Holandsko je na celom svete obdivované za spôsob, akým sa tu upravujú verejné priestory a tvoria lokality, ktoré sú priateľské pre chôdzu, cestu bicyklom, udržateľné a príťažlivé. Lídrom je metropola Amsterdam, ktorá už roky pracuje so súborom pravidiel a štandardov, známych ako Pucciniho metóda. Významná je pre urbanistov, architektov i úradníkov na celom svete vrátane Slovenska, kde sú manuály verejných priestorov novinkou.
Na prelome tisícročí sa odborníci z oblasti mestského plánovania a zástupcovia mesta Amsterdam začali zamýšľať nad vytvorením súboru pravidiel, ktorý by zjednotil všetky verejné priestory mesta. Ich snaha vyústila v roku 2004 do vypracovania tzv. Pucciniho metódy, ktorú o niekoľko rokov neskôr mestské zastupiteľstvo schválilo vo forme materiálu Rámec pre politiku Pucciniho metódy, ktorý na približne 800 stranách vytvára štandard pre vzhľad amsterdamských ulíc.
Tento dokument, pomenovaný po luxusnej čokoláde, už niekoľko rokov zabezpečuje, že verejný priestor celej metropoly je funkčný, bezpečný, udržateľný a jednotne usporiadaný. Zahŕňa zásady priestorového usporiadania mestských ulíc, nábreží či námestí, výber vhodných materiálov, mestského mobiliáru, technické detaily a dokonca aj vhodné druhy zelene.
Pucciniho metóda je vo všeobecnosti založená na piatich princípoch, ktoré tvoria základ pre všetky návrhy verejných priestranstiev. Prvý z nich vychádza z predpokladu, že verejné priestory majú byť jednoduché a pohyb v nich má byť predvídateľný. Podľa tvorcov Pucciniho metódy ďalej dobrý návrh vzniká vďaka spojeniu vysokej remeselnej zručnosti a odbornosti. Dôležité sú tiež udržateľné princípy návrhov, priestor pre inovácie a dobrá spolupráca všetkých zainteresovaných zložiek vrátane politickej reprezentácie a obyvateľov.
Zámer navrhovať verejné priestranstvá mesta ako jednoduché a predvídateľné pramení z predpokladu, že „potreba vyniknúť alebo vytvoriť niečo jedinečné príliš často vedie k prehnane módnemu usporiadaniu, ktoré si vyžaduje zbytočne veľa pozornosti od používateľa a v ktorom chýba spojenie s históriou a okolím“. Pucciniho metóda preto preferuje použitie osvedčených a vopred stanovených štandardov, ktoré vychádzajú zo sily jednoduchosti.
Aj napriek tomu, že väčšina verejných priestranstiev v Amsterdame dnes vzniká na základe spolupráce s ich používateľmi, v ďalšom kroku je potrebné prvotné vízie transformovať do konkrétneho návrhu. Ten musí zohľadňovať každý technický detail. Oslovenie odborníkov na každej úrovni od návrhu až po ukončenie realizácie je preto jedným z kľúčových aspektov tvorby kvalitných verejných priestorov.
O udržateľnosti sa v kontexte mestského plánovania vedú debaty už niekoľko desaťročí, čo platí dvojnásobne pre cyklistickú metropolu. „Udržateľnosť v tomto kontexte znamená obmedzenie environmentálnej záťaže a spotreby surovín, boj proti plytvaniu materiálmi, zameranie sa na opätovné použitie, biodiverzitu a kvalitu pôdy a zabezpečenie nadčasových návrhov, ktoré sú odolné voči klimatickým zmenám a vysokému používaniu v meste,“ pripomína materiál.
Amsterdam je okrem iného známy aj svojou tradičnou architektúrou. Hľadanie rovnováhy medzi tradíciou a inováciami je preto často beh na dlhé trate. Pucciniho metóda definuje, že inovácie sa zahrnú do štandardu verejných priestorov pri splnení siedmich podmienok. Patrí medzi ne ľahká údržba, realizovateľnosť, dostupnosť, estetika, udržateľnosť, časová a ekonomická efektívnosť.
Posledným predpokladom dobrého návrhu je spolupráca špecialistov a zástupcov rôznych záujmových skupín. Pucciniho metóda do procesu návrhu zahŕňa krajinných architektov, architektov, urbanistov, kultúrnych historikov, inžinierov, dopravných špecialistov, ekológov, realizátorov, ale aj organizácie bojujúce za lepšie podmienky pre chodcov, cyklistov či iné skupiny obyvateľov.
Od doby vzniku metódy mestský urbanizmus Amsterdamu a jeho smerovanie ovplyvnilo hneď niekoľko politických a strategických rozhodnutí, ako napríklad prijatie Vízie zelene (Groenvisie) či Agendy Amsterdam bez áut (Agenda Amsterdam Autoluw). Aktualizovať bolo preto potrebné aj samotnú metódu. Všetky odporúčané riešenia verejných priestranstiev sú dnes zhrnuté do dvoch osobitných príručiek – Handboek Rood (červenej) a Handboek Groen (zelenej). Tieto príručky okrem výkresov, technických detailov a fotografií zahŕňajú aj rôzne zoznamy materiálov, prvkov či zelene, ktoré sú vhodné pre tvorbu verejných priestorov miest.
Handboek Rood sa zameriava na spevnené plochy a infraštruktúru mesta, ako sú ulice, chodníky a námestia. Obsahuje pokyny pre výber materiálov, ako sú dlaždice, asfalt a betón, s dôrazom na ich odolnosť a udržateľnosť. Dizajnové usmernenia sa tiež týkajú bezpečnosti, prístupnosti a estetiky verejných priestranstiev, pričom integrujú historické a kultúrne aspekty mesta.
Handboek Groen sa venuje usporiadaniu zelených verejných priestranstiev. Tento dokument poskytuje usmernenia pre návrh a údržbu parkov, záhrad a verejných zelených plôch v meste. Obsahuje tiež výber vhodných rastlín, stromov a iných zelených prvkov, ktoré sú odolné voči miestnym klimatickým podmienkam a podporujú biodiverzitu. Špecifikuje aj technické štandardy pre zavlažovanie, ošetrovanie a ochranu rastlín, s dôrazom na udržateľnosť. Manuál tiež podporuje inovácie v oblasti ekologických a klimaticky adaptívnych riešení, aby mohlo mesto efektívne reagovať na environmentálne výzvy a meniace sa potreby obyvateľov.
Rámec pre politiku Pucciniho metódy je ekvivalentom manuálov verejných priestranstiev, ktorými sa už dnes riadia niektoré slovenské mestá vrátane Bratislavy. Vzhľadom na podstatne dlhšiu históriu Pucciniho metódy a rozsah verejne dostupných dokumentov však môžu jeho jednotlivé časti slúžiť ako inšpiratívny zdroj pre zlepšenie v mestskom plánovaní. Napokon, Holandsko je považované za mekku kvalitného súčasného urbanizmu a tvorby mesta. Na Slovensku sa mnohým postupom len učíme, pričom môžeme poučenie čerpať od najlepších.
(Mesto Amsterdam, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac