Väčšina bratislavských projektov spoločnosti Proxenta sa nachádza v centrálnych častiach mesta, existuje však aj výnimka: už niekoľko rokov pripravuje v Devínskej Novej Vsi zámer, oficiálne nazvaný Pod Srdcom. Donedávna toho nebolo veľa známeho, projekt ale prešiel určitými úpravami a odhaľuje novú podobu. V blízkej budúcnosti pribudnú v okolí aj iné projekty.
Zámer bol prvýkrát bližšie predstavený v prvej polovici roka 2019, kedy ho developer podal na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Východne od existujúceho supermarketu a južne od nákupného centra OC Glavica mala vzniknúť štvorica bytoviek so siedmimi či ôsmimi nadzemnými podlažiami, doplnená o jeden nižší, jednopodlažný objekt s vybavenosťou – pôvodne pivárňou. Domy by boli radené severojužne tak, aby sa maximalizovalo presvetlenie jednotlivých bytov. Architektúra nebola veľmi rozvinutá, čo bolo s ohľadom na stupeň dokumentácie pochopiteľné.
Medzičasom investor pokročil s prípravou projektu aj v rokovaniach s mestskou časťou či miestnou verejnosťou. Obyvatelia namietali podlažnosť, vznik pivárne a žiadali doplnenie vybavenosti – napríklad materskej školy. Keďže sa chce Proxenta vyhnúť ďalším odvolaniam, rozhodla sa časť pripomienok do návrhu zakomponovať. Okrem toho, prepracovaná bola aj architektúra. Pôvodný koncept od kancelárie Markrop prebral Ateliér 3M, ktorý má s navrhovaním nových bytov bohaté skúsenosti – stojí totiž za veľkými rezidenčnými projektami Koloseo alebo Nuppu.
Developer tak prednedávnom odhalil novú podobu zámeru, ktorá prešla skutočne výraznými a pozitívnymi zmenami. Základné princípy sa nemenia – aj naďalej sa chystá výstavba piatich objektov, z ktorých štyri sú bytové či apartmánové domy a piaty bude slúžiť pre vybavenosť – upravil sa však ich tvar alebo vonkajšia podoba. V dvoch objektoch sa údajne znížila podlažnosť, architektonický výraz sa zatraktívnil a rozšírili sa aj plochy zelene. V parteri jedného z domov vznikne materská škola.
Prvoradým napriek tomu ostáva aj naďalej bývanie – celkovo tu má byť 275 bytov a apartmánov. Rezidencie budú disponovať loggiami, terasami, prízemné byty budú mať predzáhradky. Rezidenti budú mať k dispozícii aj komunitné vybavenie, ako detské ihrisko, vonkajšie fitness, multifunkčné ihrisko alebo gril. „Lokalita v Devínskej Novej Vsi bola doteraz trochu mimo hľadáčik developerov a treba povedať, že absolútne nezaslúžene,“ hovorí o výhodách bývania v Devínskej Andrej Slezko, projektový manažér v Proxente. „Napokon, je to mestská časť s výbornou dostupnosťou do centra mesta. Zároveň sú prakticky „za domom“ lesy a kopce. Pre nadšencov dvoch kolies nechýbajú dostupné cyklotrasy.“ Developer zdôrazňuje aj dostupnosť vybavenosti, vrátane novej nemocnice.
Určitá vybavenosť bude aj v projekte samotnom. Okrem zmieňovanej škôlky je to reštaurácia (náhrada za piváreň) a niekoľko obchodných priestorov bez špecifikovaného využitia. Parkovanie sa v princípe oproti pôvodnému zámeru nemení. Väčšia časť parkovacích miest bude v podzemnej garáži. Podľa všetkého, uvažované umiestnenie časti áut do prvého nadzemného podlažia sa už nepredpokladá, čo je pozitívne.
Proxenta aktuálne požiadala stavebný úrad v mestskej časti o vydanie územného rozhodnutia a pripravuje podrobnejšiu dokumentáciu. O dátumoch výstavby zatiaľ nehovorí, iba konštatuje, že realizácia bude trvať 1,5-2 roky od zisku stavebného povolenia. Optimisticky možno štart výstavby predpokladať v druhej polovici roka 2022.
Hoci Pod Srdcom nebude ani po redizajne zázrakom, v Devínskej Novej Vsi vznikne obytný súbor reprezentujúci súčasný štandard v tvorbe danej typológie developmentu. Domy nevynikajú invenčnosťou, ale nebudú ani strašiakom. Nový verejný priestor bude slúžiť najmä rezidentom, nová vybavenosť však môže pritiahnuť aj návštevníkov z blízkych sídlisk. Projekt zároveň dotvorí rozvíjajúci sa mestský charakter tohto vstupu do Devínskej Novej Vsi.
Ten bude ešte viac posilnený, keď ďalší developer, spoločnosť BS Real Estate, dokončí svoj menší obytný komplex Altum. Ten bude v priamom susedstve Pod Srdcom a bude mať aj podobný charakter – ide o dve šesťpodlažné bytovky so západno-východnou orientáciou. Nachádzať sa tu majú klasické aj mezonetové byty, všetky budú disponovať balkónom, terasou alebo predzáhradkou. Orientované budú na východ, zo západu budú prístupné z pavlače. Celkovo by ich malo byť približne 35 (v zmysle pôvodnej dokumentácie).
Investor v tejto chvíli zbiera záujemcov o bývanie a sľubuje, že už čoskoro odhalí viac informácií. Do výstavby pôjde pravdepodobne skôr ako sused - údajne chce prvé práce spustiť už túto jeseň. Dokončenie predpokladá v roku 2023, čo je celkom reálne. Z architektonického hľadiska ide opäť skôr o priemer, čo je v danej lokalite prirodzené. Očakávať tu špičkovú architektúru by bolo naivné, keďže cieľová skupina klientov by to zaplatiť nedokázala. Za architektúrou stojí skúsený architekt Ľubomír Závodný.
S Pod Srdcom bude Altum v dobrom súzvuku, čím tu vznikne v podstate ucelená obytná zóna. Bezproblémovo by mala nadviazať aj na sídlisko a staršiu zástavbu individuálnych rodinných domov. Ďalší development bude pravdepodobne na chvíľu pozastavený, keďže záhradky východne a južne od projektu sú chránené Územným plánom. Stavebná aktivita sa presunie na druhú stranu železničnej trate, kde vznikne projekt Rakyta od spoločnosti Lucron. Tá zatiaľ odhalila len úplne prvú časť, výhľadovo by však malo ísť o celú menšiu štvrť.
Devínska Nová Ves tak napriek svojej odľahlosti zažíva rozvoj, a to nielen v prípade výrobných objektov, súvisiacich s automobilkou Volkswagen, ale aj nových obytných areálov. Mnoho ľudí je sem lákaných kombináciou priaznivejšej ceny a možností pre športovanie či pobyt v prírode. Dopravná dostupnosť ale ostáva aj naďalej slabá, napriek rokom sľubov o nových železničných zastávkach, električkových tratiach, cyklotrasách a podobne. Situácia však ešte nie je taká katastrofálna, aby vyvážila otázku ceny za takéto bývanie.
Ostáva len dúfať, že to zodpovedným „neujde“ a príprava na vznik nových terminálov integrovanej prepravy a ďalších zámerov pokročí. Pri rastúcich cenách bývania v Bratislave je totiž viac než zrejmé, že Devínska Nová Ves bude ešte výraznejšie rásť. Od skorého riešenia dopravy závisí, či to spôsobí viac problémov ako úžitku.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre