Výstavba rozšírenia diaľnice D1, vrátane križovatky D1 s D4, je opäť o čosi bližšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu s víťazom tendra na jeho realizáciu. Poľská firma Budimex tak získava prakticky voľné pole, čo má v dohľadnej dobe vyústiť do spustenia stavebných prác – viac ako rok od otvorenia susedného úseku diaľnice D4.
Poľská firma Budimex sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky. Zmluvná cena je zhruba 110 miliónov eur a stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. NDS o tom informovala na sociálnej sieti.
Prvým krokom zhotoviteľa bude projektové inžinierstvo s cieľom získať všetky potrebné stavebné povolenia. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko sa vyjadril, že by bol rád, keby bola výstavba tohto úseku ukážkou toho, ako sa má takáto infraštruktúra stavať. „Môžem dať slovo za NDS, že počas prípravy aj výstavby budeme plne súčinní a budeme robiť všetky kroky k tomu, aby bolo dielo včas a kvalitne postavené,“ zdôraznil počas podpisovania zmluvy.
Zhotoviteľ si uvedomuje, že pôjde o výstavbu počas živej prevádzky diaľnice D1. „Chcem ubezpečiť, že urobíme všetko pre to, aby bola zachovaná doprava a aby nedochádzalo k dopravným kongesciám. Posnažíme sa, aby obyvatelia, ktorí každý deň dochádzajú do Bratislavy, pocítili obmedzenia čo najmenej,“ avizoval riaditeľ stavby za Budimex Igor Sedláček. Spoločnosť aktuálne stavia v Poľsku zhruba 240 kilometrov rýchlostných ciest. „Je pre nás veľmi dôležité, aby sa z tohto projektu stala referenčná stavba. V Poľsku máme s výstavbou diaľnic bohaté skúsenosti a aj na Slovensku urobíme maximum pre to, aby bol projekt úspešný," uistil člen predstavenstva Budimex Artur Pielech.
Viac než tretinu celej stavby D1 Bratislava - Triblavina, rozšírenie budú tvoriť mosty, ich súhrnná dĺžka bude 1,35 kilometra a celkovo ich bude 18. Súčasťou stavby je aj prepojenie diaľnic D1 a D4. V súvislosti s výstavbou tejto križovatky sa najskôr zhotovia obchádzkové trasy. Následne dôjde k zdvihnutiu nivelety diaľnice D1.
Počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1/D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce). Tieto budú podľa diaľničiarov sprístupnené motoristom skôr - sú míľnikom stavby.
S cieľom informovania verejnosti NDS zároveň vytvorila novú webovú stránku, prostredníctvom ktorej bude pravidelne zverejňovať novinky o pokrokoch na tejto stavbe, ale aj o dopravnej situácii. Webstránka je zatiaľ v podstate prázdna, už čoskoro však sľubuje odhaliť ďalšie informácie.
Realizácia, ktorá sa snáď začne v priebehu niekoľkých mesiacov (ak povoľovacie procesy nebudú trvať príliš dlho), prichádza s výrazným oneskorením. Príslušný úsek diaľnice D4, križujúci D1, bol daný do prevádzky už na jeseň 2021. Fiasko, súvisiace s nedokončenou križovatkou, bolo v tom čase už verejne známe. Bez jej existencie nedokáže najdrahší projekt v dejinách samostatného Slovenska – séria ciest D4 a R7 - plniť naplno svoj účel.
V tom čase sa odhadovalo, že celý proces povoľovania a následnej výstavby by mohol trvať až päť rokov. Vláda však medzičasom zmenila zákon (prijala tzv. D1/D4), ktorý má urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Vďaka nemu sa podarilo znížiť tento odhad na tri roky. Pri zarátaní dĺžky verejného obstarávania sa však v praxi podarí situáciu vyriešiť za niečo vyše štyri roky, takže zmena legislatívy pomôže skôr iným stavbám v budúcnosti.
V prípade realizácie náročnej stavby, akou je križovatka D1 a D4, totiž nie je veľký priestor pre časovú úsporu. Postup prác je konštrukčne rozvrhnutý do viacerých krokov: (1) rekonštrukcia a rozšírenie diaľnice D1 na 3,6 km úseku Bratislava – Triblavina, (2) zdvihnutie telesa D1 za plnej prevádzky, (3) využitie postavených pripájacích vetiev ako obchádzkových trás, (4) prinavrátenie dopravy na zdvihnuté teleso D1, (5) výstavba súvisiacich úrovňových aj mimoúrovňových pripájačov a (6) vybudovanie najdôležitejšieho pripájača D1 (od Trnavy) popod zdvihnutú D1.
„Súčasťou zadania bolo urýchlenie a priorizácia výstavby vetiev, čoho výsledkom je, že kľúčový smer Trnava – Jarovce, ako aj ďalšie vetvy bude možné sprejazdniť skôr a otvárať ich budeme postupne,“ hovoril o postupe minister dopravy Andrej Doležal. Podľa neho bude najprv zrealizovaná obchádzková trasa pre vedenie dopravy z D1 a otvorený smer z D4 na D1 (Jarovce – Trnava), ako aj smer D1 na D4 (Trnava – Stupava). V ďalšom míľniku sa napojí opačný smer z D1 na D4. Okrem kompletizácie informačného systému je súčasťou projektu aj rozšírenie D1 medzi Vajnorami a Ivankou pri Dunaji, ktoré však okolitým obciam prinesie dopravné obmedzenia.
Všetky časti stavby sú pomerne náročné. Verejnosť si tak bude musieť počkať – Budimex má na realizáciu 1.100 dní. Po rozšírenej diaľnici, ako aj križovatke, sa tak bude môcť previezť najskôr v roku 2025, možno aj neskôr.
Celá situácia okolo diaľnice D4 a jej križovania s D1 je príkladom totálneho zlyhania štátu pri plánovaní a realizácii veľkých dopravných stavieb. Treba pripomenúť, že za D4, ktorá bola postavená formou PPP, štát platí každý rok koncesionárovi nemalé peniaze – 38,5 milióna eur pod dobu 30 rokov. Pravdepodobne pätinu z tohto obdobia bude platiť za do istej miery nefunkčný produkt. Môže si však za to úplne sám.
(TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre