Author photoAdrian Gubčo 26.09.2024 15:20

Kľúčová petržalská križovatka dostáva kontúry. Výstavba električkovej trate pokročila

Hoci je koncoročný termín spojazdnenia predĺženej električkovej trate v Petržalke pre prvé vozidlá spojený s pochybnosťami, projekt viditeľne napreduje. Kým v priebehu augusta sa začali formovať prvé zastávky, v týchto týždňoch podobu získavajú aj kľúčové zostávajúce úseky, kde dosiaľ neboli položené koľaje. Pravý breh Dunaja sa tak nezadržateľne blíži k trati až do Janíkovho dvora.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Predĺženie Petržalskej električkovej radiály zostáva najostrejšie sledovaným dopravným projektom v Bratislave. Trať, ktorá sa začala stavať v novembri 2021, mala byť dokončená do konca roka 2023. Proces realizácie však bol spojený s viacerými komplikáciami a zdržaniami. Aktuálne sa hovorí o tom, že prvé testy električiek by na novej trati mohli prebehnúť ešte pred koncom tohto roka, hoci pre cestujúcu verejnosť bude radiála spustená až v priebehu roka 2025.

Hoci je prítomnosť električiek v úseku medzi Jungmannovou a Janíkovym dvorom ešte v priebehu tohto roka predmetom diskusií, faktom je, že projekt viditeľne postupuje. Okrem samotnej trate sa začali formovať aj prvé priestory pre cestujúcich. Príkladom je najmä prestupný uzol na Farského, kde sa zlepšia možnosti prestupu medzi autobusmi a električkami.

Kľúčové práce sa aktuálne rozbehli na združenom moste, ktorým prechádza Rusovská cesta ponad Chorvátske rameno. Kým v auguste stavebník, teda Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy, informoval o tom, že most bol zasypaný a začali sa sypať konštrukčné vrstvy električkového spodku, vozovky a chodníkov, dnes už získava kontúry nielen trať, ale aj budúca križovatka na združenom moste.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Križovatka na združenom moste. Zdroj: Lukáš Rehák
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

V budúcnosti pôjde o jednu z najvýznamnejších križovatiek v Petržalke. Nebudú sa tu pretínať len cesty, smerujúce zo severnej časti Petržalky do centra sídliska a zo západných štvrtí smerom na Námestie hraničiarov, ale bude tu aj významný prestupný bod pre verejnú dopravu. Zastávka Chorvátske rameno sa už začína realizovať tiež.

Priestor križovatky na združenom moste je jedným z najvýznamnejších, kde ešte chýbajú koľaje. Ich dokončenie by mala byť otázka niekoľkých týždňov. Následne sú koľaje kompletné takmer až po most cez Chorvátske rameno v susedstve Farského kostola Svätej Rodiny (s výnimkou rozostavaného priecestia cez Romanovu). Zastávky Gessayova či Zrkadlový háj už majú vybudované základy.

V prípade zmieňovaného mosta sa budujú krajné opory násypu, po ktorom bude trať prepojená s mostom. Ďalší výrazný chýbajúci úsek je pri priecestí a križovatke Pajštúnskej s Jantárovou cestou. Mesto tu zároveň buduje novú komunikáciu v predĺžení Kutlíkovej, čím napráva chybu z minulosti, keď tu cesta nebola napriamená.

 

Budovanie križovatky pri združenom moste. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Podobu aktuálne získava križovatka Jantárovej so Šintavskou vrátane priecestia s električkovou traťou. Južne od neho sa nachádza výrazná komplikácia v podobe protitankovej steny, reliktu petržalského opevnenia spred druhej svetovej vojny. Podľa mesta by sa mala stena začať presúvať v horizonte dvoch-troch týždňov, pričom bude prenesená v celku. Otvorí sa tak cesta k dobudovaniu trate na rozsiahlom chýbajúcom úseku až po križovatku s Lietavskou.

Odtiaľto sú koľaje v podstate skompletizované po konečnú zastávku Janíkov dvor a budujú sa v budúcom obratisku. V dohľadnej dobe sa bude pravdepodobne betónovať podklad pre trať, smerujúcu do haly dennej údržby. Výraznou novinkou je betónovanie pilierov rámp pre peších, ktorá bude spájať zastávku Janíkov dvor s rovnomennou zastávkou na estakáde Panónskej cesty.

S výnimkou koľají v obratisku tak dnes chýba ešte asi kilometer trate. Kľúčový z tohto pohľadu bude október, keď sa má zrealizovať podstatná časť križovatky na združenom moste, napojiť most pri kostole aj zrealizovať trať po odstránení protitankovej steny. Pokročiť by malo budovanie prvých zastávok a či súvisiace pešie a cyklistické trasy.

Projekt bude napriek tomu ešte ďaleko od dokončenia. Cieľ pustiť prvé vozidlo smerom do Janíkovho dvora ešte pred koncom tohto roka ale stále pravdepodobne zostáva platný.

 

 

Nasledujúci proces, spojený s dokončovacími prácami aj overovaním bezpečnosti a parametrov prevádzky, bude trvať niekoľko mesiacov. Dráhovým úradom je Bratislavský samosprávny kraj. V roku 2016 povolil prevádzku na prvom úseku trate medzi Šafárikovým námestím a Jungmannovou približne pol roka po jej formálnom dokončení a prvých skúškach na konci roka 2015.

V každom prípade pôjde o zásadné meškanie oproti pôvodne avizovaným termínom. Časť okolností je objektívna, keďže Hlavné mesto nevedelo ovplyvniť prudký rast cien stavebných materiálov, infláciu a nedostatočnú legislatívu, ktorá také veľké zmeny rozpočtu nevedela zohľadniť. V niektorých otázkach však zlyhal pravdepodobne aj projektový manažment na strane Magistrátu.

Z pohľadu verejnosti to prinieslo výrazné komplikácie a zásahy do každodenného života. V tomto momente už možno konštatovať, že sa blíži ich koniec. Onedlho budú nahradené prudkým zlepšením kvality života.

 

Budovanie trate a priecestia neďaleko zastávky Janíkov dvor. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Petržalčania a Petržalčanky tak získajú excelentné spojenie s centrom Bratislavy, doplnené o relatívne pohodlnú cyklotrasu (hoci nie bez výhrad, najmä v prípade križovatky Lietavská). Jednotlivé zastávky budú slúžiť ako prestupné uzly a do budúcna sa v ich okolí predpokladá rozvoj služieb a vybavenosti.

Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľ je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál.

Po dokončení projektu bude mať nateraz finálnu podobu piata bratislavská električková radiála. Symbolicky sa tak ukončí budovanie nosnej dopravnej osi pre Petržalku, o ktorej sa hovorí takmer pol storočia. Hoci nejde o metro či rýchlodráhu, ako sa pôvodne uvažovalo, stále pôjde o mimoriadne zlepšenie dopravnej obsluhy najväčšieho slovenského sídliska.

 

Fotografie z 25.9.2024. Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube