Author photoAdrian Gubčo 13.09.2024 13:28

Láska Slovákov k nákupným centrám pretrváva. Návštevnosť i príjmy nájomcov rastú

Slovensko je krajina nákupných centier, ktoré sú absolútne dominujúcou formou, kde dochádza k maloobchodnému predaju. Tento stav sa postupne posilňuje. V súčasnosti nebadať náznaky obratu, čo potvrdzujú dáta analytických spoločností. Priaznivá situácia motivuje investorov k rozvoju nových priestorov.

Ilustračný záber. Zdroj: Wood&Company, Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Zdroj: Wood&Company, Nino Belovič / YIM.BA

Ako uvádza spoločnosť CBRE, nákupným centrám a retailovým parkom na Slovensku aktuálne darí. Kým donedávna ovplyvňovala nákupné správanie ľudí vysoká miera inflácie, v poslednom období sa ustálila na úrovni približne 2%. V júni napríklad bola vo výške 2,1%. „Ide o najnižšiu hodnotu, aká bola zaznamenaná za posledné tri roky,“ konštatuje Peter Slovák, Research Manager spoločnosti CBRE Slovensko.

V cenách produktov sa zatiaľ odrážajú následky nedávnej situácie. „Ceny však boli medziročne stále vyššie v 11 z 12 výdavkových skupín domácností. Lacnejšie ako vlani boli v priemere iba tovary a služby v oblasti kultúry a rekreácie,“ hovorí Slovák. „Naopak, najvýraznejší vplyv na hodnotu inflácie mali medziročne vyššie ceny v sektore reštaurácií a hotelov, ale aj v doprave, školstve, zdravotníctve či v oblasti alkoholických nápojov a tabaku,“ dopĺňa.

Maloobchodu ale tento vývoj praje, rovnako ako rastúci počet návštevníkov. Podľa CBRE v rámci prvého polroka 2024 medziročne stúpol o 6% a v apríli dokonca až o 11%. Odrazilo sa to na miere neobsadenosti obchodných priestorov. „Sledovaná vzorka nákupných centier spoločnosti CBRE, dosiahla najnižšiu mieru voľných priestorov od roku 2021. Medziročný pokles predstavoval približne 2,5% a očakáva sa, že ku koncu tohto roka ešte výraznejšie klesne,“ priblížil Tomáš Lörincz, riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných nehnuteľností v CBRE Slovensko.

Vo výsledku tak narástli príjmy nájomcov, hoci miernejšie oproti začiatku roka. Ich medziročný obrat bol v prvom polroku 2024 oproti rovnakému obdobiu pred rokom o takmer 4% vyšší. Najvyššia dosiahnuteľná výška mesačného nájomného obchodných centier dosiahla úroveň 70 eur za m2 (medziročný nárast o 3%), v priemere je to 65 eur. Pri retailových parkoch je to približne 11 eur s predpokladom výraznejšieho rastu.

Z pohľadu investorov ide o vcelku priaznivú situáciu pre rozvoj nových nákupných plôch. V súčasnosti je celková plocha nákupných centier na území Slovenska 1.653.000 m2, z čoho 568.000 m2 pripadá na Bratislavu. Pri retailových parkoch je to 720.000 m2.

Práve retailové parky zažívajú úspešné obdobie, keď pribúdajú na celom Slovensku. „Na Slovensku by malo len do konca tohto roka pribudnúť približne 52.000 m2 takýchto priestorov. Projekty momentálne vznikajú po celej krajine, pričom priemerná prenajímateľná plocha jedného projektu je približne 5.000 m2,“ zhŕňa Lörincz.

V rámci metropoly je aktuálne rozostavaná expanzia nákupného centra Aupark, ktorá prinesie 10.000 m2 nákupných plôch. Dokončená by mala byť ešte tento rok. V príprave je menšie rozšírenie Bory Mall v rozsahu 2.400 m2 v réžii Penta Real Estate. Retailové parky sa objavili na predmestí Bratislavy, k najnovším patrí napríklad obchodné centrum Klokan v Chorvátskom Grobe.

Podľa dát spoločnosti Colliers predstavuje v súčasnosti rozsah maloobchodného trhu v Bratislavskom kraji 33% všetkej maloobchodnej zásoby v krajine. Nákupné centrá z toho tvoria 84%, zvyšok pripadá v prevažnej miere na retailové parky. Nakupovanie vo forme „high street“ je v podstate zanedbateľné.

 

Expanzia Auparku. Zdroj: Wood&Company

 

Bratislava tak pokračuje vo vysokej miere saturácie nákupnými plochami. Na 1.000 obyvateľov pripadá v slovenskej metropole viac ako 800 metrov štvorcových nákupných plôch, čo je jedno z najvyšších čísiel v Európe a najvyššie v regióne strednej Európy. Blízka Budapešť alebo Praha sa k Bratislave ani nepribližujú, minimálne podľa dát Colliers. Navyše, hlavné mesto naďalej rastie.

Mohlo by to znieť ako dobrá správa, v skutočnosti to tak ale nie je. Obrovský počet nákupných plôch v Bratislave má citeľný efekt na vitalitu ulíc a verejného priestoru. Keďže väčšina kupujúcich smeruje práve do obrovských krytých komplexov s pohodlným parkovaním, štandardný pouličný maloobchod čelí nedostatku zákazníkov a nízkej atraktivite pre silnejšie značky so schopnosťou nalákať väčšie počty okoloidúcich.

Menší počet chodcov ďalej vedie k nižšej miere sociálnej kontroly, slabšej bezpečnosti a vo výsledku aj nižšej atraktivite. Ide o začarovaný kruh, z ktorého je možné vystúpiť len za cenu extrémnych nákladov. V prípade Bratislavy si to vyžaduje masívne investície do verejného priestoru a zlepšenia dostupnosti vybraných lokalít, ideálne by však bolo uzatvoriť aspoň niekoľko nákupných centier.

V kuloároch sa už dlhšie špekuluje o budúcnosti niektorých z nich, najmä starších, horšie dostupných a s nízkou variabilitou dodatočných služieb. Niektoré komplexy nedostatočne zachytili trend, v rámci ktorého sa z nákupných centier stáva alternatívny „verejný“ priestor, poskytujúci okrem obchodov aj možnosti pre relax, zábavu alebo dokonca prácu. Ďalšie sa snažia nedostatky dobehnúť výraznými investíciami.

Samotné mesto síce podporuje tézy o vzniku 15-minútových štvrtí, kde sú všetky potreby v pešom dosahu, na hľadaní alternatívnej budúcnosti pre niektoré nákupné areály však podľa všetkého nepracuje. Teoreticky by pritom mohlo podporiť investorov v transformácii niektorých centier vďaka promptným zmenám Územného plánu. To je však pravdepodobne hudba budúcnosti.

Najbližšie roky sa v Bratislave i na Slovensku budú niesť v duchu mierneho nárastu nákupných plôch v nákupných centrách a retailových parkoch. Mestá pravdepodobne potrebujú dlhšiu dobu, aby si uvedomili, akou chybou bolo povoliť vybudovanie obrovských komplexov nezriedka aj priamo v centre. Následná náprava však potrvá desaťročia.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube