Author photoAdrian Gubčo 14.09.2024 18:40

Koniec čiernej diery pod Hradom. Vydrica žiada o povolenia pre zvyšné etapy

Plochy medzi Bratislavským hradom a Dunajom patria k najvzácnejším a najprestížnejším pozemkom nielen v meste, ale aj v celej krajine. Napriek tomu boli donedávna prázdne a schátrané. To sa dnes mení a postupne začína byť viditeľný definitívny koniec tohto abnormálneho stavu. Projekt Vydrica si totiž otvára priestor pre dokončenie.

Zdroj: Vydrica Development

Zdroj: Vydrica Development

Priestor Podhradia medzi masívom Hradného kopca a riekou bol jednou z prvých osídlených lokalít v Bratislave. Zástavba sa tu kontinuálne vyvíjala od stredoveku až do polovice 20. storočia, keď sa začala do veľkej miery zbytočne úplne asanovať. Z plánovaného sídliska sa však takmer nič nepostavilo, preto zostal pás medzi kopcom a nábrežnou cestou prázdny až do konca minulej dekády.

Nedá sa však povedať, že by sa nevyskytli rozličné snahy o zástavbu. Predmetom súťaží bolo územie bývalej Vydrice aj Zuckermandlu opakovane. Najväčšiu pozornosť upútala súťaž z roku 2007, ktorá vygenerovala rozsiahlu diskusiu. Ešte rok predtým bol vytvorený Územný plán zóny Podhradie, ktorý stanovil pomerne prísne podmienky rozvoja. Víťazné návrhy zo súťaže sa ho pridržiavali.

Dlhé roky však bolo okolo projektu ticho, hoci získal územné rozhodnutie. K postupu sa začalo schyľovať v roku 2016, keď do zámeru vstúpil developer Lucron a spoločne s pôvodným investorom vytvoril spoločnosť Vydrica Development. Konečne v roku 2019 bola odhalená definitívna podoba Vydrice. Malo ísť o vzorové prepojenie súčasnej architektúry s tradičným prostredím, ako aj o lákavé predĺženie pešej zóny historické jadra.

Galéria

  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development

Napriek tomu, že už v roku 2019 sa začali prípravné práce, samotná výstavba prvej etapy sa rozbehla až v roku 2022. Prechádzalo jej nielen dlhé zabezpečovanie hradného brala, ale aj neúmerne sa naťahujúce povoľovanie na stavebnom úrade v Starom Meste. Cesta k výstavbe domov medzi Kúriami (zachovanými zvyškami Zuckermandlu) a Vodnou vežou sa otvorila až v lete 2021.

Dnes je prvá etapa Vydrice tesne pred dokončením. Tvorená je štvoricou rezidenčných blokov a jedným administratívnym. Rezidenčné objekty sú prakticky zhotovené a v tomto momente sa už zariaďujú priestory budúcich obchodných prevádzok. V ich okolí sa finišuje so sadovými úpravami a dokončovaním verejných priestorov. Administratívna budova je v štádiu hrubej stavby a pracuje sa na inštalovaní fasády.

Pozornosť sa tak postupne obracia na zvyšné časti projektu, ktoré vyplnia priestor medzi Vodnou vežou a Mostom SNP. Realizovať by sa mali v dvoch etapách. Druhá bude siahať takmer po mostovku, tretia bude pomerne drobná a vyplní úzky priestor, zvieraný s nájazdami na most a domom pri Zámockých schodoch.

 

Druhá a tretia etapa budú východne od Vodnej veže. Zdroj: Vydrica Development

 

Tieto časti ešte nemajú k dispozícii všetky povolenia pre začiatok výstavby. Investor preto v uplynulých dňoch požiadal o začatie stavebného konania pre druhú etapu – mestské bloky V5 a V7 – ako aj pre tretiu etapu. Tu budú umiestnené bloky V11, V12, V13 a V34. V prípade vyššie zmienených blokov V5 sa jedná o dve časti, teda V5a a V5b, doplnené budú ešte o verejný priestor.

Dokumentácia ďalej približuje, že V5a bude zo severu vymedzený novou Floriánskou ulicou, z južnej Vydrickou. Zo západu bude verejný priestor v susedstve Vodnej veže, z východu priehľad na Bratislavský hrad. Dom bude tvorený tromi sekciami, predelenými presklenými komunikačnými jadrami. Z južnej strany bude pôsobiť ako šesťpodlažný s dvojpodlažným parterom s obchodmi a službami, zo severu ako päťpodlažný s jednopodlažným parterom. Dominujúcou funkciou však bude bývanie.

V5b bude z južnej strany vymedzený Floriánskou a zo severnej Oeserovým radom. Za západu bude ulička a etapa V4, ktorej výstavba začne v priebehu niekoľkých mesiacov. Z východu pokračovanie priehľadu k Hradu. Tvorený bude tromi sekciami, všetky by mali mať od Floriánskej šesť podlaží. Na ulicu bude orientovaný jednopodlažný aktívny parter, zvyšok objektu bude slúžiť bývaniu. Smerom do Oeserovho radu budú mať byť byty predzáhradky.

Blok V7 bude medzi Vydrickou ulicou a zjazdom z Mostu SNP. Dominantnou funkciou by malo byť prechodné ubytovanie, doplnené o administratívu a služby. Smerom k Vodnej veži by malo byť umiestnené gastronomické zariadenie, podlažie nad tým budú kancelárie, no vďaka odlišnej výškovej úrovni jednotlivých častí Vydrickej ulice – ktorá bude smerom k Vodnej veži klesať – vznikne spojenie medzi lobby kancelárskej časti a gastrozariadením. Na streche budovy bude taktiež prevádzka s terasou a výhľadom na Dunaj.

Stavebník dodáva, že všetky uličné komunikácie budú určené pre peších, teda Oeserov rad, Floriánska aj Vydrická. Tieto trasy budú bezbariérové. Nový chodník vznikne aj popri nájazde na Most SNP, pričom sa napojí na Podchod pamäti, hoci o hlavnú pešiu trasu nepôjde.

Odhadovaný investičný náklad na tieto tri objekty predstavuje okolo 38 miliónov eur. Za architektúrou budú stáť tak ako doteraz kancelárie Compass Architekti alebo Siebert + Talaš, projektanom je však kancelária Obermeyer Helika. Realizácia by sa podľa informácií YIM.BA mohla začať na budúcu jar.

O povolenia k blokom V8 a V10, ktoré tvoria súčasť druhej etapy, developer žiadal už v priebehu minulého roka. V8 v mnohých ohľadoch nadviaže na V5 vrátane toho, že bude rozdelený na dve časti (V8a, V8b), V10 zas bude administratívna budova. V rámci tohto objektu bude umiestnený vjazd do podzemnej garáže. Predpokladané náklady dosahujú 27,9 miliónov eur, dokončenie sa očakáva na konci roka 2027.

V prípade tretej etapy ešte termíny nie sú jasné. Predmetom povoľovania sú však objekty s najmenším pôdorysom, kde budú umiestnené byty (v objektoch V11 a V13) aj kancelárie (V12 a V34). Paradoxné je, že napriek tomu, že tretia etapa bude umiestnená najbližšie k historickému jadru, podľa vizualizácií sa bude vyznačovať najsúčasnejšie pôsobiacou architektúrou. Západne od nej bude umiestnené tzv. Malé námestie.

 

Malé námestie. Zdroj: Vydrica Development

 

Vydrica je kľúčový súčasný bratislavský development. Podľa urbanistov a architektov, ktorí pripravovali koncept projektu, dôjde k zásadnému prepojeniu centra mesta s nábrežím, rovnako ako nových nábrežných projektov so zvyškom mestskej štruktúry. Jadro metropoly sa tak razom rozšíri západným smerom, pričom bude do budúcna siahať až z Výskumnému ústavu vodného hospodárstva.

Ide do istej miery o optimizmus, závislý od toho, ako verejnosť prekoná mentálnu bariéru v podobe Mostu SNP. Desaťročia bola táto stavba vnímaná ako symbolický koniec centra. Turisti bariéru prekonávali pri ceste na Hrad, pre bežných prechádzajúcich sa ľudí však predstavoval pomyselnú hradbu, za ktorou nebolo nič, čo by stálo za návštevu. Úspech Vydrice stojí na presvedčení, že sa prechádzka v novom prostredí oplatí.

Nanešťastie, mesto zatiaľ veľmi tomuto cieľu nepomáha. Kľúčovou témou je totiž redukcia, transformácia alebo odstránenie nájazdov na most. Tie sú dnes predimenzované a dokážu plniť svoju funkciu aj v prípade, že by boli plošne redukované. Pri predstavení nového developmentu v roku 2019 sa v kuloároch očakávalo, že ešte predtým, ako sa začne stavať tretia etapa, bude táto téma do istej miery vyriešená odstránením rampy z nábrežia na Staromestskú popri Rybnom námestí, to sa ale nestalo.

Táto situácia je podľa všetkého daná predpokladaným politickým dopadom tohto kroku. Realizácia vcelku jednoduchých cyklopruhov na nábreží, ktoré sa dopravy prakticky nijako nedotkli, živila zápalisté diskusie dlhé mesiace. Odstránenie danej rampy by malo násobne väčší dosah. Zisk rozsiahleho verejného priestoru vrátane celej plochy, kde kedysi stála ikonická neologická synagóga, by pravdepodobne hnev kritikov a automobilovej lobby nezmiernil.

To má na Vydricu priamy dopad. Existencia rámp citeľne zužuje priestor pre výstavbu. V prípade ich absencie by sa dala postaviť omnoho lepšie riešená zástavba, dokonca by sa otvoril priestor pre vznik objektu spoločenského významu v trojuholníku medzi rampou a mostom, aký sa na tomto mieste uvažoval už v čase zániku historickej štvrte (v tom čase tu mala byť filharmónia).

Namiesto príťažlivej štvrte, kultúrneho stánku, nových verejných priestorov a živšieho centra však má Bratislava obrovskú cestnú križovatku, prázdnu lúku a nepríjemný autobusový terminál. Ako hovorí klasik, to sa vyplatí.

 

Pozrite si výstavbu Vydrice vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube