Nosný systém verejnej dopravy v Bratislave má byť založený na kombinácii električkovej a vlakovej dopravy. O to dôležitejší je výborný stav tratí, ale aj súvisiacej infraštruktúry, teda zastávok či priľahlého verejného priestoru. V tomto duchu Hlavné mesto pripravuje rozsiahle modernizácie električkových radiál. K spusteniu prác sa významne priblížila Ružinovská radiála.
Rozvoj električkovej dopravy v Bratislave spočíva v rozširovaní siete tratí, vrátane prebiehajúcej výstavby druhej etapy Petržalskej radiály, a modernizácie existujúcich tratí. Už počas minulého desaťročia sa začali prípravy na úpravy troch tratí – Dúbravsko-karloveskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály. Prvá z nich je dnes už obnovená, druhá iba čiastočne, a modernizácia tretej je na prahu realizácie.
Bratislavský samosprávny kraj, ako príslušný špeciálny stavebný úrad, totiž vydal mestu kľúčové stavebné povolenie z viacerých potrebných. Jeho predmetom je komplexná modernizácia električkovej trate vrátane spodku a zvršku trate, odvodnenia, nástupíšť a ich vybavenia, trolejového vedenia a napájacieho systému, elektrického ovládania a ohrevu výhybiek, ako aj doplnenia mazacích zariadení koľají.
Okrem hlavného stavebného povolenia muselo mesto získať ešte päť ďalších, pričom už pred časom získalo povolenia na prípravu územia, preložky alebo prípojky. Po získaní všetkých potrebných povolení bude mesto musieť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby.
Ak všetko prebehne hladko, realizácia by mohla začať už v priebehu budúceho roka. „Plánujeme začať výstavbu na jeseň roku 2025, pokiaľ nedôjde k zdržaniam vo verejnom obstarávaní na stavebného zhotoviteľa,“ uviedol na začiatku leta Peter Bubla z Oddelenia komunikácie a marketingu Hlavného mesta SR Bratislavy.
Modernizácia Ružinovskej radiály zahŕňa prebudovanie päťkilometrovej dvojkoľajnej trate, z toho 3,75 km bude predstavovať úplne nová trať. Projekt je rozdelený na tri časti. Prvý úsek je vymedzený Špitálskou a Legionárskou (zastávka Krížna), druhý úsek pokrýva trasu medzi Krížnou a Líščími nivami (už zrekonštruovaný úsek) a tretí vedie až po Chlumeckého, resp. Čmelíkovu. Trať medzi Chlumeckého a obratiskom na Astronomickej sa nebude modernizovať, pretože sa plánuje výstavba novej smerom na TIOP Ružinov.
Rozsiahly projekt bude financovaný z eurofondov, pričom odhadované náklady sú približne 130 miliónov eur s DPH. Väčšinu nákladov pokryjú prostriedky v rámci Operačného programu Slovensko. Investície prinesú množstvo zlepšení, ktoré budú prínosom nielen pre cestujúcich, ale aj pre cyklistov a chodcov.
Detaily modernizácie odhalila už pred približne mesiacom dokumentácia pre stavebné povolenie, ktorá je súčasťou podkladov pri verejnom obstarávaní pre činnosť stavebného dozoru. Projekt zahŕňa komplexnú modernizáciu električkovej trate, vrátane obnovy zariadení cestnej dopravnej signalizácie a križovatiek, kde je potrebné zabezpečiť prednosť pre električky. Projekt tiež zahŕňa úpravy ciest, chodníkov a ochranu inžinierskych sietí.
Okrem iného patrí k podmienkam realizácie zníženie hluku a vibrácií, pričom stĺpy a stožiare vedenia a osvetlenia by mali byť šedej farby. Zastávky električiek treba riešiť prednostne vedľa seba, prípadne čelom pred priechodom pre peších. Potrebné je využívať predovšetkým dlhšie kapacitnejšie prístrešky a doplniť ich automatmi alebo elektronickými odchodovými tabuľami.
Nové riešenie si vyžiada odklon automobilovej dopravy z Krížnej na Americké námestie, po novom budú musieť autá prechádzať cez Májkovu ulicu. Krížna bude riešená od fasády k fasáde, pričom pribudne aj výsadba stromov, dláždené chodníky a parkovacie miesta. Zastávka Legionárska bude združená s autobusmi. Križovatka Krížnej s Legionárskou a Karadžičovou sa premení na holandskú.
Na Trnavskom mýte pribudne nový priechod medzi zastávkami a Novou tržnicou. Medzi Líščími nivami a Chlumeckého bude väčšina trate zazelenaná a doplnená o niekoľko integrovaných zastávok. Na viacerých miestach bude zachovaná jednotná úroveň chodníkov, napríklad na nástupištiach na Súmračnej a Chlumeckého, a rovnako budú priebežné chodníky zriadené pri odbočeniach do Jašíkovej a Chlumeckého.
Nová segregovaná cyklotrasa vznikne medzi Ulicou Ivana Horvátha a Čmelíkovou, inak však bude cyklotrasa popri Ružinovskej riešená ako samostatný projekt. Chodníky na Ružinovskej budú z betónovej dlažby – teda Bratislavskej.
Dokumentácia obsahuje aj predpokladanú etapizáciu projektu. Začiatok prác na úseku medzi Líščími nivami a Chlumeckého sa očakáva v apríli 2025, ukončenie je naplánované na november 2025. Druhá etapa bude rozdelená na dve časti. Prvá sa začne medzi februárom a májom 2026, druhá medzi májom a septembrom 2026. Najprv sa bude týkať úseku Americké námestie – Vazovova, následne Americké námestie - Legionárska. Posledná etapa bude prebiehať medzi septembrom a decembrom 2026 na úseku medzi Ul. 29. augusta a Americkým námestím.
Termíny sa ešte môžu meniť, ale etapizácia už pravdepodobne zostane zachovaná. Bratislava získa modernizáciou lepšiu trať aj jej okolie. Radiála sa stane príjemnejším miestom pre peších aj cyklistov, niektoré oblasti získajú krajší vzhľad a priblížia sa k moderným európskym metropolám. Verejná doprava sa zároveň stane lákavejšou možnosťou.
Proces modernizácie si však bude vyžadovať aj trpezlivosť, pretože bude nutné istý čas využívať náhradnú dopravu. Preprava po meste teda môže byť pomalšia a menej komfortná. Kritické bude najmä obdobie druhej časti druhej etapy, keď bude sťažená premávka električiek v celej metropole, pretože bude čiastočne vyradená Vozovňa Jurajov dvor.
Modernizácia Ružinovskej radiály je zásadný projekt pre celú Bratislavu. Ide o zásadný krok k zatraktívneniu existujúcej infraštruktúry a prilákaniu cestujúcich. Najväčší efekt však bude mať zásadné rozšírenie siete a vznik nových tratí. Až vtedy sa koľajová doprava stane skutočne nosným systémom.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac