Ružinovská električková radiála je mimoriadne významnou dopravnou osou, zabezpečujúcou obsluhu desiatok tisíc obyvateľov. V budúcnosti by sa jej význam, ale aj kvalita mali citeľne zvýšiť. Hlavné mesto sa totiž pripravuje na komplexnú modernizáciu trate v úseku od Amerického námestia po Chlumeckého. Okrem toho skúma možnosti, ako ju predĺžiť až na letisko.
Ružinovská radiála je jednou z piatich bratislavských električkových radiál. Dobudovaná a uvedená do prevádzky bola v roku 1971, teda v čase, keď sa dokončovalo aj druhé najväčšie sídlisko v meste v Ružinove. Dodnes je nosným systémom verejnej dopravy pre tisíce cestujúcich, ktoré majú takto zabezpečený relatívne rýchly prístup do centra Bratislavy, príp. k významným dopravným uzlom.
Stav radiály však nie je priaznivý a už dlhšie je spojený s rýchlostnými obmedzeniami. Okrem toho je trať technicky i morálne zastaraná, zastávky nespĺňajú súčasné nároky na vybavenie, bezbariérovosť či estetiku a radiála ako taká nevhodne dotvára priľahlý verejný priestor. Preto sa už viac ako desaťročie uvažuje nad komplexnou modernizáciou, ktorá by všetky nedostatky prekonala.
Od tej doby prešla príprava dlhú cestu. Zisťovacie konanie EIA prebehlo ešte v roku 2015, no projektovú dokumentáciu sa nepodarilo dokončiť včas. V roku 2018 mesto obnovilo obstarávanie projektovej dokumentácie, zmluva s Dopravoprojektom bola podpísaná v októbri 2019. V roku 2020 mesto upravilo požiadavky na projektovanie niektorých úsekov, na základe čoho bolo územné rozhodnutie po viacerých odkladoch vydané na jar 2023.
Dnes už má k dispozícii aj prvé stavebné povolenia. To najdôležitejšie vydal Bratislavský samosprávny kraj ako príslušný špeciálny stavebný úrad. Jeho predmetom bola komplexná modernizácia električkovej trate vrátane spodku a zvršku trate, odvodnenia, nástupíšť a ich vybavenia, trolejového vedenia a napájacieho systému, elektrického ovládania a ohrevu výhybiek, ako aj doplnenia mazacích zariadení koľají. V tomto momente nie je právoplatné.
Druhé povolenie získalo mesto od mestskej časti Ružinov, pričom sa týka prípravy územia, preložiek a prípojok. Na ďalšie štyri sa čaká, ich vydanie je ale otázkou času. Po ich získaní sa otvorí cesta pre verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. To by sa mohlo teoreticky rozbehnúť ešte v priebehu tohto roka.
Hlavné mesto by totiž rado rozbehlo stavebné práce v priebehu budúceho roka. „Plánujeme začať výstavbu na jeseň roku 2025, pokiaľ nedôjde k zdržaniam vo verejnom obstarávaní na stavebného zhotoviteľa,“ uviedol na začiatku leta Peter Bubla z Oddelenia komunikácie a marketingu Hlavného mesta SR Bratislavy.
Modernizácia zahŕňa prestavbu päťkilometrovej dvojkoľajnej trate, z toho 3,75 km bude predstavovať úplne nová trať. Projekt je rozdelený na tri časti. Prvý úsek je vymedzený Špitálskou a Legionárskou (zastávka Krížna), druhý úsek pokrýva trasu medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí vedie až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Zvyšok trate sa rieši ako samostatný projekt (pozrite nižšie).
Rozsiahly projekt bude financovaný z eurofondov, pričom odhadované náklady sú približne 130 miliónov eur s DPH. Väčšinu nákladov pokryjú prostriedky v rámci Operačného programu Slovensko. Prirodzene, predpokladom k realizácii je dostupnosť týchto financií.
Hoci hlavným cieľom projektu je skvalitnenie električkovej trate a dopravy, toto je spojené s viacerými úpravami, ktoré prinesú komplexnú zmenu prostredia v jej susedstve. V najväčšej miere sa tieto úpravy prejavia v jej západnej časti, ktorá sa nachádza ešte v Starom Meste. Veľkou premenou prejde južná časť Amerického námestia, totálne sa má obnoviť Krížna. Na ostatných úsekoch nemajú byť zmeny natoľko výrazné, napriek tomu dôjde k výraznému zlepšeniu verejného priestoru.
Ako vyplýva už z dávnejšie odhalenej projektovej dokumentácie, nové riešenie trate na Americkom námestí si vyžiada odklon automobilovej dopravy z Krížnej na Americké námestie. Po novom budú musieť autá prechádzať cez Májkovu ulicu. To umožní prisunúť trať k parku a vytvoriť prestupný bod s trolejbusmi. Zároveň sa vytvorí priestor pre segregovanú cyklotrasu.
Krížna bude riešená od fasády k fasáde, pričom pribudne aj výsadba stromov, dláždené chodníky a parkovacie miesta. Cyklisti budú zdieľať priestor s autami, pričom vznikne tzv. bicyklová cesta – koncept bežný z Holandska a po novom aj z Viedne, u nás zatiaľ nevyužívaný. Zastávka Legionárska bude združená s autobusmi. Križovatka Krížnej s Legionárskou a Karadžičovou sa premení na holandskú, umožní tak pohodlné a bezpečné prechádzanie križovatky pre cyklistov.
Na Trnavskom mýte pribudne nový priechod medzi zastávkami a Novou tržnicou. Medzi Líščími nivami a Chlumeckého bude väčšina trate zazelenená a doplnená o niekoľko integrovaných zastávok. Na viacerých miestach bude zachovaná jednotná úroveň chodníkov, napríklad na nástupištiach na Súmračnej a Chlumeckého, a rovnako budú priebežné chodníky zriadené pri odbočeniach do Jašíkovej a Chlumeckého.
Nová segregovaná cyklotrasa vznikne medzi Ulicou Ivana Horvátha a Čmelíkovou, inak však bude cyklotrasa popri Ružinovskej riešená ako samostatný projekt. Chodníky na Ružinovskej budú z betónovej dlažby – teda Bratislavskej.
Mesto s ohľadom na postup v povoľovaní zverejnilo trojicu vizualizácií zmodernizovanej trate. Zameriavajú sa na Americké námestie, Krížnu a Ružinovskú v dotyku so zastávkou Nemocnica Ružinov. Vizualizácie sú však staršieho dáta, preto nezohľadňujú niektoré nové skutočnosti. Trať na zastávke Nemocnica Ružinov napríklad zelená nebude, keďže má byť pojazďovaná autobusmi.
Napriek tomu sa dá vytvoriť predstava, ako modernizácia prispeje k revitalizácii výraznej časti metropoly. Nová podoba Krížnej by (s určitými výhradami) mohla nastaviť príklad, ako by mali vyzerať bratislavské mestské triedy.
Magistrát popri príprave modernizácie radiály začína realizovať kroky aj k jej ďalšiemu predĺženiu. Do budúcna sa totiž neráta s ukončením radiály na Astronomickej ako v súčasnosti, ale s jej predĺžením k uvažovanému terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov a výhľadovo dokonca na Letisko M.R. Štefánika.
Detaily priniesla technicko-ekonomická štúdia pre predĺženie Ružinovskej električkovej radiály, ktorá bola v uplynulých dňoch zverejnená na webe mesta. Cieľom štúdie je podrobné preverenie realizovateľnosti navrhnutého trasovania električkovej trate a porovnanie variantných riešení z hľadiska technického, ekonomického, prevádzkového a majetkovo právneho. Spracovateľom bola firma Valbek SK.
Ako vyplýva z materiálu, predĺženie radiály by malo byť zrealizované v troch etapách. Prvá by priniesla predĺženie súčasnej trate estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, kde by sa zatočila smerom k budúcemu TIOPu. Tu by bola ukončená obratiskom. Celková dĺžka trate by bola 995 metrov a vznikla by jedna nová zastávka (Astronomická by sa zrušila), ktorá by umožňovala prestup medzi električkami a vlakmi.
Druhá etapa by zahŕňala trať, ktorá by mostom prekonala Galvaniho ulicu a bola ukončená pri nákupnom centre Avion a IKEA. Dnes je v tomto priestore zelený pás, oddeľujúci parkoviská komerčného areálu od diaľnice D1. Keďže tu nie je priestor pre vznik klasického obratiska, potrebná by bola realizácia podobného riešenia ako v súčasnosti v Petržalke na Jungmannovej (tzv. úvraťové obratisko). Dĺžka tohto úseku trate by tiež bola okolo jedného kilometra a vznikla by jedna zastávka pri parkovisku nákupných centier.
Posledná etapa by priniesla prekonanie diaľnice D1 nadzemným spôsobom (pričom sú zvažované dve alternatívy – šikmé alebo kolmé križovanie) a paralelne k Ivanskej ceste by smerovala k letisku. Tu by bola ukončená variantne pri termináli alebo o čosi ďalej, medzi parkoviskom a uvažovanou železničnou zastávkou, navrhovanou v rámci staršieho projektu TEN-T 17. Navrhované sú dve zastávky, Ivanská cesta a Letisko, hoci umiestnenie druhej menovanej je otázne s ohľadom na pripomienky letiska samotného. Dĺžka by bola 1.281, resp. 1.607 metrov.
Ako zhŕňa dopravný portál iMHD.sk, v súčasnosti má s ohľadom na očakávané dopyty zmysel realizácia prvých dvoch etáp. Tretia bude mať zmysel vtedy, keď bude lokalita v okolí letiska generovať väčší počet pravidelných cestujúcich. Nie je to vylúčené, keďže sa v území pripravuje rozsiahla výstavba. V úvahách sa objavili aj možnosti podzemného trasovania prvej časti trate, toto je ale nereálne s ohľadom na plánovanú železničnú trať.
Mesto si štúdiu dalo vypracovať aj v súvislosti s nutnosťou zmeniť Územný plán. V súčasnosti už pripravuje obstaranie zmien a doplnkov plánu, ktoré majú projekt prvej etapy spraviť realizovateľným. Súčasťou procesu bude aj nutná zámena pozemkov, keďže časť potrebných plôch vlastní súkromný subjekt. Magistrát chce zámenou umožniť investorovi stavať inde.
Ide o mimoriadne významný zámer, čo potvrdzuje aj vedenie mestskej časti. To ho označuje za „najdôležitejší dopravný projekt v Ružinove“. Konštatuje to aj v kontexte iných pripravovaných projektov vrátane električkovej vetvy na Pribinovej a Košickej ulici. „Prečo je to dôležité? Pretože presne na tomto mieste vybudujú železnice vlakovú zastávku TIOP Ružinov,“ objasňuje dôležitosť projektu starosta Ružinova Martin Chren.
Mestská časť navyše pripravuje parkovací dom, umiestnený na súčasnom parkovisku na Súhvezdnej. Na prvom podlaží bude zastávka autobusov MHD a prímestskej dopravy, na podlažiach návštevnícke parkovanie a uvažovaná je aj požičovňa bicyklov. Projekt má byť hradený z eurofondov. Ak sa podarí všetky tieto zámery zrealizovať, vznikne tu na bratislavské pomery unikátny prestupný uzol.
Podľa starostu bude realitou o približne sedem rokov. Za dôležité ale považuje, že sa už dnes robia konkrétne kroky. Postupne tak začína byť zreteľná vízia dramatického zlepšenia možností pre využívanie verejnej dopravy, k čomu prispejú modernejšie trate, úplne nové trate, lepšie využité železnice, kvalitnejšia cyklistická infraštruktúra aj zlepšenie možností pre prestup medzi autami a verejnou dopravou. Bratislava tak nabieha na model, vyskúšaný a overený z iných európskych metropol.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre