Author photoAdrian Gubčo 01.09.2024 15:32

Nový prestupný uzol a prvé zastávky. Električková trať v Petržalke smeruje ku koncoročnému finále

Električková trať v Petržalke, v súčasnosti najvýznamnejšia rozostavaná dopravná stavba v Bratislave, sa blíži k svojmu dokončeniu. Pôvodne mala byť hotová už na konci roka 2023, aktuálne sa hovorí o prelome rokov 2024 a 2025. Prvé časti projektu tak začínajú získavať tvár vrátane častí, ktoré budú cestujúci vnímať najviac – teda zastávky a prestupné uzly.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Realizácia druhej etapy električkovej radiály v Petržalke sa začala v novembri 2021. Nadväzuje na prvú etapu, ktorá bola spustená v lete 2016, niekoľko mesiacov po dokončení. Pôvodne sa predpokladalo, že druhá časť od Jungmannovej po Janíkov dvor sa začne budovať krátko po druhej a dokončená bude v roku 2020. Pre nepripravenosť Hlavného mesta sa ale termíny výstavby posunuli.

Bez problémov však nebola ani výstavba druhej etapy. V krátkom čase začalo byť zrejmé, že sa práce na budovaní trate utlmujú. Zhotoviteľ upozornil na rastúcu cenu stavebných materiálov, infláciu aj vojnu na Ukrajine. Potrebné tak bolo vyrokovanie nových podmienok, na základe ktorých sa výstavba začala obnovovať v na jeseň 2022. V priebehu roka 2023 nebolo tempo mimoriadne vysoké a akcelerovať začalo až v priebehu posledného roka.

Zhotoviteľ sa mestom dohodol na novom harmonograme, keďže pôvodný termín dokončenia na konci roka 2023 bolo nemožné dodržať. Najprv sa hovorilo o septembri 2024, aktuálne o decembri. Kritici tvrdia, že aj tento plán je nereálny a električky začnú reálne premávať do Janíkovho dvora až hlboko v roku 2025.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Križovatka Rusovskej a Jantárovej cesty, združený most. Zdroj: Lukáš Rehák
  • Podoba zastávok. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

V tomto momente to ešte nemožno vylúčiť, faktom ale je, že v posledných týždňoch začínajú finálnu podobu získavať prvé časti trate. Čiastočne dokončené napríklad boli križovatky Jantárovej cesty s Lietavskou a Betliarskou ulicou, ktorých súčasťou sú aj električkové priecestia. Čiastočne prebudovaná je aj Romanova ulica. To bolo pred niekoľkými týždňami, dnes práce opäť pokročili.

Ako upozorňuje Hlavné mesto, v súčasnosti sa realizujú napríklad práce na prestupnom uzle Farského, kde vznikne združená zastávka bus-električka. „Pokladajú sa kasselské obrubníky a dlažba, realizujú sa stromové jamy. Práce prebiehajú na jednej polovici zastávky a následne sa presunú na druhú, tak, aby nebola obmedzená električková doprava. Súčasťou prác na prestupnom uzle bolo tiež osadenie dočasnej meniarne,“ približuje Magistrát. Súvisiace obmedzenia budú trvať do konca októbra.

Zásadné sú práce na združenom moste, ktorým prechádza Rusovská cesta ponad Chorvátske rameno. „Združený most na Rusovskej ceste bol zasypaný a aktuálne sa naň sypú konštrukčné vrstvy električkového spodku, vozovky a chodníkov,“ informuje mesto. Onedlho tak začne získavať tvár jedna z najvýznamnejších križovatiek v Petržalke a bude možné už dokončený úsek trate po Jungmannovu prepojiť s rozostavanou radiálou.

Zásadné kroky sa realizujú aj inde. „Na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny sa realizujú hydroizolačné nátery a betónovanie stropov krajných opôr. Na Pajštúnskej ulici sa dokončuje posledný úsek výmeny kanalizácie, nasledovať budú konštrukčné vrstvy na novú vozovku. Práce prebiehajú aj na Šintavskej ulici, konkrétne na drenážach a káblovodoch, nasledovať bude budovanie električkového priecestia a vozovky. Pod mostom Panónska začala betonáž pilierov rámp pre peších,“ vymenúva mesto.

Okrem toho sa pracuje aj na súvisiacej cyklotrase, ktorá povedie popri električkovej trati. „Na novom cyklochodníku od Bosákovej po združený most je už osadená väčšina obrubníkov, pracuje sa na konštrukčných vrstvách a základoch pod osvetlenie. V úseku od Rusovskej cesty po Romanovu sa realizujú konštrukčné vrstvy a základy pod osvetlenie cyklochodníka,“ konkretizuje stavebník.

Ako dodáva Michal Feik z Bratislavského samosprávneho kraja, pozorovať už možno aj výstavbu prvých zastávok, napríklad zastávky Chorvátske rameno, rovnako ako finalizáciu električkového zvršku medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde bude trať zazelenená. Trať začne čoskoro vznikať na obratisku v Janíkovom dvore a dokončuje sa hala dennej údržby električiek.

 

 

Hoci na projekte zostáva ešte obrovské množstvo práce, pri danom tempe sa podľa odborníkov ukazuje ako realistické, že prvá električka prejde z Jungmannovej do Janíkovho dvora ešte v priebehu tohto roka. Nepôjde však o premávku s cestujúcimi, ale pravdepodobne len o skúšobnú jazdu. Riadna prevádzka sa naozaj spustí až v priebehu budúceho roka.

Do konca tohto roka by tak mala byť dobudovaná samotná trať, priecestia a nové križovatky. Zastávky ešte pravdepodobne úplne skompletizované nebudú, rovnako ako sadové úpravy a ďalšie „detaily“, ktoré nie sú prekážkou k povoleniu pre spustenie premávky. Dráhovým úradom je Bratislavský samosprávny kraj, ktorému štandardne trvá niekoľko mesiacov, kým preverí všetky parametre nového projektu.

Azda však ešte v priebehu prvého polroka 2025 sa cestujúca verejnosť dočká otvorenia trate a tým aj sprístupnenia podstatnej časti Petržalky električkovej doprave. Pre mestskú časť ide o zásadný posun – v pešom dotyku s traťou budú žiť desaťtisíce obyvateľov, ktorí takto získajú omnoho komfortnejšie spojenie s centrom Bratislavy.

Nová električková trať je 3,9 kilometrov dlhá, dvojkoľajná a obsahovať bude sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opravuje aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Buduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. 

Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Zhotoviteľ je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou stojí španielsky aj čínsky kapitál. 

Od dokončenia trate sa očakáva nielen zlepšenie dopravnej dostupnosti, ale aj podpora rozvoja Petržalky. V zmysle dlhé roky pripravovanej urbanistickej štúdie by sa tzv. Centrálny rozvojový koridor mal premeniť na nové jadro Petržalky. Zástavba bude koncentrovaná v blízkosti zastávok, napriek tomu si koridor zachová zelený charakter. V priestore medzi Rusovskou cestou a Romanou vznikne centrálne námestie mestskej časti, pravdepodobne aj so sídlom miestneho úradu a kultúrno-spoločenskou halou v rámci projektu SOHO.

Vízia, načrtnutá ešte pred desaťročiami v podobe metra, tak získava reálne kontúry. Nová trať bude nielen dopravou osou, ale aj hlavnou spoločenskou triedou, na ktorú sa bude viazať budúci život celej Petržalky. Tento sen sa začne napĺňať už o niekoľko mesiacov.

 

Fotografie z 28.7.2024. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube