovým dvorom, je jedným z najočakávanejších dopravných projektov v Bratislave. Cieľom je, aby do Vianoc prešla touto traťou prvá skúšobná električka. Zhotoviteľ sa pritom v zmluve zaviazal odovzdať trať hlavnému mestu do 15. decembra. Následne by sa mali dokončovať prístrešky, nástupištia pre cestujúcich, chodníky a cyklotrasy či zábradlia. S plnou prevádzkou električky sa počíta najskôr na jar 2025.
Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometra, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice.
Dokončenie električkovej trasy rovnako ako lávok je významným krokom k zlepšeniu dopravnej infraštruktúry a kvality života v tejto mestskej časti. Táto iniciatíva zároveň podporí rekreačný potenciál okolia Chorvátskeho ramena, čím sa zvýši atraktivita a kvalita verejného priestoru v Petržalke. Nové lávky by mali byť nielen funkčné, ale aj esteticky príťažlivé a užívateľsky prístupné riešenie pre miestnych obyvateľov.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac