Verejná doprava má byť v Bratislave v budúcnosti založená najmä na kombinácii vlakov a električiek, čo je spoločne označované za nosný systém verejnej dopravy. Za týmto účelom mesto pripravuje aj realizuje rozsiahlu modernizáciu električkových tratí. Ako ďalšia by mala prísť na rad Ružinovská radiála. Projekt bude čoskoro pripravený na realizáciu.
Rozvoj električkovej dopravy je v Bratislave založený na rozširovaní siete tratí, s čím súvisí aktuálna výstavba druhej etapy Petržalskej radiály, ale aj modernizácii existujúcich. Už v priebehu minulej dekády sa začali pripravovať úpravy na troch tratiach – Dúbravsko-karloveskej radiále, Vajnorskej radiále a Ružinovkej radiále. Dnes je prvá z nich obnovená, druhá čiastočne a modernizácia tretej sa pripravuje.
V súčasnosti je v pomerne vysokom štádiu prípravy. Tá trvá už dlhšie - zisťovacie konanie EIA prebehlo ešte v roku 2015, no projektovú dokumentáciu sa nepodarilo dokončiť včas. V roku 2018 mesto obnovilo obstarávanie projektovej dokumentácie, zmluva s Dopravoprojektom bola podpísaná v októbri 2019. V roku 2020 mesto upravilo požiadavky na projektovanie niektorých úsekov, na základe čoho bolo územné rozhodnutie po viacerých odkladoch vydané na jar 2023.
Dnes sa mesto blíži aj k obdržaniu všetkých stavebných povolení. Získať ich musí šesť, doplnené o jedno ohlásenie drobnej stavby. V tomto čase už má niektoré vydané, napríklad na prípravu územia, preložky alebo prípojky. Hlavné stavebné konanie prebieha na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja. Ten je dráhovým úradom a povoľuje trať, zastávky aj meniarne.
Po vydaní všetkých povolení, ktoré možno očakávať v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov, musí mesto ešte vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Aj všetko pôjde dobre, realizácia by sa mala začať v priebehu budúceho roka. „Zámerom je začať stavať na jeseň v roku 2025, v prípade, že nedôjde k prieťahom v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavebných prác,“ tvrdí Peter Bubla z Oddelenia komunikácie a marketingu Hlavného mesta.
Modernizácia Ružinovskej radiály spočíva v prebudovanie päť kilometrov dlhej dvojkoľajnej trate, z čoho na 3,75 km vznikne úplne nová trať. Rozdelená je na tri úseky. Prvý sa nachádza medzi Americkým námestím a Krížnou (zastávka Legionárska), druhý medzi Krížnou a Líščími nivami (teda už zrekonštruovaný úsek) a tretí až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu (po Astronomickú sa trať nebude modernizovať z dôvodu očakávaného predĺženia k TIOPu Ružinov).
Masívny projekt bude financovaný z eurofondov. „Odhadované náklady sú cca 130 miliónov € s DPH, zväčša pokryté z európskych zdrojov z Operačného programu Slovensko,“ približuje Bubla. Za tieto peniaze má dôjsť k mnohým zlepšeniam, ktoré sa nedotknú len cestujúcej verejnosti, ale aj cyklistov a chodcov.
Detaily prezrádza dokumentácia pre stavebné povolenie, ktorá je súčasťou podkladov pri verejnom obstarávaní pre činnosť stavebného dozoru. To bolo spustené len včera. Záujemcovia si tak môžu podrobne preštudovať, čo všetko modernizácia prinesie.
Základom projektu je komplexná modernizácia električkovej trate – to zahŕňa nový spodok a zvršok, odvodnenie, nástupištia a ich vybavenie, trolejové vedenie a napájací systém, elektrické ovládanie a ohrev výhybiek a doplnenie mazacích zariadení koľají. Rovnako sa zrealizuje aj modernizácia existujúcich zariadení CDS (cestnej dopravnej signalizácie) a dobudovanie nových v križovatkách, v ktorých je to nevyhnutné pre zaistenie prednosti električiek. Súčasťou budú aj vyvolané investície, teda úprava komunikácií a križovatiek, úprava chodníkov alebo preložky a ochrana inžinierskych sietí.
Dokumentácia ide hlbšie do detailu. K podmienkam patrí, že v koľajovom spodku a zvršku treba navrhnúť materiály na odhlučnenie a zníženie vibrácií, stĺpy a stožiare vedenia či osvetlenia by mali byť šedej farby a zastávky električiek treba riešiť prednostne vedľa seba, príp. čelom pred priechodom pre peších. Taktiež platí, že zastávky majú byť navrhnuté s priechodmi pre chodcov na oboch koncoch nástupíšť a kombinované s priechodmi pre cyklistov, potrebné je využívať predovšetkým dlhšie kapacitnejšie prístrešky a doplniť ich automatmi alebo elektronickými odchodovými tabuľami.
Projekt má byť kvalitatívne na vysokej úrovni, čo sa týka kvality verejného priestoru. Podobne ako v Petržalke, aj tu sa bude postupovať podľa dizajmanuálu (a podľa všetkého budú prístrešky vrátane autobusových pripomínať petržalské s integrovanými automatmi či košmi), komunikácie neďaleko priechodov pre chodcov budú ukľudnené a zastávkové priestory vydláždené a doplnené o kamenné obrubníky a prídlažbu.
K špecifickým prvkom pre jednotlivé lokality možno spomenúť, že na Americkom námestí dôjde k eliminovaniu nebezpečného zúženého úseku v susedstve s Lekárskou fakultou UK, keďže trať sa prisunie bližšie k parku na námestí. Vznikne tu prestupný uzol medzi električkami a trolejbusmi, smerujúcimi do centra. Električková zastávka na Odborárskom námestí zanikne, autobusová zastávka na Mickiewiczovej v smere z centra bude prisunutá k námestiu. Nové riešenie umožní redukovať asfaltové plochy v prospech zelene či cyklotrasy.
Nové riešenie si vyžiada odklon automobilovej dopravy z Krížnej na Americké námestia, po novom budú musieť autá prejsť cez Májkovu. Krížna bude podľa už známych informácií riešená od fasády k fasáde, pričom tu pribudne aj výsadba stromov a dláždené chodníky i parkovacie miesta. Zastávka bude združená s autobusmi. Križovatka Krížnej s Legionárskou a Karadžičovou sa premení na holandskú, radikálne sa tak zlepší situácia pre cyklistov, ale i chodcov, keďže sa zväčší nárožie pred budovou konskej železnice. Povrch križovatky bude cementobetónový.
Na Trnavskom mýte po novom pribudne priechod medzi zastávkami električiek a Novou tržnicou – teda na mieste, ktoré už dnes chodci nezriedka využívajú na prebiehanie po ceste. Zastávka autobusov na Trnavskom mýte sa presunie až za Levickú, aby sa zrýchlili prestupy. Trať medzi Trnavským mýtom a Záhradníckou je opravená, takže tu sa len obnoví zastávka Saleziáni.
Medzi Líščími nivami a Chlumeckého bude trať z veľkej časti zazelenaná, výnimkou bude úsek medzi Nemocnicou Ružinov a Tomášikovou. Trať tu totiž bude pojazďovaná autobusmi a vzniknú integrované zastávky (Nemocnica Ružinov, Herlianska a Tomášikova v smere Ružinov). K špecifickým požiadavkám patrí prevencia zaplavovania priestoru pod mostom na Bajkalskej, zastávka Herlianska sa zas posunie ku križovatke. Križovatka Ružinovskej s Tomášikovou bude taktiež riešená ako Holandská, zrušené budú ostrovčeky.
Na viacerých miestach bude zachovaná jednotná úroveň chodníkov, napríklad na nástupištiach na Súmračnej a Chlumeckého, rovnako budú priebežné chodníky zriadené pri odbočeniach do Jašíkovej a Chlumeckého. Nová segregovaná cyklotrasa vznikne medzi Ulicou Ivana Horvátha a Čmelíkovou, inak bude ale takáto cyklotrasa popri Ružinovskej riešená ako samostatný projekt. Chodníky na Ružinovskej budú z betónovej dlažby – teda Bratislavskej.
Konečná zastávka na Astronomickej sa modernizovať nebude. Do budúcna sa totiž očakáva odklon radiály smerom k TIOP Ružinov, čím sa zastávka na Astronomickej stane prebytočnou. Opraví sa tu akurát meniareň.
Súčasťou dokumentácie je aj predpokladaná etapizácia, ktorá počíta so začiatkom prác už v apríli 2025 a koncom v novembri 2025. Týkať sa bude úseku medzi Líščími nivami a Chlumeckého. Druhá bude rozdelená na dve, s prvou časťou medzi februárom a májom 2026 a druhou medzi májom a septembrom 2026. Zahŕňať bude najprv úsek Americké námestie – Vazovova, následne Americké námestie až Legionárska. Posledná etapa bude prebiehať medzi septembrom a decembrom 2026, týkať sa bude úseku medzi Ul. 29. augusta a Americkým námestím.
Dátumy nemusia celkom zodpovedať realite, etapizácia je ale asi už daná. Vyžadovať si bude nasadenie náhradnej dopravy a kritické bude obdobie druhej časti druhej etapy, keď bude sťažená premávka električiek v celom meste, keďže bude čiastočne vyradená Vozovňa Jurajov dvor. Definitívne termíny dnes ešte nemožno určiť.
V každom prípade ale výpis zmien ukazuje, že Bratislava získa modernizáciou radiály nielen lepšiu električkovú trať, ale aj celé ulice. Stane je príjemnejšou pre chôdzu i jazdu na bicykli, niektoré lokality opeknejú a získajú charakter vyspelého európskeho veľkomesta. Využívanie verejnej dopravy sa stane atraktívnejšie.
Ide tak o zásadný projekt pre celú metropolu. Popri ňom ale musia napredovať aj ďalšie zámery. Električková doprava sa nestane skutočne nosnou, pokiaľ sa dramaticky nerozšíri celá sieť a nové trate nebudú na podobnej alebo ešte vyššej úrovni. V tomto prípade je tak dôležitá nielen kvalita, ale aj kvantita.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre