Výstavba električkovej trate medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom v Petržalke je najostrejšie sledovaný projekt v Bratislave. Stavebník, teda Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy, sľubuje, že bude na príchod prvej električky pripravená ešte pred koncom roka. Čas sa však kráti, čo sa odráža na skutočne vysokom tempe dokončovacích prác.
V centrálnej časti Petržalky aktuálne vrcholí stavebný ruch. Stovky pracovníkov – podľa Hlavného mesta približne 350 – horúčkovito pracujú na dokončovaní električkovej trate, ktorá má už onedlho spojiť Jungmannovu s Janíkovým dvorom, čím sa zároveň električkou prepojí podstatná časť Petržalky s centrom mesta. Stavebne má byť toto spojenie dokončené už v polovici decembra, teda o menej ako dva mesiace.
S ohľadom na skúsenosti aj celkový stav výstavby ide o cieľ, ktorý vyvoláva v mnohých pochybnosti. Hlavné mesto sa ich snaží rozptýliť. Podotýka, že niektoré časti trate už získavajú finálnu podobu – v niektorých úsekoch sa dokonca začali sadiť sukulenty, tvoriace poslednú vrstvu jazdnej dráhy. Električková trať má mať vo výsledku zelený charakter.
V iných lokalitách však ešte zostáva dobudovať viaceré významné stavby a úseky. V pokročilej fáze realizácie je združená zastávka Farského, kde sa bude lepšie prestupovať medzi autobusmi a električkami. Vyasfaltovaná bola vozovka na otáčanie autobusov, jej ďalšou a poslednou konštrukčnou vrstvou bude betón. O čosi južnejšie sa pracuje na kľúčovej križovatke na združenom moste cez Chorvátske rameno, kde sa práve asfaltujú podkladové vrstvy. Blízke zastávky MHD už majú finálnu betónovú vrstvu.
Popri ceste sa realizuje aj napojenie existujúcej električkovej trate po Jungmannovu na novovybudovaný úsek. Takmer dokončené je budúce priecestie cez trať, osadené sú prakticky všetky stĺpy budúceho trolejového vedenia aj verejného osvetlenia. V krátkom čase by tak mala byť celistvá trať až po Romanovu, kde sa taktiež ešte pracuje na priecestí. Aktuálne sa tam buduje podklad pre cestu i chodníky, takže dokončenie tohto priecestia možno očakávať čoskoro.
Ďalším „kritickým“ úsekom je električkový most pri Farskom kostole sv. Rodiny. Tu bolo dokončené dosypanie násypu pod traťou, armujú sa rímsy mosta, dokončujú sa práce na oporných múroch a pokračovať sa bude betónovaním podložia a následným inštalovaním koľají. Ide o jeden z najdlhších dosiaľ chýbajúcich úsekov trate. Vzhľadom na vysoké tempo prác sa ale zdá, že by to nemala byť zásadná komplikácia.
Mesto informuje, že aktívne pracuje aj na budovaní priecestia na Pajštúnskej. Z tohto dôvodu uzavrelo celú ulicu, a to až do dokončenia priecestia. Predpokladané je na 30. novembra. Aktuálne napredujú aj práce na priľahlej Kutlíkovej, ktorá sa napriami. Upravená komunikácia už získala podklad, dodaná však bude pravdepodobne neskôr.
Medzi Kutlíkovou a Šintavskou je dobudovaný relatívne celistvý úsek trate. Dokončuje sa priecestie na Šintavskej, samotná ulica sa tu rozširuje. Aktuálne je vybudovaný poklad pre toto rozšírenie.
Južne od Šintavskej sa nachádza aktuálne asi najväčší problém na celom projekte – protitanková stena z obdobia druhej svetovej vojny. Mesto už dávnejšie avizovalo jej presun, neskôr ho presunulo z dôvodu celistvého zachovania objektu. Stena sa má presúvať v celku a premiestniť na iné miesto. Kedy presne to bude, nie je známe, hoci podľa špekulácií medzi sledovateľmi verejnej dopravy by sa presun mal začať už okolo 28. októbra.
Ide o kritický termín, keďže stena bráni prepojeniu jednotlivých úsekov trate. Južne od tankovej steny už je takmer plne zrealizovaná, dokončuje sa betónový podklad a postupne sa osádzajú aj koľaje. Napájajú sa na už dlhšie dokončenú trať južne od križovatky s Lietavskou, ktorá je už spustená v plnom profile. Ide o najucelenejší úsek trate, ktorý je dokončený takmer po obratisko v Janíkovom dvore. Finišuje sa s realizáciou križovatky na Jasovskej aj s cestným napojením na obratisko pre autobusy náhradnej dopravy.
Popri budovaní trate napredujú práce aj na zastávkach a priľahlých chodníkoch či cyklotrasách. Okrem prestupného uzla na Farského je vo vysokom štádiu realizácie zastávka Gessayova, ktorá sa dláždi. Dláždenie sa onedlho rozbehne aj na zastávke Zrkadlový Háj. Na zastávke Pajštúnska (Stred) sa realizujú základy, podobne sú na tom zastávky Veľký Draždiak a Lietavská. V prípade zastávky Janíkov dvor sa budujú rampy na Panónsku cestu.
Cyklotrasy sú do istej miery dobudované v priestore medzi Bosákovou a združeným mostom na Rusovskej ceste, medzi Rusovskou cestou a električkovým mostom sa ešte k asfaltovaniu nepristúpilo. Ďalej chýba cyklotrasa až po Lietavskú, južne od nej je však dokončená až po Betliarsku. Pracuje sa aj na budúcom osvetlení cyklotrasy.
Ako sa ukazuje, realizácia napreduje, a to relatívne rýchlo. Potvrdzuje sa domnienka, že október bude z hľadiska dobudovania trate kľúčový. Možnosť, že trať bude pripravená na spustenie testovania už v polovici decembra, tak stále nie je vylúčená. Dokončené ešte nebudú všetky súvisiace práce, traťový úrad (Bratislavský samosprávny kraj) však bude schopný zahájiť kolaudačný proces.
Spustenie prevádzky s cestujúcimi sa aktuálne odhaduje na druhý štvrťrok 2025. Dovtedy by mali byť skompletizované všetky súvisiace stavby vrátane cyklotrás, chodníkov či preložky Kutlíkovej.
Keď sa začala v novembri 2021 po viacerých odkladoch výstavba druhej etapy Petržalskej električkovej radiály, mesto ubezpečovalo, že mu záleží na vysokom tempe realizácie. Dokončenie projektu pôvodne predpokladalo pred koncom roka 2023. Pripomínalo, že ide o pomerne tesný termín, napriek tomu zdôrazňovalo, že ide o jeho najvyššiu prioritu.
Veľmi skoro sa ukázalo, že tento termín sa nestihne. Práce na trati sa začali už na jar 2022 utlmovať a do leta sa zastavili takmer úplne. Zhotoviteľ tak reagoval na rastúce ceny stavebných materiálov či na vojnu. Mesto muselo vyrokovať nové podmienky spolupráce, čo viedlo k obnoveniu prác na jeseň 2022. V tom čase bolo jasné, že sa termín bude musieť posunúť.
Magistrát dlhšie nevedel zverejniť aktualizovaný harmonogram. Po jeho odhalení sa začal skloňovať september 2024, ani to však nebolo reálne. Posledný plán, teda 15. december 2024, bol spochybňovaný viacerými kritikmi vrátane starostu Petržalky Jána Hrčku. Dnes to už beznádejne nevyzerá, komplikácie okolo výstavby aj prípravy projektu by ale mali ostať mementom.
Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.
Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.
Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľ je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál.
Dokončením projektu sa ukončí najväčšia investícia do verejnej dopravy v posledných rokoch, ako aj jeden z najzásadnejších dopravných projektov v posledných desaťročiach. Sídlisko Petržalka bude konečne napojené na centrum mesta pohodlnou a kapacitnou verejnou dopravou, ktorá nie je ohrozená zápchami. Pre kvalitu života aj jej budúci rozvoj je to mimoriadne pozitívna správa.
Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre