zoradiť: podľa dátumu
Diaľnica D4 predstavuje obchvat Bratislavy, ktorého hlavným cieľom bolo odviesť tranzitnú dopravu z preťaženého bratislavského úseku diaľnice D1. Spoločne s prvým úsekom rýchlostnej cesty R7 išlo zároveň o najdrahší stavebný projekt v dejinách nezávislého Slovenska. Napriek tomu je doteraz funkčný len čiastočne z dôvodu nedobudovania kľúčovej križovatky D1 a D4. Meniť sa to začne len teraz.
Rozšírenie diaľnice D1 a vybudovanie križovatky D1 s D4 sú pre automobilovú dopravu v bratislavskom regióne kľúčové. Očakávané zlepšenie dopravy sa síce dostavilo, ale iba čiastočne. Dôvodom je najmä chýbajúce prepojenie diaľnic D1 a D4, na ktorom sa ale dnes pomerne intenzívne pracuje.
Diaľničná križovatka D4 a D1 vstupuje do ďalšej realizačnej fázy. Stavba má byť kľúčovým projektom pre zefektívnenie dopravy v celom regióne. Náznaky zlepšenia prinieslo otvorenie samotnej D4, avšak výraznejší efekt má priniesť až prepojenie s diaľnicou D1.
Diaľnica D4 mala priniesť odľahčenie dopravy v najvyťaženejších cestných úsekoch v Bratislave a zrýchliť dochádzanie do Hlavného mesta z okolitých obcí. Očakávaný výsledok sa dostavil iba čiastočne. Chýba totiž kľúčový bod – diaľničná križovatka D4 a D1. Budovanie križovatky, ako aj rozširovanie diaľnice D1, však napreduje.
Do výstavby diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou sa vkladali veľké nádeje. Ide o vonkajší obchvat Bratislavy, ktorý má odľahčiť dopravu na najvyťaženejších úsekoch. Zároveň má zjednodušiť dochádzanie do Bratislavy obyvateľom okrajových častí mesta a okolitých obcí. Výsledky sú v tomto momente obmedzené - škvrnou na projekte zostáva kľúčová križovatka D4 a D1, na ktorej výstavbu sa stále čaká.
Výstavba rozšírenia diaľnice D1, vrátane križovatky D1 s D4, je opäť o čosi bližšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu s víťazom tendra na jeho realizáciu. Poľská firma Budimex tak získava prakticky voľné pole, čo má v dohľadnej dobe vyústiť do spustenia stavebných prác – viac ako rok od otvorenia susedného úseku diaľnice D4.
Diaľničný obchvat D4 medzi Jarovcami a Račou je v prevádzke už bezmála rok. Za tú dobu si vyslúžil epiteton „diaľnica duchov“. Nie úplne nezaslúžene. S výnimkou rannej a popoludňajšej špičky je totiž jeho vyťaženosť diskutabilná – teda nie taká, akú si od neho dopravní inžinieri a zástupcovia okolitých samospráv sľubovali. Príčina je už dávno známa: chýbajúca križovatka D1/D4, ktorá by odklonila kamiónový tranzit z preťaženého Prístavného mosta a Seneckej cesty.
ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Diaľničný obchvat D4 je v prevádzke už osem mesiacov. Od novembra 2021, keď otvorili jeho posledný chýbajúci úsek Vajnory – Ivanka pri Dunaji, si môžu vodiči vychutnávať cestu z Rače až k rakúskej štátnej hranici po súvislej 27-kilometrovej diaľnici, zahŕňajúcej 57 mostov, osem križovatiek a tri ekodukty. Stále mu však chýba povestná „čerešnička na torte“ – križovatka D1/D4, rozhodujúci komponent celého projektu.
V priebehu dnešného popoludnia bude oficiálne otvorený ďalší úsek diaľnice D4. S výnimkou neslávne známej križovatky D4 a diaľnicou D1 je tak už v podstate dokončená celá prvá etapa budovania tzv. Nultého obchvatu Bratislavy. Okrem križovatky ešte ostáva v rámci projektu D4R7 dobudovať, resp. otvoriť prepojenie Prístavnej ulice s rýchlostnou cestou R7.
Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac