Author photoAdrian Gubčo 26.05.2024 16:25

Prvé priecestia, mosty a križovatky sa stávajú realitou. Električková trať v Petržalke naberá kontúry

Stavebné práce na električkovej trati v Petržalky viditeľne pokročili. Napriek pokračujúcim diskusiám o reálnosti jej sprevádzkovania do konca tohto roka je vysoko pravdepodobné, že projekt bude v mimoriadne vysokom štádiu realizácie. Napokon, už teraz získavajú definitívnu podobu viaceré zásadné časti tejto kľúčovej dopravnej osi na pravom brehu Dunaja.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Výstavba druhej etapy tzv. Nosného systému verejnej dopravy v Bratislave, teda druhej časti Petržalskej radiály, začala v novembri 2021. Pôvodne bolo plánované, že stavebné práce budú ukončené pred koncom roka 2023. Viaceré komplikácie viedli k útlmu prác a celkovému oneskoreniu stavby minimálne o rok. Naozaj zvýšené tempo možno badať až v posledných mesiacoch.

V ostatnom čase možno zároveň pozorovať práce na viacerých častiach stavby, ktoré už prakticky získavajú finálnu podobu. Zhotoviteľ sa sústredil predovšetkým na realizáciu združeného mosta na Rusovskej ceste, ktorý je už v tejto chvíli z veľkej časti vybetónovaný. To isté sa týka premostenia Chorvátskeho ramena pri kostole sv. Rodiny a predovšetkým križovatiek a priecestí na Lietavskej a Betliarskej. Takmer finálnu podobu má aj hala dennej údržby pri konečnej v Janíkovom dvore.

Okrem toho sa začalo realizovať priecestie na Romanovej, budúca preložka Kutlíkovej, ktorá bude napriamená a základy chodníkov a autobusových zastávok pri križovatke na Betliarskej. Pokročilo osádzanie koľají, v tejto chvíli sa inštalujú pri budúcej zastávke Gessayova, medzi Betliarskou a Lietavskou a medzi Šintavskou a Pajštúnskou.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Z pripravovaných zásahov patri k najaktuálnejším preložka sietí a komunikácie na Pajštúnskej alebo začiatok prác pri zastávke Bosákova, kde v budúcnosti vznikne prestupná zastávka. Okrem toho sa pripravujú a miestami aj betónujú základy pre trať južne od Panónskej cesty na mieste budúceho obratiska.

Na presun zatiaľ čakajú zvyšky protitankovej steny, ktorá bola súčasťou československého opevnenia pred druhou svetovou vojnou. V súčasnosti sa nachádza priamo v línii trate neďaleko Šintavskej. Magistrát avizoval, že ju presunie v priebehu apríla, momentálne je však stále ešte na svojom mieste.

Prísne vzaté, ešte stále chýba viacero kľúčových úsekov koľajníc, viaceré križovatky, vznikať ešte nezačali ani priestory pre budúce električkové zastávky. Chodníky či cyklotrasy, ktoré majú viesť popri radiále alebo sa napojiť na existujúcu infraštruktúru, sú zatiaľ len vo veľmi počiatočných fázach realizácie. Stavba tak ešte stále spôsobuje miestnym obyvateľom nemálo komplikácií.

Postup však vidno prakticky každý deň. Hlavné mesto tvrdí, že stavebné dokončenie trate a jej uvedenie do prevádzkyschopného stavu je možné do konca roka – hoci niektoré práce budú pokračovať nasledujúce mesiace (pravdepodobne najmä zmieňované chodníky a i.). Aby to bolo reálne, bude potrebné zachovať a možno aj zvýšiť tempo prác, najmä v blízkej dobe, keď to umožnia teplé mesiace a prázdniny.

V každom prípade, Petržalka sa blíži k tomu, aby dostala už v relatívne dohľadnom čase električkovú trať naprieč celým sídliskom. S najnovšou dodávkou desiatich nízkopodlažných električiek má mesto navyše aj dostatok vozidiel, aby bolo schopné garantovať častú výpravu a vysokú prepravnú kapacitu.

 

Budovanie priecenstia na Betliarskej. Autori: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nová električková trať bude 3,9 kilometrov dlhá, dvojkoľajná a obsahovať bude sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Súčasťou projektu budú vo výsledku aj rozsiahle zelené úpravy. Kostru vegetačných úprav bude tvoriť 1.512 nových vzrastlých stromov vysadených v stromoradiach, ktoré budú lemovať električkovú trať, cyklistické či pešie chodníky, ale sadiť sa budú aj v skupinových výsadbách vo vybraných lokalitách. Stromy budú lokálne integrované aj do nových plôch nástupísk. V okolí novej trate pribudne tiež 9.925 m2 kríkov, 2.637 m2 trvaliek, 9.114 m2 lúčnych porastov, 180.228 m2 trávnikov a v priestore koľajísk sa vysadí 22.755 m2 rozchodníka.

Mesto venovalo veľkú pozornosť dizajnovej stránke trate. Na jej podobu vypracovalo manuál, podľa ktorého sú riešené zastávky aj prístrešky na zastávkach. Celkovo ich bude 33 a budú špecifické pre Petržalku. Do prístreškov budú integrované oznamovacie tabule, smetné koše alebo automaty na lístky. Takisto by mali disponovať dostatočnou šírkou, budú plne bezbariérové a vydláždené.

Plánované náklady boli 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na 99 miliónov eur. Nemusí pritom ísť o konečnú sumu. Zhotoviteľom je Aldesa Construcciones Polska, za ktorou sú čínski vlastníci.

S dokončením trate by sa mal v Petržalke rozbehnúť nový development, najmä v priestore medzi Rusovskou a Romanovou. Najväčšie slovenské sídlisko tak vďaka tomuto projektu získa hneď niekoľkokrát: zabezpečené bude rýchle spojenie s centrom, vznikne vlastné centrum Petržalky, vybudovaná bude hlavná cyklistická os a zlepšia sa spojenia cez Chorvátske rameno. Kvalita života na pravom brehu Dunaja tak už čoskoro výrazne stúpne.

 

Fotografie z 20.5.2024. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube