Author photoAdrian Gubčo 18.12.2024 18:55

Zásadný dopravný projekt pred dokončením. Depo Krasňany prechádza totálnou modernizáciou, pozrite sa dovnútra

Popri výstavbe električkovej trate v Petržalke sa v Bratislave aktuálne realizuje aj iný dôležitý dopravný projekt, hoci je mnohým očiam skrytý. Modernizácia električkového depa v Krasňanoch bude mať veľký vplyv na kvalitu električkovej dopravy v meste. Zámer za desiatky miliónov eur je tesne pred dokončením a my sme sa boli pozrieť exkluzívne dovnútra.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Dlhoočakávaný projekt je pred dokončením

Z pohľadu cestujúcich je najdôležitejšou súčasťou kvalitnej verejnej dopravy rýchla, spoľahlivá a pravidelná prevádzka, realizovaná modernými a pohodlnými vozidlami. Táto požiadavka sa nerealizuje jednoducho. Mestu nestačí len dobrá úroveň infraštruktúry a vozidiel, ale aj ich servis. Na to slúžia depá, či už pre autobusy, trolejbusy, ale aj električky. Poslednej skupine slúžia depá v Jurajovom dvore a Krasňanoch.

Obe boli v stave, vyžadujúcom modernizáciu. Dopravný podnik Bratislavy (DPB) poznamenáva, že Depo Krasňany bolo postavené ešte na začiatku 70. rokov 20. storočia a za túto dobu neprešlo výraznejšou modernizáciou. Donedávna tu boli deponované najmä staršie električky a 18 elektrobusov. Údržba nových nízkopodlažných električiek tu nebola možná.

DPB preto po dlhšej príprave pristúpil k realizácii projektu, oficiálne označovaného ako Modernizácia údržbovej základne, 3. etapa, vozovňa Krasňany (v minulosti sa modernizovala vozovňa trolejbusov na Hroboňovej a v Depe Jurajov dvor). Po obstaraní projekčných prác, ktoré zrealizoval Dopravoprojekt a Valbek&Prodex, získal neskôr aj zhotoviteľa modernizácie, ktorými sú firmy STRABAG Pozemné staviteľstvo a ELZA.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Predmetom projektu je komplexná rekonštrukcia hál pre údržbu vozidlového parku DPB a tiež rekonštrukcia a predĺženie krytého odstavného koľajiska. Doteraz bola údržba električiek zabezpečovaná v hale denného ošetrenia a v hale kontrolných prehliadok a mimoriadnych opráv. Vďaka rekonštrukcii budú prispôsobené pre údržbu nízkopodlažných električiek.

K výrazným zmenám patrí  doplnenie koľaje v hale denného ošetrenia v linke pre umývanie električiek. Hala kontrolných prehliadok bola predĺžená smerom do súčasného átria a vybavená tromi stojiskami s dĺžkou min. 49 metrov a jedným o dĺžke 32,5 metrov. Krytá odstavná plocha haly č. 1 bola predĺžená so zámerom zvýšenia celkovej odstavnej kapacity zo súčasnej dĺžky 109,25 metrov na min. 120,20 metrov tak, aby na 12 koľajach bolo možné odstavovať viac električiek.

V halách určených pre električky sú navyše zväčšené výšky brán. Nová je aj umyváreň pre električky s čistiarňou odpadových vôd, rekonštrukciou prešli koľajové trate a trolejové vedenie. V hale opráv sú pripravené 3 pracoviská pre údržbu vozidlového parku DPB s dvomi prehliadkovými kanálmi dĺžky 21 metrov s prípravou pre kanálové zdvíhacie zariadenie.

V rámci haly je vytvorené aj pracovisko dlhodobých opráv a nový podjazd do átria. V odstavnej hale č. 2 bola vymenená strecha vrátane nosnej konštrukcie, výplňové konštrukcie, rekonštruované podlahy, steny a interiér haly. V odstavnej hale č. 2 došlo k rekonštrukcii strechy, brán, stien, podlahy. V hale budú vymenené brány a doplnený jeden výjazd. Komplexnou rekonštrukciou s výmenou technológie prešla aj trafostanica a hala opráv a hala na garážovanie vozidlového parku DPB.

Výška nenávratnej finančnej pôžičky dosiahla 59,95 miliónov eur. Z modernizácie Vozovne Krasňany to robí jeden z finančne najnáročnejších projektov v poslednom období. Predbieha ho v súčasnosti len výstavba električkovej trate v Petržalke. Financovanie bolo rozdelené na dve etapy, keďže sa nepodarilo projekt zrealizovať ešte v roku 2023.

Odovzdanie stavby sa predpokladá vo februári 2025, oficiálne spustenie prevádzky nastane až po kolaudácii, ktorá príde o čosi neskôr. Harmonogram sa predĺžil dodatkom k zmluve o tri mesiace. Zhotoviteľ sa počas realizácie stretol so zhoršeným stavom pôvodných konštrukcií, čo si vyžadovalo práce navyše.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Zlepšenie pre cestujúcich aj zamestnancov

Zhotoviteľ sa pri popise projektu netají spokojnosťou. „Počet koľajových krížení, výhybiek a napojení je tu v rozsahu, aký sa na Slovensku zatiaľ nerealizoval,“ približujú zástupcovia spoločnosti STRABAG Pozemné a inžinierske staviteľstvo. „Väčším projektom bude len modernizácia vozovne v Jurajovom dvore, ktorá je väčšia o tretinu.“

Výhody zdôrazňuje aj DPB, ktorý zdôrazňuje, že sa tu budú môcť udržiavať aj 50-metrové električky, ktorých nákup sa výhľadovo plánuje. Zástupcovia investora a zhotoviteľa ďalej upozorňujú, že električky, ktoré stáli predtým vonku, budú pod strechou. Jednotlivé haly sú rozsiahle a dobre vybavené. Praktické výhody pocíti cestujúca verejnosť.

Vozidlá budú totiž lepšie udržiavané, čo sa dotkne ich technického stavu aj čistoty. Predĺžiť sa má životnosť, keďže nebudú natoľko vystavené živlom v čase, keď budú mimo prevádzky. V prípade elektrobusov vznikli dokonca kvalitné odstavné haly prvýkrát. Umiestnené boli výlučne v Depe Krasňany. Súčasťou depa sú aj nabíjačky, umiestnené vonku aj v hale opráv autobusov, kde možno umiestniť trojicu vozidiel.

Výrazné zmeny sú viditeľné v nastavovacej a skúšobnej hale pre električky. „Vieme ju zdvihnúť pomocou zdvíhacích zariadení, sú tu aj otočné konzolové žeriavy a zabezpečený prístup na strechu električiek,“ približuje zhotoviteľ. Realizovať sa tu dajú väčšie zásahy, ako napríklad v novej hale dennej údržby v Petržalke. Pracovníci budú mať taktiež prístup pod električku.

Tieto a ďalšie riešenia (napríklad obnova výpravní električiek i autobusov) prispejú k zvýšeniu kultúry na pracovisku. Práca zamestnancov by sa mala čiastočne zjednodušiť vďaka novým technológiám. DPB si od toho sľubuje, že vytvorí priaznivejšie prostredie pre prilákanie či udržanie pracovníkov, ktorí nebudú nútení fungovať v zastaraných halách, ktoré sa za päť desaťročí prakticky nezmenili.

Pozitívne sa na kvalite prevádzky vozovne prejaví aj riešenie strechy – umiestnená tu bola totiž zelená strecha o veľkosti až 15-tisíc metrov štvorcových. Pokrytá je rozchodníkom, čo prispeje nielen k lepšej mikroklíme, ale aj k ochladzovaniu priestorov a poklesu nákladov na kúrenie či ochladzovanie. Ide o jednu z najväčších zelených striech v meste.

To ocenia aj obyvatelia z okolia. V ich prospech poslúžia aj antivibračné opatrenia a primazávanie koľají, čo prispeje k zníženiu hluku z električiek. V bezprostrednom susedstve vozovne je niekoľko obytných súborov, najmä komplex Malé Krasňany. Kultúru lokality prinesie aj plánovaná úprava verejného priestoru popri vozovni smerom k električkovej trati, kde je dnes parkovisko.

Do budúcna by mala prejsť rekonštrukciou aj administratívna budova DPB, ktorá priamo nadväzuje na haly vozovne. Ide ale o samostatný projekt, pre ktorý sa aktuálne spracúva štúdia. Teoreticky by malo byť možné zapojiť na obnovu objektu financie z Plánu obnovy. Určité práce prebehnú aj na objektoch, ktoré boli poškodené počas modernizácie.

 

Na obnovu čaká aj administratívna budova. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Kriticky významná investícia

Modernizácia Vozovne Krasňany prichádza v kritickom období, keď Bratislava obnovuje okrem údržbovej základne aj jednotlivé električkové trate. Prvou ucelene zmodernizovanou radiálou je Dúbravsko-karloveská, ku ktorej nedávno pribudla časť Vajnorskej. V dohľadnej dobe by sa mohla začať komplexná modernizácia Ružinovskej radiály.

Stavebné práce sú v tomto prípade spojené s obmedzeniami a výlukami, počas ktorých je zasiahnutý aj výkon vozovní. V čase modernizácie Ružinovskej radiály sa má modernizovať aj Vozovňa Jurajov dvor, čo by bez skvalitnených Krasnian ohrozilo možnosť výpravy a údržby električiek v celej Bratislave. Celá metropola by tak čelila obrovským dopravným problémom.

Ide tak o mimoriadne dôležitú investíciu, pokiaľ má verejná doprava v Bratislave odolať výrazným „šokom“ v podobe odstávky celej električkovej radiály. Po ukončení modernizácie Jurajovho dvora však bude lepšie pripravená na ďalší rozvoj dopravnej infraštruktúry. Tento projekt vyjde odhadom až na 117 miliónov eur, keďže zahŕňa aj vozovňu autobusov a trolejbusov a nachádza sa tu väčšie množstvo technológií, ktoré bude potrebné vymeniť.

Rekonštrukcie vozovní nepatria k natoľko fotogenickým projektom ako nové električkové trate, upravené dopravné terminály a zastávky. To im ale neuberá na význame. Bratislava robí modernizáciou Vozovne Krasňany a údržbovej základne vo všeobecnosti zásadný krok k lepšej udržateľnosti a kvalite verejnej dopravy.

 

Fotografie z 6.11.2024. Pozrite si modernizáciu vozovne vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube