V poslednom období sa v bratislavskom downtowne rozbehla výstavba ďalšej série výškových budov. Štvrtú rezidenčnú vežu pridáva Sky Park od Penta Real Estate, stavebné práce sa spustili na Metropolise od Mint Investments a čoraz výraznejšia začína byť Eurovea Tower od J&T Real Estate. K týmto vežiam by sa mali čoskoro pridať dve ďalšie: pred spustením výstavby by mal byť projekt Portum od firmy Portum Towers s účasťou slovenského a českého kapitálu.
Mestská časť Vrakuňa nemá v Bratislave najlepšiu povesť. Dané to je jej odľahlosťou aj výskytom sociálnych problémov v okolí Stavbárskej ulice. Zároveň však disponuje veľkou vzácnosťou: Malým Dunajom a zachovanou zeleňou v jeho okolí. Časť z nej bola v minulosti upravená na lesopark, ktorý dnes prechádza výraznejšou revitalizáciou. Táto by mala pokračovať aj v ďalších rokoch, a to podľa odbornej koncepcie.
Väčšina bratislavských projektov spoločnosti Proxenta sa nachádza v centrálnych častiach mesta, existuje však aj výnimka: už niekoľko rokov pripravuje v Devínskej Novej Vsi zámer, oficiálne nazvaný Pod Srdcom. Donedávna toho nebolo veľa známeho, projekt ale prešiel určitými úpravami a odhaľuje novú podobu. V blízkej budúcnosti pribudnú v okolí aj iné projekty.
Ak existuje nejaké heslo, spájajúce kľúčové aktivity Hlavného mesta, resp. Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), v oblasti verejného priestoru, tak je to „štandardizácia“. Mesto má záujem nastaviť jednotnú kvalitu v rozvoji verejných priestranstiev, danú existenciou manuálov a stanovením princípov a štandardov. Tie sa týkajú aj chodníkov, čo sa konečne začína v uliciach mesta prejavovať.
V týchto dňoch by mala byť konečne podpísaná zmluva na výstavbu druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Informoval o tom primátor Hlavného mesta SR Bratislava Matúš Vallo s tým, že víťaz verejného obstarávania, Združenie MHD Petržalka, má v priebehu dneška dodať podpísanú zmluvu, na čo ju podpíše aj mesto. Otvára sa tým cesta k spusteniu výstavby dlhoočakávaného projektu.
Okolie bratislavského Medzinárodného letiska M.R.Štefánika je jednou z menej urbanizovaných oblastí v rámci Bratislavy, pomaly sa to však začína meniť. Nové projekty rastú v podstate v priamom susedstve s jeho areálom. Ich rozsah aj charakter prispeje k výraznej zmene lokality – z mŕtvych pozemkov sa stanú intenzívne využívané zóny, čím sa letisko stane ešte viac „mestským“.
Westpark je názov menšieho rezidenčného komplexu v Záhorskej Bystrici. Pri vstupe do mestskej časti od centra mala vzniknúť trojica domov v riadkovej zástavbe. Dnes je dokončený prvý z nich, vo výstavbe je ďalší – tretí. Netradičný postup je daný tým, že ide už o projekt iného majiteľa, s novým dizajnom a pod iným názvom – Nová Záhorská.
Projekt výstavby Stanice Nivy, ktorá je kombináciou autobusovej stanice, nákupného centra v spojení s modernou tržnicou, kancelárskymi priestormi a verejne prístupnou zelenou strechou pre širokú verejnosť, patrí medzi najväčšie a nadčasové polyfunkčné stavby súčasnosti v strednej Európe. Stavba sa nachádza v centre bratislavskej biznis zóny Nové Nivy na hranici historického mesta. Spája v sebe viacero dôležitých funkcií do uceleného konceptu, ktorý kombinuje dopravný uzol, tradičný maloobchod a moderné maloobchodné trendy so zábavou, životným štýlom a prelomovým konceptom spájajúcim tržnicu s výnimočnou zelenou strechou.
Bratislavské Mestské zastupiteľstvo dnes urobilo významný krok k ďalšiemu rozvoju Bratislavy. Po vyše roku od posledného balíka boli schválené tzv. Zmeny a doplnky 07, ktoré môžu do mesta priniesť mnoho zmien. Okrem vytýčenia nových území, pre ktoré sa budú spracúvať územné plány zón, zaradenia strategických dokumentov v oblasti zmeny klímy do územnoplánovacích politík či regulácie reklamného smogu sa metropola posunula aj v otázke riešenia električky na Pribinovej ulici.
Projekt Zuckermandel od developera J&T Real Estate nie je všetkými vnímaný pozitívne, treba však pripustiť, že verejným priestranstvám tu je venovaná veľká starostlivosť. Kľúčovým miestom je Messerschmidtovo námestie, ktoré vďaka lávke ponad nábrežnú komunikáciu vybieha až nad Dunaj. Súčasťou pôvodného projektu je aj zriadenie prevádzky – pravdepodobne baru – na lávke. Vznikne tu naozaj?
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac