Modernizácia Ružinovskej električkovej radiály bude po dokončení novej trate v Petržalke najvýznamnejší dopravný projekt mesta. Jej príprava trvá už roky a spojená bola s viacerými odkladmi. Teraz hrozí ďalší – jedno zo stavebných povolení, ktoré modernizácia získala v priebehu minulého roka, musí obdržať“ opäť. Informoval o tom portál iMHD.
Modernizácia Ružinovskej radiály je rozsiahly zámer, ktorý počíta s komplexnou rekonštrukciou električkovej trate v úseku medzi Americkým námestím, Trnavským mýtom a súčasnou zastávkou Chlumeckého. Jeho cieľom je zvýšenie kvality trate, zvýšenie rýchlosti prevádzky električiek, zlepšenie užívateľského komfortu zastávok či lepšie zasadenie trate do verejného priestoru.
Zisťovacie konanie EIA sa rozbehlo v roku 2015, o tri roky neskôr mesto obnovilo obstarávanie projektovej dokumentácie a v roku 2019 podpísalo zmluvu s Dopravoprojektom. Nové vedenie Magistrátu v roku 2020 upravilo požiadavky na projektovanie niektorých úsekov. V tom čase sa očakávalo, že modernizácia začne už v novembri 2022. Len na jar 2023 však bolo udelené územné rozhodnutie.
V priebehu minulého roka sa mestu podarilo získať rozhodujúce stavebné povolenia. Najdôležitejšie z nich vydal v auguste 2024 Bratislavský samosprávny kraj, ktorý je dráhovým úradom. Týkalo sa práve koľají vrátane spodku a zvršku trate, odvodnenia, nástupíšť a ich vybavenia, trolejového vedenia a napájacieho systému, elektrického ovládania a ohrevu výhybiek, ako aj doplnenia mazacích zariadení koľají.
Ako sa však ukazuje, radosť bola v tomto smere predčasná. Podľa zistenia portálu iMHD bolo voči tomuto povoleniu podané odvolanie zo strany Združenia domových samospráv, spojeného so známym „aktivistom“ Marcelom Slávikom. Na tom by v princípe nebolo nič nezvyčajné, keďže združenie sa zapája do obrovského množstva konaní v Bratislave aj inde. Štandardne pritom zasiela rovnaký set pripomienok.
V tomto prípade však Ministerstvo dopravy SR, ktoré je odvolacím orgánom, vydalo rozhodnutie, ktorým odvolaniu vyhovelo a vydané stavebné povolenie zrušilo. Celá vec sa tak vrátila späť na samosprávny kraj, ktorý musí vec nanovo prejednať a rozhodnúť.
Ako vyplýva z výhrad Združenia domových samospráv, k nedostatkom projektu má patriť absencia niektorých podmienok z oblasti ochrany životného prostredia, uvedených v rozhodnutí zo zisťovacieho konania EIA. Údajne by tak mohla vzniknúť pochybnosť, či sú pre stavebníka záväzné a či budú pri kolaudácii stavby vyžadované. Taktiež poukazuje na chýbajúcu informáciu o vysporiadaní sa s predtým podanými pripomienkami združenia.
Ministerstvo preto vyhovelo požiadavke združenia povolenie zmeniť alebo zrušiť. BSK teraz musí uvažovať, ako zapracovať viaceré zo Slávikovych požiadaviek, ku ktorým patrí správny postup výsadby stromov, aplikácia dažďových záhrad, využitie zelených striech, osadenie solárnych panelov na strechy zastávok alebo zatrávnenie električkového zvršku. V skutočnosti ale projekt mnohé z týchto vecí obsahuje.
Napriek tomu boli podľa rezortu dopravy nedostatky dokumentácie také vážne, že ich vrátilo na opravu. BSK sa voči rozhodnutiu ministerstva odvolať nemôže. Konanie musí začať nanovo, ohlásené zatiaľ nebolo.
Hlavnému mestu by sa tak teoreticky mohla vzdialiť perspektíva spustenia modernizácie v roku 2026. V tomto momente boli vyhlásené prípravné trhové konzultácie, ktoré budú predchádzať verejnému obstarávaniu na zhotoviteľa stavby. V každom prípade, bez právoplatného stavebného povolenia sa realizácia nezačne.
Združenie domových samospráv je „známa firma“, ktorá sa angažuje v množstve projektov, súkromných aj verejných. Aktivity Marcela Slávika sú už súčasťou stavebného folklóru a samotný Slávik dokonale pozná procesy a stavebnú legislatívu. Vie si tak všimnúť nedostatky a následne ich využiť.
V tomto prípade tak nie je problém len v jeho aktivitách, ale aj v nedostatkoch v dokumentácii. Predovšetkým BSK očividne zanedbalo viacero krokov, v dôsledku čoho Ministerstvo dopravy SR konštatovalo zásadné vady. Nejde pritom o úplne bežnú situáciu, minimálne u významnejších investorov – hoci sa Združenie domových samospráv snaží spomaliť aj iné povoľovania, väčšinou úrady všetky jeho pripomienky jednoducho zamietnu.
Pre mesto a BSK tak vznikol nečakaný problém. Najviac sa však prirodzene dotkne cestujúcej verejnosti, ktorá je už roky v očakávaní celkového zlepšenia kvality trate, zastávok i priľahlých priestranstiev. Tie sa ďalej zvyšujú v kontexte prvých predstavených vízií budúcnosti radiály a jej blízkeho okolia. Mesto totiž chce s traťou výrazne zlepšiť aj celé štvrte, ktorými prechádza.
Súčasťou projektu je napríklad rekonštrukcia Amerického námestia bude znamenať stavebné úpravy za križovatkou Ulice 29. augusta a Špitálskej. Na Špitálskej dôjde k rozšíreniu chodníka v nadväznosti na parkovacie miesta a vozovka dostane nové konštrukčné vrstvy. Na Mickiewiczovej je navrhovaná obnova krytu vozovky a rozšírenie chodníka v smere na Americké námestie. Chodníky budú obnovené komplexne vrátane výmeny priľahlých obrubníkov.
Existujúca autobusová zastávka sa premiestni pred križovatku so Špitálskou. Od Mickiewiczovej ulice po Odborárske námestie dôjde k úplnej prestavbe dopravného priestoru v závislosti od trasovania električkovej trate do Ružinova. Cyklistická doprava na Špitálskej bude vedená v rámci jazdných pruhov a v pokračovaní na Americké námestie plynulo prejde do cyklistických pruhov.
Rekonštrukcia Krížnej ulice a úseku Americké námestie – Vazovova bude začínať na úrovni parčíka na Odborárskom námestí. Od námestia po Vazovovu príde k prestavbe dopravného priestoru. Zastávka Americké námestie v smere na Trnavské mýto bude zrušená a presunutá k Avionskému parčíku. V úseku sa rozšíria chodníky, vybudujú sa pozdĺžne parkovacie pruhy a priestor pre výsadbu zelene a stromoradia.
Rekonštrukcia úseku Krížnej ulice a Vazovova – Legionárska začne na Krížnej v úrovni nárožia budov za Námestím Martina Benku, resp. za trianglom Vazovova. Poloha zastávky Krížna sa meniť nebude, avšak príde k zmene šírky, výšky a dĺžky nástupíšť. Nástupiská budú riešené ako združené pre električky aj autobusy.
V úseku Vazovova – Krížna sa rozšíria postranné chodníky, vybudujú sa pozdĺžne parkovacie pruhy a priestor pre výsadbu zelene a stromoradia. Prestavba križovatky Krížna, Legionárska, Karadžičova predstavuje čiastočnú redukciu dopravného priestoru pre autá na úkor vybudovania cyklistickej a rozšírenia pešej infraštruktúry.
Úprava komunikácie na Trnavskom mýte znamená stavebnú úpravu Krížnej v smere do centra. Cieľom je plynulý odsun jazdných pruhov v úseku nástupiska električkovej zastávky. Vytvorí sa tým čakací priestor pre chodcov medzi jazdným pruhom a električkovou koľajou.
Zároveň bude prebudovaná autobusová nika vrátane nábehov, nástupiska a priľahlých spevnených plôch a vjazdu na parkovisko tržnice. V opačnom smere Krížnej je navrhovaný presun autobusovej zastávky do úrovne za priechod pre chodcov za križovatku s Levickou.
Rekonštrukcia ulice Záhradnícka a Ružinovská má zahŕňať spevnené plochy Miletičovej, Záhradníckej a Ružinovskej ulice. Úpravy budú pozostávať z prestavby križovatiek, zmeny polohy zastávok, budovania cyklistickej a pešej infraštruktúry (napriamenie peších a cyklistických priechodov, prejazdy do priečnych ulíc cez chodník, rušenie odbočovacích pruhov a prestavbu autobusových ník).
Vo výsledku sa tak bude realizovať prebudovanie päťkilometrovej dvojkoľajnej trate, z toho 3,75 km bude predstavovať úplne novú trať. Projekt je rozdelený na tri časti. Prvý úsek je vymedzený Špitálskou a Legionárskou (zastávka Krížna), druhý úsek pokrýva trasu medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí vedie až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Trať medzi Chlumeckého a obratiskom na Astronomickej sa nebude modernizovať, pretože sa plánuje výstavba novej smerom na TIOP Ružinov.
Ide o enormne náročný projekt, a to stavebne, organizačne aj finančne – rozpočet by mal byť vyšší ako v prípade výstavbe druhej etapy úplne novej Petržalskej radiály. V súčasnosti je predpokladaný na úrovni 130 miliónov eur s DPH (Petržalská radiála stojí nateraz 100 miliónov). Zámer bude hradený z eurofondov.
Pre ďalší rozvoj verejnej dopravy však ide o strategický projekt. Predĺženie radiály po TIOP, resp. teoreticky po letisko, môže zásadne zvýšiť atraktivitu električkovej, ale aj železničnej dopravy a zlepšiť obsluhu významných a navštevovaných lokalít. Moderná trať zas pritiahne do verejnej dopravy nových cestujúcich. Zlepšenie verejných priestorov či skvalitnenie prestupových bodov bude ďalším významným prvkom pre posilnenie zdravej mobility.
Mesto tak potrebuje mať čo najskôr otvorenú cestu k realizácii, rovnako ako dokončiť modernizáciu bez zbytočných prekážok. Ako sa ukazuje, tento plán sa ale „zadrhol“ na nedostatkoch a pochybeniach, ktoré využil neslávne známy „aktivista“. Ide o vážnu chybu, ktorá môže mať citeľné následky.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre