Ružinovská radiála je jednou z piatich bratislavských električkových radiál, ktorú denne využívajú tisíce cestujúcich. Jej stav je už dlhšie nepriaznivý, nakoľko je trať technicky aj morálne zastaraná. Situácia by sa mohla čoskoro meniť k lepšiemu. Mesto zbiera finálne povolenia, potrebné pre štart stavebných prác.
Ružinovská električková radiála je v prevádzke od roku 1971 a dodnes je nosným systémom verejnej dopravy vo veľkej časti Ružinova a časti Starého Mesta. Vďaka nej sa tisíce ľudí zo sídliska dostanú relatívne rýchlo a pohodlne do centra Bratislavy či dôležitým prestupným uzlom. Roky prevádzky zanechali na trati svoje stopy a ani zastávky už nespĺňajú súčasné nároky na bezbariérovosť, vybavenie či estetiku. Už viac ako desaťročie sa preto uvažuje nad komplexnou modernizáciou.
Zisťovacie konanie EIA sa rozbehlo v roku 2015, o tri roky neskôr mesto obnovilo obstarávanie projektovej dokumentácie a v roku 2019 podpísalo zmluvu s Dopravoprojektom. Nové vedenie Magistrátu v roku 2020 upravilo požiadavky na projektovanie niektorých úsekov a na jar 2023 bolo vydané územné rozhodnutie. V súčasnosti už mesto disponuje prvými stavebnými povoleniami.
Najdôležitejšie stavebné povolenie vydal v auguste tohto roka Bratislavský samosprávny kraj ako príslušný špeciálny stavebný úrad. Predmetom bola komplexná modernizácia električkovej trate vrátane spodku a zvršku trate, odvodnenia, nástupíšť a ich vybavenia, trolejového vedenia a napájacieho systému, elektrického ovládania a ohrevu výhybiek, ako aj doplnenia mazacích zariadení koľají.
Druhé povolenie získalo mesto od mestskej časti Ružinov. Týka sa prípravy územia, preložiek a prípojok. Mesto má aktuálne vydané ďalšie povolenie k objektom v mestskej časti Staré Mesto. Povolenie obsahuje vegetačné úpravy v úseku Americké námestie – Krížna ulica, vegetačné úpravy trate na Ružinovskej, rekonštrukciu Amerického námestia, Krížnej ulice a úsekov Vazovova – Legionárska a Americké námestie – Vazovova.
Ďalej rieši úpravu komunikácie na Trnavskom mýte, rekonštrukciu ulice Záhradnícka a Ružinovská, autobusové zastávky, prístrešky a drobnú architektúru, ako aj kamerový dohľad na triangli Vazovova a cestnú dopravnú signalizáciu. Vegetačné úpravy majú začleniť trasu električky do okolia a priniesť vznik nových plôch pre výsadbu zelene. Tvorené budú výsadbou nízkych kríkov a extenzívnymi trvalkovými záhonmi s vyššou mierou autoregulácie.
Rekonštrukcia Amerického námestia bude znamenať stavebné úpravy za križovatkou Ulice 29. augusta a Špitálskej. Na Špitálskej dôjde k rozšíreniu chodníka v nadväznosti na parkovacie miesta a vozovka dostane nové konštrukčné vrstvy. Navrhnutých je osem parkovacích miest. Na Mickiewiczovej je navrhovaná obnova krytu vozovky a rozšírenie chodníka v smere na Americké námestie. Chodníky budú obnovené komplexne vrátane výmeny priľahlých obrubníkov.
Existujúca autobusová zastávka sa premiestni pred križovatku so Špitálskou. Od Mickiewiczovej ulice po Odborárske námestie dôjde k úplnej prestavbe dopravného priestoru v závislosti od trasovania električkovej trate do Ružinova. Cyklistická doprava na Špitálskej bude vedená v rámci jazdných pruhov a v pokračovaní na Americké námestie plynulo prejde do cyklistických pruhov.
Rekonštrukcia Krížnej ulice a úseku Americké námestie – Vazovova bude začínať na úrovni parčíka na Odborárskom námestí. Od námestia po Vazovovu príde k prestavbe dopravného priestoru. Zastávka Americké námestie v smere na Trnavské mýto bude zrušená a presunutá k Avionskému parčíku. V úseku sa rozšíria chodníky, vybudujú sa pozdĺžne parkovacie pruhy a priestor pre výsadbu zelene a stromoradia.
Rekonštrukcia úseku Krížnej ulice a Vazovova – Legionárska začne na Krížnej v úrovni nárožia budov za Námestím Martina Benku, resp. za trianglom Vazovova. Poloha zastávky Krížna sa meniť nebude, avšak príde k zmene šírky, výšky a dĺžky nástupíšť. Nástupiská budú riešené ako združené pre električky aj autobusy.
V úseku Vazovova – Krížna sa rozšíria postranné chodníky, vybudujú sa pozdĺžne parkovacie pruhy a priestor pre výsadbu zelene a stromoradia. Prestavba križovatky Krížna, Legionárska, Karadžičova predstavuje čiastočnú redukciu dopravného priestoru pre autá na úkor vybudovania cyklistickej a rozšírenia pešej infraštruktúry.
Úprava komunikácie na Trnavskom mýte znamená stavebnú úpravu Krížnej v smere do centra. Cieľom je plynulý odsun jazdných pruhov v úseku nástupiska električkovej zastávky. Vytvorí sa tým čakací priestor pre chodcov medzi jazdným pruhom a električkovou koľajou.
Zároveň bude prebudovaná autobusová nika vrátane nábehov, nástupiska a priľahlých spevnených plôch a vjazdu na parkovisko tržnice. V opačnom smere Krížnej je navrhovaný presun autobusovej zastávky do úrovne za priechod pre chodcov za križovatku s Levickou.
Rekonštrukcia ulice Záhradnícka a Ružinovská má zahŕňať spevnené plochy Miletičovej, Záhradníckej a Ružinovskej ulice. Úpravy budú pozostávať z prestavby križovatiek, zmeny polohy zastávok, budovania cyklistickej a pešej infraštruktúry (napriamenie peších a cyklistických priechodov, prejazdy do priečnych ulíc cez chodník, rušenie odbočovacích pruhov a prestavbu autobusových ník). Samotná trať bude z veľkej časti zatrávnená, toto je ale predmetom iného povolenia.
Radiála stále čaká na niekoľko povolení, ktorých vydanie by malo byť len otázkou času. Po získaní všetkých právoplatných stavebných povolení môže začať verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Teoreticky by sa mohlo spustiť začiatkom budúceho roka.
Hlavné mesto má v pláne po dokončení petržalskej električky presunúť všetky svoje plánovacie a obstarávacie kapacity práve na ružinovskú radiálu. Začiatok rekonštrukcie je po viacerých odkladoch (začiatok sa plánoval napríklad v novembri 2022) predbežne plánovaný v roku 2026.
„To už je ale iná kapitola, po ktorej si budeme môcť povedať, že tri zo štyroch električkových radiál v našom meste sme dokázali kompletne zrekonštruovať a navyše, pribudli k nim aj viac ako 4 km novej radiály, ktorá zásadným spôsobom prispeje k lepšiemu prepojeniu najväčšej bratislavskej mestskej časti s ostatnými časťami nášho mesta,“ uviedol ešte koncom novembra primátor hlavného mesta Matúš Vallo pri informovaní o stave električkovej radiály v Petržalke.
Modernizácia Ružinovskej radiály celkovo zahŕňa prebudovanie päťkilometrovej dvojkoľajnej trate, z toho 3,75 km bude predstavovať úplne novú trať. Projekt je rozdelený na tri časti. Prvý úsek je vymedzený Špitálskou a Legionárskou (zastávka Krížna), druhý úsek pokrýva trasu medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí vedie až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu.
Trať medzi Chlumeckého a obratiskom na Astronomickej sa nebude modernizovať, pretože sa plánuje výstavba novej smerom na TIOP Ružinov. Magistrát popri príprave modernizácie radiály začína realizovať kroky aj k tomuto predĺženiu. Výhľadovo by mala električková trať smerovať až na Letisko M.R. Štefánika.
Rozsiahly projekt modernizácie Ružinovskej radiály bude financovaný z eurofondov, pričom odhadované náklady sú približne 130 miliónov eur s DPH. Pôjde tak finančne o jeden z najnáročnejších projektov rozvoja verejnej dopravy v nedávnej histórii Bratislavy.
Na druhej strane, okrem rýchlejšej, spoľahlivejšej či bezpečnejšej prepravy prinesie aj výrazné skvalitnenie verejného priestoru. Atraktívnejšiu podobu získa nielen sídlisko Ružinov, ale aj významná časť centra mesta.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac