Author photoAdrian Gubčo 30.07.2024 17:51

Prvé časti získavajú finálnu tvár. Práce na električkovej trati v Petržalke postupujú, položená má byť väčšina koľají

Výstavba Petržalskej električkovej radiály prekonala v posledných dňoch niekoľko významných míľnikov. Dokončené boli prvé dve križovatky, kde sa trať pretína s Jantárovou cestou. Okrem toho Hlavné mesto tvrdí, že koľajnice sú položené takmer na celom úseku trate s pár výnimkami. V realite je situácia menej optimistická, hoci o pokroku nemožno pochybovať.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Prvé dokončené stavby

Výstavba druhej etapy Petržalskej radiály, teda električkovej trate, ktorá spojí Janíkov dvor s centrom mesta, je aktuálne najvýznamnejšou dopravnou investíciou v Bratislave. Napriek tomu len v posledných mesiacoch stavebné práce nabrali zodpovedajúce tempo. Zásadný projekt, ktorý ovplyvní podobu verejnej dopravy v meste aj rozvoj mestskej časti, tak začína miestami získavať už definitívne kontúry.

Tvrdí to aj stavebník, teda Hlavné mesto SR. „Koľajnice sú položené takmer na celom úseku trate, okrem križovatiek, mostov a obratiska, na Lietavskej prebieha aj sypanie zmesi pred sadením rozchodníku,“ približuje. Faktom je, že celistvé úseky koľajníc sú už nainštalované medzi Rusovskou cestou a Romanovou, medzi Romanovou a mostom cez Chorvátske rameno pri Pápežskej lúke alebo medzi Pajštúnskou a Šintavskou.

V najvyššej fáze realizácie je však trať medzi Lietavskou a Betliarskou. Súčasťou realizácie tohto úseku je aj výstavba dvojice nových križovatiek so zmodernizovanou, resp. preloženou Jantárovou cestou. Po dlhých mesiacoch prác boli obe križovatky uvedené do prevádzky v priebehu dneška, teda 30. júla. Okrem vozovky tu boli čiastočne dobudované aj chodníky pre peších. V priebehu dneška bola sprevádzkovaná aj polovica priecestia s Romanovou a práce sa preniesli na druhú polovicu cesty.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Koľajnice sú ďalej položené ešte medzi Betliarskou a Panónskou cestou. Inde sa ešte len budujú, prípadne sa stavia pevná jazdná dráha ako podklad pre osadenie samotných koľají. Tvrdenie, že sú položené takmer na celej trati, je teda pomerne prehnané. Spolu s chýbajúcimi úsekmi v susedstve mostov, križovatiek a obratiska ešte ide o dlhé stovky metrov.

Práce však krok po kroku postupujú aj tu. „Vybetónované máme konštrukcie oboch mostov a prebiehajú práce na dopravnom premostení Kutlíkova, kde sa inštaluje armatúra a kopú základové jamy,“ popisuje mesto. „Na združenom moste sú skompletizované prechodové oblasti, pracuje sa na hydroizoláciách a povrchových úpravách okolia, na moste pri Farskom kostole Sv. Rodiny pokračujú práce na oporných múroch a stropných dosiek v prevádzkových komorách.“

Veľmi dôležité sú stavby v blízkosti budúceho obratiska. „Na obratisku Janíkov dvor začala betonáž spodných dosiek, v hale dennej kontroly a ošetrenia pokračujú práce na vnútorných inštaláciách,“ konkretizuje Magistrát. Okrem toho sa pracuje na budovaní prestupnej zastávky Janíkov dvor, ktorá umožní prestupovať medzi električkami a autobusmi na Panónskej ceste. V budúcnosti tu má byť aj parkovací dom P+R.

Ide o jeden z krokov, ktorý má zlepšiť využiteľnosť verejnej dopravy. Prispejú k nemu aj nové zastávky v blízkosti budúcich električkových zastávok. V prípade jednej z nich, Lúčanky v smere z centra, už bol vydláždený zastávkový priestor, keďže sa s dneškom obnovuje jej prevádzka. V smere do centra však ešte dokončená nie je (po roku prác), rovnako nie sú osadené ani prístrešky.

Hlavné mesto sa aj naďalej tvári, že zhotoviteľ Aldesa Construcciones Polska je schopný trať dokončiť do konca tohto roka. Napriek nepopierateľnému pokroku v posledných mesiacoch ide ešte stále o pomerne vzdialenú métu. Navyše sa zdá, že trať a jej okolie bude mať ďaleko od dokonalosti.

 

Časť koľají sa už zasypáva pred zazeleňovaním. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Lesk a bieda Petržalskej radiály

Mesto rado pripomína, že nová trať bude zelenou osou, čo je dané rozsiahlou pripravovanou výsadbou. Kostru vegetačných úprav bude tvoriť až 1.512 nových vzrastlých stromov vysadených v stromoradiach, ktoré budú lemovať zazelenenú električkovú trať, cyklistické či pešie chodníky, ale sadiť sa budú aj v skupinových výsadbách vo vybraných lokalitách. Stromy budú lokálne integrované aj do nových plôch nástupísk. Okrem toho pribudnú kríky, kvety a trávniky.

Taktiež upozorňuje, že na trať a zastávky spracovalo vlastný dizajnmanuál verejných priestorov. Zastávkové prístrešky tak budú v bratislavskom kontexte unikátnym. Majú mať špecifický dizajn, integrované odchodové tabule či automaty a zelené strechy. Sľubované je aj estetické dláždenie či dostatočná šírka nástupíšť.

Hoci sú tieto informácie potešiteľné, už dokončené časti radiály ukazujú aj druhý obraz – obraz nižšej materiálovej kvality na mieste, kde bol očakávaný dôraz na vyššiu úroveň. Chodníky pre peších boli totiž vyasfaltované. Princípy a štandardy povrchov chodníkov, vypracované Metropolitným inštitútom Bratislavy, pritom naznačujú, že by sa v Centrálnej petržalskej osi mala využívať betónová dlažba – tzn. Bratislavská dlažba. Tá však nebola použitá ani na už vydláždených zastávkach (zastávke).

YIM.BA oslovila Magistrát s otázkou, prečo došlo k danému rozhodnutiu, Hlavné mesto však do uzávierky nijako nereagovalo. Celkovému vyzneniu projektu to však citeľne ubližuje. Jantárová cesta bola v minulosti mienená ako centrálny petržalský bulvár, čo si vyžaduje určitú úroveň. Za daných okolností ale dosiahnutá nebude.

Otázkou ostáva aj kvalita cyklotrasy. V rámci nových križovatiek sa už zrealizovali cyklopriechody. Súvisiace cyklistické úseky však na vybudovanie čakajú. Podľa zaužívanej mestskej praxe by sa na ňu mal použiť červený asfalt. Či to tak ale naozaj bude s ohľadom na chýbajúce stanovisko Hlavného mesta nevieme.

Už nekonečným sa stáva príbeh protitankovej steny spred druhej svetovej vojny, ktorá sa nachádza priamo v línii trate. Stavebník ju sľuboval preložiť v priebehu apríla. Dnes však ešte stále stojí na svojom mieste. Nový termín preložky známy nie je. Zatiaľ nie sú definované ani termíny výstavby nových peších mostov cez Chorvátske rameno. 

Električková trať sa tak postupne buduje. Ak sa však do konca tohto roka aj dokončí a sprevádzkuje, ani zďaleka nebude mať takú úroveň, aká by bola od tejto trate žiadaná. Netreba totiž zabúdať, že pôjde o nosnú dopravnú líniu pre veľkú časť Petržalky a dokonca o náhradu za nikdy nedokončené metro.

 

 

Základ rozvoja Petržalky v najbližších desaťročiach

Nová električková trať bude 3,9 kilometrov dlhá, dvojkoľajná a obsahovať bude sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Takéto masívne zlepšenie dopravného spojenia s centrom Bratislavy môže byť výrazným katalyzátorom rozvoja výstavby v blízkosti trate. Jednotlivé zastávky sa stanú v podstate malými mikrocentrami, kde sa bude sústrediť život. Je pravdepodobné, že práve na tieto lokality sa budú zameriavať privátni investori – a mesto má v tomto smere poskytnúť aj podmienky.

Hlavné mesto totiž už dlho pracuje na urbanistickej štúdii, ktorá pracuje s víziou vzniku takýchto ostrovov mestskosti. Okolie medzizastávkových úsekov bude skôr zelené, pri frekventovaných uzloch ale pravdepodobne vznikne občianska vybavenosť a do istej miery aj bývanie. Pracuje s tým štúdia a v zastavanejšej verzii aj Územný plán. Cieľom štúdie je zvýšiť podiel zelene a vytlačiť z pôvodného plánu návrh štvorprúdovej Jantárovej cesty naprieč celou Petržalkou.

Tak ako inde vo svete, aj v prípade Petržalky tak má byť električková trať nositeľom rozvoja. Plánované náklady na výstavbu boli pôvodne 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Po korekciách sa cena zvýšila na 89,5 milióna eur, aktuálne sa už odhaduje na minimálne 99 miliónov eur. Napriek tomu by mohla v konečnom dôsledku vygenerovať oveľa väčšie ekonomické hodnoty.

Platí to aj napriek meškaniam a všetkým nedostatkom. Pôvodne sa predpokladalo, že trať bude sprevádzkovaná už v roku 2020, neskôr sa termín posunul na rok 2021, 2023 a napokon 2024 (hoci mesto pripúšťa možnosť, že to bude aj neskôr). Dôležité však je, že sa podľa všetkého projekt dokončí – a to už v dohľadnej dobe.

 

Fotografie z 28.7.2024. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube