Park High Line v New York City je jedným z najoslavovanejších verejných priestorov na svete. Bývalá nadzemná železničná trať, vinúca sa cez priemyselnú časť Manhattanu, sa stala príťažlivou promenádou, ktorá priťahuje milióny domácich aj turistov. Vďaka úspechu sa darí pešie plochy postupne rozširovať a vytvárať tak nové miesta pre prechádzky s výhľadmi na dominanty svetovej metropoly.
High Line Park je považovaný za jeden z najúspešnejších projektov premien verejného priestoru na svete. Ide o viac ako 1,45-kilometrový visutý park, ktorý vznikol na mieste bývalých železničných koľají, prechádzajúcich manhattanskými štvrťami Meatpacking District a Chelsea. Keď v 60.-80. rokoch 20. storočia postupne došlo k prudkému nárastu automobilovej nákladnej dopravy, začali byť koľaje čoraz menej využívané. Vlaky po trati, na ktorej dnes stojí park, prestali premávať koncom 80. rokov minulého storočia. Odvtedy sa pravidelne objavovali myšlienky na úplnú demoláciu existujúcich koľají.
Zároveň sa však v tomto období začali viesť aj verejné debaty o tom, ako by sa bývalé koľajisko dalo využiť v prospech obyvateľov New Yorku. V roku 2003 nadácia Friends of the High Line usporiadala prvú súťaž nápadov, ktorej výsledky mali napomôcť k pretlačeniu myšlienky vybudovania nového parku. Organizátori v tej dobe obdržali vyše 720 nápadov z viac ako 36 krajín sveta. Táto súťaž rovnako zvýšila povedomie ľudí o vízii High Line.
Prvý úsek visutého parku bol otvorený v apríli 2006. Obyvatelia New Yorku za to môžu vďačiť mnohým neziskovým aj súkromným organizáciám, ktoré tento zámer dlhodobo propagovali, a tiež silnej podpore vtedajšieho starostu Bloomberga.
Dnes je High Line Park dôležitým peším ťahom. Vysadených je to vyše 500 druhov rôznych rastlín a je tiež obľúbeným miestom mnohých kultúrnych aj komunitných podujatí. Podľa dostupných údajov tento jedinečný priestor navštívi ročne viac ako osem miliónov ľudí, čo ho bezpochyby radí medzi najznámejšie verejné priestranstvá na svete a najdôležitejšie turistické atrakcie New Yorku.
Od svojho vzniku prešiel park viacerými rozšíreniami. Najnovšie zmeny sa udiali len pomerne nedávno, v okolí vchodu do Lincolnovho tunela a štvrte Hudson Yards. Táto oblasť patrila dlhé roky medzi jednu z najkomplikovanejších v meste, a to predovšetkým z pohľadu chodcov. Dlhodobo tu chýbali potrebné chodníky aj bezbariérové prístupy. Problematickú oblasť napokon vyriešila spolupráca medzi Skidmore, Owings & Merrill a James Corner Field Operations. Rovnako ako všetky komplexné projekty v New Yorku, aj rozšírenie parku vzišlo z úspešnej spolupráce medzi množstvom verejných, súkromných aj neziskových organizácií.
Nové pešie prepojenie pozostáva z dvoch mostov, ktoré existujúcu konštrukciu High Line Parku dopĺňajú a zároveň s ňou kontrastujú. Prvý z nich sa skladá z prefabrikovaných betónových panelov, podopretých oceľovou konštrukciou. Pozdĺž tohto mosta bolo vysadených 63 nových stromov, takmer 100 nízkych kríkov a viac ako 5.200 rôznych tráv a trvaliek. Konštrukcia druhého mosta pozostáva z aljaškého žltého cédra a lepených drevených trámov z Britskej Kolumbie, ktoré boli na mieste osadené za pomocou žeriavu.
V čase, keď bol projekt v roku 2021 predstavený verejnosti, guvernérka New Yorku Kathy Hochul na tlačovej konferencii potvrdila záujem na realizácii projektu. „Napriek výzvam a ťažkostiam, ktoré predstavuje COVID-19, New York pokračuje v rozvoji – budujeme odvážne a ambiciózne projekty s cieľom zanechať po nás trvalý odkaz pre budúcich Newyorčanov,” vyhlásila. Nešlo totiž v žiadnom prípade o jednoduchú realizáciu.
Neustále rozširovanie High Line Parku aj jeho pravidelné vylepšovanie po programovej stránke je príkladom toho, ako by metropoly mohli reagovať na nové požiadavky občanov, súčasné trendy v mestskej infraštrukúre aj v kultúrnej oblasti. Upozorňujú na to aj autori projektu. „Nové prepojenie vychádza zo spoločného úsilia vytvoriť bezpečnejší a príjemnejší peší ťah, bezproblémovo prepojiť existujúce verejné priestranstvá a ešte viac podporiť využívanie verejnej dopravy," vysvetľujú.Extenzia totiž vyúsťuje neďaleko železničnej stanice Penn Station.
O úspechu High Line Parku po rokoch od jeho otvorenia nemôže byť najmenších pochýb. Vlastného parku tohto typu sa možno už čoskoro dočká aj Praha. Česká metropola totiž už roky hovorí o projekte Vršovická drážní v mestskej časti Praha 10, ktorá by rovnako ako park v New Yorku mala vzniknúť na mieste starej železničnej trate. Z pohľadu Bratislavy sú tieto projekty inšpiratívne predovšetkým v prístupe, podľa ktorého treba pre rozvoj verejného priestoru využívať všetky disponibilné plochy. V meste je vzácny každý meter štvorcový. Jeho využitie v prospech adekvátnej funkcie je preto vo verejnom záujme.
(The High Line, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac