Križovatka Jozefa Čabelku v Novom Meste bude v budúcnosti úplne iným miestom ako dnes. Prispejú k tomu nové polyfunkčné projekty, ktoré by tu mali postupne vyrásť. Ako prvé prejde premenou nárožie Račianskej a Pionierskej, kde bola odstránená pôvodná zástavba a uvoľnila miesto pre development, príznačný rozsiahlym využitím zelene.
Račianska ulica je dlhou komunikáciou, spájajúcou malokarpatské obce a mestá s Bratislavou. V minulosti išlo o kľúčovú spojnicu, preto tu bola vybudovaná jedna z prvých železničných tratí aj množstvo tovární a výrobných areálov. Doteraz si časti Račianskej zachovali postindustriálny charakter, to aj napriek dotyku s obytnými štvrťami a sídliskami.
To je aj prípad Križovatky Jozefa Čabelku, kde je Račianska križovaná Jarošovou a Pionierskou. Na jednom z nároží s druhou menovanou ulicou vznikol Výskumný ústav zváračský (VÚZ), na druhom sklady a autosalón. S ohľadom na význam a potenciál územia to nie sú celkom udržateľné funkcie – a skutočne, hlavná budova VÚZ sa premenila na Ministerstvo spravodlivosti, kým sklady na druhej strane zanikli.
Nie je tajomstvom, že na mieste skladového areálu sa už nejakú dobu pripravuje vznik projektu, oficiálne nazvaného Polyfunkčný objekt Račianska Pionierska. Predstavený bol už v roku 2018, keď spoločnosť Woodrock ohlásila plán na vznik komplexu bytov, kancelárií a obchodov. Voči zámeru sa objavil odpor lokálnych obyvateľov, čo napokon viedlo k čiastočnému zmenšeniu a úprave projektu.
Napriek tomu ho protesty nezastavili. V roku 2022 sa na pozemku objavili mechanizmy, ktoré začali búrať sklady a po niekoľkých týždňoch plochu vyčistili. Po väčšinu tohto roka ostávala prázdna, v októbri sa ale opäť rozbehla aktivita. Aktuálne už možno pozorovať výkop stavebnej jamy, na pozemku sa objavilo viac mechanizmov a podľa všetkého sa realizujú aj preložky sietí. Výstavba sa oficiálne začína.
Nie je preto prekvapením, že sa rozhýbal aj developer. Spoločnosť ALLWA, člen investičnej skupiny Woodrock Impact Investing, ohlásila začiatok realizácie a predstavila novú podobu aj názov projektu. Green Corner, teda Zelený roh, chce zaujať zelenou fasádou a strechou so samozavlačovacím systémom a biofilickým dizajnom, ktoré spravia z projektu vizuálnu dominantu križovatky.
Dané rozhodnutie vyplýva z charakteru priestoru. „Originálne architektonické riešenie má dve praktické výhody. V lete zabezpečí bývaniu prirodzené chladenie a počas celého roka výrazne zredukuje prašnosť,“ vysvetľuje Miroslav Danko, projektový manažér investično-developerskej skupiny Woodrock Impact Investing. Susedná križovatka je napokon extrémne rušná, čo sa ani v budúcnosti nezmení.
Stavebník pripomína, že sa inšpiroval známymi projektami v zahraničí, napríklad One Central Park v Sydney či Garden & House v Tokiu. Taktiež má byť budova naprojektovaná tak, aby spĺňala kritériá energetického certifikátu A0 (čo je napokon povinnosť, keďže to vyplýva z noriem). Za dôležitú považuje investor prítomnosť vnútrobloku s ďalšou zeleňou.
Inak sa ale Green Corner v princípe nelíši od toho, čo už bolo prezentované v minulosti. Pôjde o sedempodlažný objekt s najvyšším podlažím mierne ustúpeným. Na prvých dvoch podlažiach smerom do nárožia by mali vzniknúť obchody a kancelárske priestory, retail bude umiestnený pravdepodobne aj pozdĺž Pionierskej. Na vyšších podlažiach budú byty, ktorých bude celkovo 53.
Predaj ešte nebol oficiálne spustený, jeho štart sa predpokladá o niekoľko mesiacov. Developer však už zbiera dopyty. Nachádzať by sa tu malo 8 jednoizbových bytov, 35 dvojizbových, 6 trojizbových a 4 štvorizbové. Aký budú mať štandard, nie je zatiaľ známe, rovnako ako ich cenové relácie. Investor ale zdôrazňuje výbornú dostupnosť, mestský štýl života či dostatok parkovacích možností (v podzemnom parkingu bude 90 miest), preto možno predpokladať, že bude približne kopírovať ceny novostavieb v lokalite, teda okolo 5-tisíc eur za meter štvorcový.
Po architektonickej stránke pôjde podľa všetkého o pomerne banálny projekt. Nebyť rozsiahleho využitia zelene na vizualizáciách, bol by takmer prehliadnuteľný. V tomto prípade by možno nebolo na škodu, keby bol projekt výrazne mohutnejší, s ohľadom na zastavovacie podmienky to ale asi nebolo možné. Autorom riešenia je podľa všetkého kancelária R.A.U. / QArtAll.
Ako bolo spomenuté, výstavba už začína. Developer avizuje ukončenie realizácie v treťom štvrťroku 2025 a kolaudáciu do konca toho istého roka. Rezidenti sa tak začnú postupne sťahovať v prvej polovici roka 2026.
Green Corner by lokalitu nemal nijak zásadne zaťažiť. Za určitých okolností by bol svojou mierkou a funkčným riešením ideálnym spôsobom zástavby územia, situáciu však mení susedný bytový dom Manhattan. Kolosálna výšková budova má príťažlivú architektúru od kancelárie Architekti BKPŠ, umiestnená je však nesprávne. Tvrdá zrážka mierok s budovami v rámci susedného sídliska nevytvára zaujímavý kontrast, pôsobí skôr nevhodne.
Urbanistické riešenie ďalších projektov v oblasti by sa malo prispôsobiť novej realite. To by znamenalo, že aj na mieste Green Corner by bolo lepšie umiestniť vyšší dom, ktorý by ale umožnil vyčistiť priestor medzi novým projektom a Manhattanom v prospech verejne prístupných plôch. Nanešťastie, ide len o hypotetické úvahy, ktoré sú nereálne a v tomto momente sa stávajú nerealizovateľnými.
V každom prípade sa ale netreba obávať výškových budov v susedstve jednej z najrušnejších križovatiek v meste, ktorej význam v budúcnosti ďalej narastie. Mesto aj štát v súčasnosti odmietajú výstavbu nových cestných spojení, ktoré by lepšie prepojili západné časti Bratislavy s východnou. Postupný stavebný rozvoj metropoly si však takéto investície vyžiada. Pionierska sa v takom prípade stane hlavnou prístupovou komunikáciou k tzv. Severnej tangente.
Severná tangenta sa prvýkrát objavila v úvahách urbanistov už v 60-tych rokoch minulého storočia, keď bola vytvorená radiálno-okružná koncepcia dopravy v meste. Jednotlivé mestské okruhy však ostávajú nedobudované. Nepodarilo sa postaviť ani pôvodne uvažované spojenie Križovatky Jozefa Čabelku s Patrónkou tunelom (originálnu Severnú tangentu), ani redukované riešenie s výrazne kratším tunelom ponad Hlavnú stanicu.
Ak sa to ale niekedy – možno v budúcom desaťročí – zmení, bude práve táto križovatka zásadným bodom v dopravnom systéme mesta. Je prirodzené, že na dopravne jednom z najlepšie dostupných bodov v Bratislave sa budú koncentrovať výraznejšie stavebné hmoty. Nasvedčuje tomu aj plán vybudovať výškový projekt Stollwerck Residence na rohu Jarošovej a Račianskej.
Veľká premena lokality tak začína. Okrem Green Corner tu vznikne ešte niekoľko ďalších projektov, ktoré prispejú k ďalšiemu zvýšeniu exponovanosti územia. Ide ale o prirodzený vývoj, súvisiaci s postupným rastom a rozvojom Bratislavy. Slovenské hlavné mesto nahrádza brownfieldy novou zástavbou a mení sa na rušnú metropolu.
Pozrite si fotografie z búrania pôvodnej zástavby vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre