Diaľničný obchvat D4 medzi Jarovcami a Račou je v prevádzke už bezmála rok. Za tú dobu si vyslúžil epiteton „diaľnica duchov“. Nie úplne nezaslúžene. S výnimkou rannej a popoludňajšej špičky je totiž jeho vyťaženosť diskutabilná – teda nie taká, akú si od neho dopravní inžinieri a zástupcovia okolitých samospráv sľubovali. Príčina je už dávno známa: chýbajúca križovatka D1/D4, ktorá by odklonila kamiónový tranzit z preťaženého Prístavného mosta a Seneckej cesty.
Napriek tomu sa zdá, že určité svetielko nádeje predsa len zablikalo a dosiaľ ťažkopádne verejné obstarávanie na zhotoviteľa PPP projektu sa posunulo o nesmelý krôčik dopredu. Ako totiž koncom minulého týždňa informoval na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) definitívne zamietla odvolanie neúspešného uchádzača a výstavbe križovatky diaľnic D1 a D4 podľa neho už v tejto chvíli nič nebráni.
Ďalší postup je jasný. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v krátkom čase podpíše zmluvu so zhotoviteľom. Ten následne do 30 dní pristúpi k reálnemu plneniu – čiže začne s projekčnými prácami a so stavebnými prácami na všetkých objektoch, ktoré nie sú dotknuté technickým riešením. Podľa najnovšej správy, ktorá vzhľadom na už dávnejšie zverejnenú informáciu vo Vestníku verejného obstarávania (VVO) nikoho neprekvapila, postaví križovatku v lehote do 1.100 dní poľská firma Budimex S.A. za 110,85 milióna eur.
Ako sme na YIM.BA už skôr informovali, postup stavebných prác je konštrukčne rozvrhnutý do viacerých krokov: (1) rekonštrukcia a rozšírenie diaľnice D1 na 3,6 km úseku Bratislava – Triblavina, (2) zdvihnutie telesa D1 za plnej prevádzky, (3) využitie postavených pripájacích vetiev ako obchádzkových trás, (4) prinavrátenie dopravy na zdvihnuté teleso D1, (5) výstavba súvisiacich úrovňových aj mimoúrovňových pripájačov a (6) vybudovanie najdôležitejšieho pripájača D1 (od Trnavy) popod zdvihnutú D1.
„Súčasťou zadania bolo urýchlenie a priorizácia výstavby vetiev, čoho výsledkom je, že kľúčový smer Trnava – Jarovce, ako aj ďalšie vetvy bude možné sprejazdniť skôr a otvárať ich budeme postupne,“ aktualizoval postup šéf dopravného rezortu. Podľa neho bude najprv zrealizovaná obchádzková trasa pre vedenie dopravy z D1 a otvorený smer z D4 na D1 (Jarovce – Trnava), ako aj smer D1 na D4 (Trnava – Stupava). V ďalšom míľniku sa napojí opačný smer z D1 na D4. Okrem kompletizácie informačného systému je súčasťou projektu aj rozšírenie D1 medzi Vajnorami a Ivankou pri Dunaji, ktoré však okolitým obciam prinesie dopravné obmedzenia.
Optimisticky o tri roky by si tak mohli vodiči na zápchami sužovanom Prístavnom moste, kde sa v každom smere zbieha osem dopravných pruhov do dvoch, konečne vydýchnuť. Dostavba kľúčovej križovatky by mala z neho presmerovať nákladný tranzit smerujúci do Rakúska a Maďarska. Zároveň by mala odľahčiť aj preťaženú Seneckú cestu, ktorú využívajú kamionisti ako spojnicu z D1 na obchvat D4, keďže sa naň inak nevedia dostať. Nové diaľničné úseky v okolí Bratislavy, ktoré sa s takmer dvojmiliardovými nákladmi zaradili medzi najväčšie stavebné zákazky v histórii samostatnej SR, tak nadobudnú konečne zmysel, pre ktorý sa stavali.
Opäť však nie je jasný termín. Formálne odstránenie prekážky totiž ešte nemusí znamenať skoré spustenie výstavby ani jej hladký priebeh. Pamätáme si na nádejnú prognózu toho istého Andreja Doležala, ktorý ho ešte v januári odhadoval na jar 2022. Pripomeňme si v tejto súvislosti takisto slová Michala Feika, riaditeľa odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ktorý do priebehu verejného obstarávania kompetenčne nezasahoval: „Nakoniec, keď NDS určí víťaza, to ešte neznamená, že sa výstavba aj začne a včas dokončí. Situácia na trhu so stavebnými materiálmi, narušené dodávateľsko-odberateľské vzťahy a najmä inflácia to môžu celé skomplikovať.“
Napriek viditeľnému posunu zmazať finančný aj morálny deficit, ktorý na stavbe križovatky D1/D4 po sebe zanechal každý deň nečinnosti, bude veľmi ťažké, ak vôbec možné. Možno by si tento „odstrašujúci príklad“ zaslúžil hlbšiu analýzu s poučením pre prípravu budúcich PPP projektov v rezorte dopravy. Treba si vziať k srdcu aj kritiku dopravných expertov, že sa projekt hneď od začiatku nekoncipoval ako jednotné dielo, ale si ho medzi sebou rozdelili štát (križovatka D1/D4) a koncesionár (diaľnica D4). „Osobne som presvedčený, že štátne inštitúcie aj samosprávy sa stali rukojemníkmi verejných obstarávaní. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – prímestská autobusová doprava nielen v BSK, ale na celom Slovensku, električková trať do Petržalky a najnovšie aj križovatka D1/D4,“ povedal pre YIM.BA už skôr Michal Feik z BSK.
NDS označila ešte v júli 2022 za víťaza poľskú firmu, čo ale spochybnil námietkou na ÚVO jeden z jej konkurentov – konzorcium D1 Bratislava–Triblavina so spoločnosťami Strabag a Porr. Vtedy ešte netušil, že márne. Výšku jeho cenovej ponuky (tak ako v prípade spoločnosti Váhostav–SK), ani totožnosť štvrtého uchádzača diaľničiari stále neprezradili. Podľa indícií z neoverených zdrojov mohlo ísť o spoločnosť Doprastav, ktorá navrhla údajne najnižšiu cenu, no z tendra ju zrejme vylúčili.
Akým kľúčom dospela NDS po dlhom zvažovaní ku konečnému výberu zhotoviteľa a či bolo popri rýchlosti výstavby rozhodujúcim (tak ako mnohokrát v minulosti) kontroverzné kritérium najnižšej ceny, nie je jasné. V každom prípade jej pokles z pôvodných vyše 127 miliónov bez DPH na terajších 110,85 milióna eur stojí minimálne za povšimnutie. Príkladov na „lacno, rýchlo a nekvalitne“ je totiž na Slovensku nespočetne veľa.
Podrobnosti o priebehu verejného obstarávania sa Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR zaviazalo zverejniť v livestreame už tento týždeň. Či sa tým poodhalí čo-to zo zákulisia nekonečného príbehu, ktorému padla za obeť dôveryhodnosť jeho aktérov, a vnesie doň viac transparentného svetla, ukáže až jeho obsah.
Povzbudením je naproti tomu čerstvá informácia, že od včerajšieho rána sprejazdnili medzi cestou III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob a diaľničnou križovatkou Triblavina prvú z celkovo šiestich častí obchvatu obcí Malokarpatska v dĺžke 1,7 kilometra. V ďalšej etape má pokračovať v smere na Pezinok. „Pre vodičov prinesie úsporu času a obyvateľov odbremení od tranzitnej dopravy, a to predovšetkým v Chorvátskom Grobe, Slovenskom Grobe a v mestskej časti Bratislava-Vajnory,“ povedal na margo nového úseku predseda BSK Juraj Droba, ktorý ho spolu so šéfom MDV Andrejom Doležalom otvoril pre motoristov.
Aspoň čiastočne sa tak už teraz môže zlepšiť život pre množstvo obyvateľov, ktorí by bez obchvatu boli zaťažení tranzitnou dopravou. V konečnom dôsledku však minister dopravy neklamal, keď skonštatoval, že v Bratislavskom kraji je ešte veľmi veľa práce.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac