Križovatka Jozefa Čabelku, teda miesto, kde sa križujú Račianska, Jarošova a Pionierska, patrí k málu pomenovaných križovatiek v Bratislave. Hoci je v rámci dopravnej kostry významným miestom a už dnes sa tu nachádzajú dôležité budovy, vo všeobecnosti je považovaná za nevľúdne miesto. V dohľadnej dobe sa to má zmeniť.
Križovatka Jozefa Čabelku je pomenovaná po slovenskom mikrometalurgovi a expertovi na zváračstvo, ktorý bol zároveň zakladateľom Výskumného ústavu zváračského (VÚZ). Ide o významné miesto v rámci dopravnej koncepcie Bratislavy – ide totiž o križovanie jednej z najvýraznejších mestských radiál s potenciálnou tangenciálou, teda trasou, ktorá prepája jednotlivé radiály. Do budúcna sa má význam križovatky ešte zvýšiť.
Výhľadovo sa totiž uvažuje s výstavbou tzv. Severnej tangenty, komunikácie, ktorá má prepojiť Pioniersku s Pražskou prostredníctvom novej cesty severne od Hlavnej stanice. Ak naozaj dôjde na jej realizáciu, Križovatka Jozefa Čabelku sa stane ešte frekventovanejším miestom, keďže ňou budú vo väčšej miere prechádzať vodiči, ktorí sa chcú vyhnúť rušnej Šancovej ulici.
Popri dopravnom význame rastie aj spoločenský. Dané to je postupnou transformáciou niektorých priľahlých objektov na nové účely. Administratívna budova VÚZ sa premenila na nové sídlo Ministerstva spravodlivosti. Dlhodobo zanedbaný a opustený objekt Vojenskej ubytovne Hviezda („Kukurica“) v areáli Ministerstva obrany SR sa zas mení na nové sídlo tohto rezortu. Z pomerne zanedbanej lokality sa tak stáva dôležitá súčasť mesta.
Jej aktuálny stav to ale ani naďalej nereflektuje. V zlom stave sú verejné priestory, pričom zmenu nepriniesla ani nedávna rozsiahla obnova cesty na Račianskej ulici. Prinesie zmenu pripravovaný development v okolí?
Okrem areálu VÚZ križovatku ešte v nedávnej minulosti obklopoval väčší počet objektov industriálneho charakteru. Kým južne od Pionierskej to bola neumelá zástavba skladov, severne od Jarošovej sa ešte na začiatku tohto storočia nachádzal Mlyn Jedľa. Charakter brownfieldu, teda nevyužívaného výrobného či dopravného areálu, umocňuje aj železničná trať, v minulosti vedúca na Filiálku, Nivy a Starý most.
Dnes sú pekáreň aj sklady minulosťou. V oboch prípadoch uvoľnili miesto developmentu. Kým v prvom prípade sa na výstavbu ešte len čaká, v druhom už prebieha. Projekt Green Corner od spoločnosti ALLWA s.r.o., blízkej investorovi Woodrock Impact Investing, už získava nadzemné podlažia a čoskoro dotvorí nárožie Pionierskej a Račianskej. Polyfunkčný objekt s bývaním, kanceláriami a retailom nahradil prevádzku predajne automobilov.
Postupne tak rastie v konečnom dôsledku sedempodlažný objekt s najvyšším podlažím mierne ustúpeným. Na prvých dvoch podlažiach smerom do nárožia by mali vzniknúť obchody a kancelárske priestory, retail bude umiestnený pravdepodobne aj pozdĺž Pionierskej. Na vyšších podlažiach budú byty, ktorých bude celkovo 53.
Nachádzať sa tu bude 8 jednoizbových bytov, 35 dvojizbových, 6 trojizbových a 4 štvorizbové. Štandard bude priemerný, hoci súčasťou vybavenia bytov bude aspoň klimatizácia. Predaj postupuje relatívne pomaly, ako predaných je zatiaľ uvádzaných 10 bytov a ďalších šesť je predrezervovaných. V priebehu leta bolo predaných päť bytov a štyri predrezervované.
Developer sa snaží klientov osloviť dopravnou dostupnosťou, mestskýn štýlom života či dostatkom parkovacích možností, keďže v podzemnom parkingu bude 90 miest. Veľmi podstatným prvkom má byť zeleň, ktorá sa má okrem vnútrobloku nachádzať aj na fasádach. Tá ozvláštni inak veľmi jednoduchú architektúru projektu, za ktorou stojí kancelária R.A.U. / QArtAll. Dokončenie výstavby sa očakáva v prvom štvrťroku 2026 a kolaudácia do polovice toho istého roka.
Na mieste Pekárne Jedľa, teda východne od Račianskej a severne od Jarošovej, má zas vzniknúť polyfunkčný komplex Stollwerck Residence. Prvýkrát bol pod názvom Fenix Park odhalený už v roku 2009, v roku 2016 sa začalo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Zámer získal kladné záväzné stanovisko Hlavného mesta. Investorom bola v tom čase spoločnosť WIGRO TRADE CENTER, a.s., blízka podnikateľovi Jurajovi Širokému.
Zámer následne prešiel mimoriadne náročným procesom povoľovania na úrovni mestskej časti, spojeným aj s politickými škandálmi. Napokon sa ale zmenil majiteľ, keď projekt prebrala firma blízka spoločnosti Sibareal. Nový vlastník nepristúpil len k zmene názvu, ale aj k úpravám a redizajnu podoby projektu v spolupráci s kanceláriou SPDe, ktorá nadviazala na koncepciu od Salpietra Gajdos Architects.
V zmysle aktualizovaného konceptu bude projekt tvorený dvomi blokmi, Blokom A a B. Blok A bude mať osem podlaží, Blok B 18. V prvom z nich budú okrem vybavenosti na prvých dvoch podlažiach byty, v druhom budú popri obchodoch a službách na prvých dvoch podlažiach apartmány. Celkovo by malo byť v projekte 126 rezidencií. Priestor medzi blokmi bude parkovo upravený a na jednej úrovni s okolitým terénom, v podzemí bude 246 parkovacích miest (plus 9 na teréne).
Zámer je aktuálne v stavebnom konaní, takže čaká už len na vydanie posledného povolenia. Teoreticky by sa tak mohol začať stavať ešte v priebehu tohto roka. V rámci realizácie sa má postaviť aj pavilón BZ, čo je obnova Pumpy bratov Zikmundovcov, jednej z prvých čerpacích staníc v Bratislave. Pôvodný objekt sa zachoval, kým nebol pred časom odstránený.
Vybudovaním Stollwerck Residence pribudne k existujúcim výškovým akcentom – zmieňovanému internátu Hviezda a bytovému domu Manhattan – ďalší. Význam križovatky sa posilní aj vizuálne. Otázkou však zostáva naďalej verejný priestor.
Ako bolo zmieňované, Hlavné mesto realizovalo v priebehu roka 2024 veľkú rekonštrukciu vozovky na Račianskej ulici. Tá zlepšila stav cesty v rozsiahlom úseku, siahajúcom od križovatky takmer až do mestskej časti Rača. Mesto získalo financie z grantu, ktorý však pokrýval len cestu, obrubníky a nanajvýš úpravy priechodov pre chodcov. Chodníkov sa už netýkal.
Stav verejného priestoru tak ostáva biedny. Chodníky sú zdevastované, pre prechádzaní cez trať takmer neexistujú, rovnako absentujú aj akékoľvek zlepšenia pre cyklistov. Mesto čiastočne zlepšilo stav električkových zastávok, stále však ostávajú úzke a nepohodlné. Generálna rekonštrukcia, ktorú si priestor zasluhuje, zostáva v nedohľadne.
Aspoň čiastočné úpravy prídu so zmienenými developerskými projektami. V rámci budovania Green Corner sa má vybudovať nový chodník popri budove a krátky úsek obojsmernej segregovanej cyklotrasy, vedúcej popri Pionierskej. Tu však nebude mať na čo nadväzovať, keďže na Pionierskej sú aktuálne len ochranné pruhy. Napriek tomu dôjde aspoň k čiastočne kultivácii.
Obdobné úpravy pripravuje aj investor Stollwerck Residence. V uplynulých týždňoch získal kladné záväzné stanovisko pre verejné priestory v blízkosti križovatky Račianskej a Jarošovej, týkajúce sa chodníkov, spevnených a zatrávnených plôch. Môže sa tak posunúť k ďalším stupňom povoľovania.
Ako vyplýva zo stanoviska, na ploche 562,20 m2 bude vytvorená nová verejná spevnená plocha so zeleňou, chodníkom pre peších a komunikáciou pre cyklistov, ktoré budú priamo nadväzovať na exteriérové úpravy Stollwerck Residence. Nový chodník sa zároveň priamo napojí na chodník, smerujúci od Kukučínovej. Mesto nemôže požadovať od investora, aby využil napríklad Bratislavskú dlažbu, pripomenulo však, že cyklotrasa by mala byť od chodníka mierne výškovo oddelená.
Ide o lokálne a v podstate drobné úpravy, ktoré nevyriešia celkovo hanebný stav tohto priestoru. Vyššiu úroveň by si zaslúžilo predpolie ministerstiev, prístupy k električkovým zastávkam aj širšie okolie, napríklad plochy v susedstve obchodného domu Slimák. Kukučínova ulica zas patrí k asi najviac zdevastovaným uliciam Bratislavy.
Tieto úpravy by boli namieste aj s ohľadom na fakt, že sa z tohto miesta postupne stáva nové lokálne centrum s veľkou koncentráciou reprezentačných objektov, bytov, pracovísk aj služieb. Do budúcna sa totiž očakáva ešte veľká prestavba areálu VÚZ, ktorá ho premení na živé a otvorené mestské prostredie.
Je celkom reálne, že v dohľadnej dobe sa vytratí pôvodne industriálny charakter lokality. Na jej zanedbanú minulosť však budú naďalej odkazovať verejné priestory.
Fotografie Green Corner z 13.1.2025. Pozrite si priebeh výstavby projektu vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre