Author photoSimona Schreinerová 19.12.2024 09:16

Veľké posuny na Dunaji bližšie k realite. Developer začína povoľovanie nového prístavu, štát chce vykúpiť starý

Diskusie okolo vzniku nového nákladného prístavu vo Vlčom Hrdle prebiehajú už niekoľko rokov, v poslednej dobe však nabrali na dynamike. Úvahy o vybudovaní nového prístavu, prípadne modernizácii existujúceho, otvárajú otázky o využití súčasného Zimného prístavu. Situácia sa ale začína vyjasňovať, keďže súkromný investor aj štát poodhalili svoje plány.

Zdroj: Harbour Park

Zdroj: Harbour Park

Harbour Park odhaľuje ďalšie podrobnosti

Spoločnosť WIN–PORT Invest s.r.o., blízka spoločnosti IURIS Invest, v septembri bližšie predstavila zámer výstavby nového nákladného prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) bol však zahájený až v týchto dňoch.

Podľa dokumentácie EIA je účelom zámeru výstavba moderného mestského prístavu s prislúchajúcim zázemím. Projekt má za cieľ rozšíriť existujúcu infraštruktúru a vytvoriť nové kapacity pre manipuláciu s tovarom, čím podporí regionálnu a medzinárodnú dopravu. Koncipovaný bude ako mestský prístav v kombinácii s logistickými a prepravnými funkciami a funkciami občianskej vybavenosti vo forme administratívy, prechodného ubytovania, obchodu a služieb.

V zmysle platného územného plánu má byť projekt zaradený medzi verejnoprospešné stavby (č. D 105 v zozname verejnoprospešných stavieb ÚPN). Navrhovateľ uvádza, že podporu zámeru vyjadrili viaceré štátne inštitúcie vrátane Ministerstva dopravy SR, ktoré hodnotí predložený projekt ako projekt naliehavého štátneho záujmu. Ministerstvo dopravy SR uzatvorilo s navrhovateľom Memorandum o spolupráci pri príprave povolení, realizácii dotknutého rozvojového územia a stavby križovatky.

Galéria

  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park

Navrhovaný prístav bude určený na krátkodobé a strednodobé státie nákladných plavidiel. Objekt prístavu bude rozdelený na prístavný bazén, samotný prístav, manipulačnú plochu, vrátnice a brehové úpravy.

Celková dĺžka prístavnej hrany s možnosťou kotvenia bude 1.290 m, čo bude stačiť pre osem kotviacich stojísk pre člny s možnosťou kotvenia v dvoch radoch vedľa seba a šesť kotviacich stojísk pre člny s možnosťou kotvenia v jednom rade. Celková kapacita prístavu je 22 ukotvených lodí. Na každom stojisku sa uvažuje s umiestnením mobilného žeriavu, čo predstavuje celkovo 14 žeriavov. Navrhovaná je aj medziskládka s celkovou kapacitou 207 lodných kontajnerov.

Pod manipulačnou plochou bude umiestnených deväť priestorov zázemia vodičov. Budú slúžiť pre vodičov, žeriavnikov a zamestnancov prístavu ako sociálne zázemie s kanceláriou, dennou a technickou miestnosťou. Na južnej strane prístavnej manipulačnej plochy budú umiestnené sklady materiálu a mechanizácie.

V rámci Harbour Park sa navrhuje celkovo osem halových objektov (hala A-H). Každý objekt haly bude tvoriť jeden konštrukčný celok, dispozične pozostávajúci z dvoch podlaží pre výrobno-skladové účely a z jedného (hala G-H) až dvoch (hala A–F) štvorpodlažných administratívnych vstavkov. V priestoroch skladov bude skladovaný, resp. umiestňovaný bežný spotrebný tovar, látky a komponenty bez rozdielu sortimentu.

Navrhované sú aj dve administratívne budovy. Prvá bude umiestnená v juhozápadnej časti areálu a druhá pri vstupe do prístavu smerom od Dunaja. Prvá budova bude mať šesť nadzemných podlaží (NP) a jedno podzemné podlažie (PP). Na prvom NP vzniknú prenajímateľné obchodné priestory a technické zázemie objektu. Od druhého po šieste NP sa navrhujú kancelárske priestory. V týchto priestoroch budú aj rokovacie sály. V átriu objektu budú parkovacie miesta, ako garáž bude slúžiť aj podzemné podlažie.

Druhá administratívna budova bude dominantným prvkom komplexu. Pôjde o 11-podlažnú stavbu, pričom deväť podlaží bude vyčlenených pre administratívu a dve na parkovanie. Parkovanie bude situované na prvých dvoch podlažiach spolu s technickým zázemím a podlažia budú prekryté prestrešením s intenzívnou zelenou strechou. Veľkopriestorové kancelárie majú byť situované vždy po obvode podlažia, pričom vo vnútri dispozície sú navrhované meetingové miestnosti, akustické boxy pre nerušené online meetingy, kuchynky a skladové priestory.

Komplex bude zahŕňať aj dve ubytovne. Prvá bude v juhozápadnej časti areálu a pôjde o šesťpodlažnú stavbu s dvoma podzemnými podlažiami. Na prvom NP budú prenajímateľné stravovacie priestory, izby a technické zázemie objektu. Na druhom NP sa navrhujú izby a posilňovňa. Od tretieho po šieste NP už budú len izby s loggiami. Celkovo sa počíta s 214 jednolôžkovými izbami. V átriu objektu vznikne malý park.

Druhá ubytovňa, tiež šesťpodlažná, bude v južnej časti areálu. Objekt je navrhovaný ako šesťpodlažný. Na prvom NP sa navrhuje jedáleň, zázemie jedálne a technické zázemie objektu. Ostatné podlažia budú tvorené izbami. Celkovo bude v objekte 90 jednolôžkových izieb s loggiami.

 

Zdroj: Harbour Park

 

Súčasťou občianskej vybavenosti bude aj materská škola. Zariadenie bude mať štyri triedy po 18 žiakov a dve triedy po 20 žiakov vo veku 3-6 rokov. Budova bude dvojpodlažná a delená na dve krídla. V ľavom krídle budú navrhované triedy pre deti a triedy pre krúžky. Ku triedam bude prislúchať sociálne, hygienické a technické vybavenie. V pravom krídle sa na prízemí navrhuje jedáleň s kuchyňou s výdajom jedál, športová miestnosť a hygienické a technické vybavenie. Na poschodí v tomto krídle majú byť administratívne priestory, knižnica a sociálne zázemie.

V komplexe sa navrhuje aj umiestnenie showroomov. Má ísť o štyri samostatné objekty vo forme otvorených halových priestorov, pričom každý bude mať vlastné administratívne zázemie. Jedná sa o štvorpodlažné objekty, ktoré budú usporiadané v jednej línii popri navrhovanom prístave.

Ďalším objektom občianskej vybavenosti má byť hobbymarket v západnej časti areálu. Dvojpodlažný halový objekt je navrhovaný ako obchodná prevádzka spolu so službami. Dispozične bude pozostávať z dvoch podlaží pre predajné účely a z jedného dvojpodlažného administratívneho vstavku.

Ponuku občianskej vybavenosti rozšíria aj retailový objekt, v ktorom sa budú nachádzať maloobchodné prevádzky. Dvojpodlažný objekt bude disponovať 17 samostatnými dvojpodlažnými nájomnými jednotkami. Ďalší objekt pre supermarket, food court a retail sa navrhuje v západnej časti areálu, v blízkosti hlavnej areálovej kostrovej komunikácie oproti prvému retailu.

Objekt je navrhovaný ako dvojpodlažná stavba v pôdorysnom tvare písmena L. Funkčne je rozdelený do troch celkov - supermarket, food court a retail, ktorý pozostáva zo štyroch nájomných jednotiek. Samostatný jednopodlažný fastfood bude v západnej časti areálu. V rovnakej časti bude umiestnená aj čerpacia stanica pohonných hmôt.

Začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2027. Prevádzka prístavu so zázemím sa odhaduje v roku 2030, pričom napojenie na rýchlostnú cestu R7 by malo byť v prevádzke o dva roky skôr. Realizácia aj odovzdávanie jednotlivých stavebných objektov do prevádzky bude prebiehať etapovite. Celkové náklady na výstavbu prístavu a zázemia sa v EIA odhadujú na 680 miliónov eur.

Okrem prístavu rieši investor v rámci samostatného konania dopravné napojenie areálu. V priebehu minulého roka predložil na posudzovanie vplyvov na životné prostredie zámer novej križovatky na rýchlostnej ceste R7. Napojenie na rýchlostnú cestu R7 bude stáť 10 až 12 miliónov eur v závislosti od toho, ktorý z dvoch variantov sa bude realizovať.

 

Zdroj: Harbour Park

 

Zimný prístav chce odkúpiť štát

Zimný prístav je najstaršia časť nákladného prístavu v Bratislave. Koncom novembra sa konala tlačová konferencia za účasti ministra dopravy Jozefa Ráža a primátora Bratislavy Matúša Valla, ktorá priblížila budúcnosť Zimného prístavu. Zámerom je jeho prebudovanie na novú mestskú štvrť, čo si však bude vyžadovať zmenu územného plánu. Predchádzať tomu bude vypracovanie vízie rozvoja územia, štúdie uskutočniteľnosti či urbanistickej štúdie.

Podľa primátora je predstavou Hlavného mesta vytvoriť mestskú štvrť s kombináciou bývania, občianskej vybavenosti, kultúry a verejných priestorov. Genius loci daného územia majú dotvoriť aj dôležité pamiatky, poukazujúce na históriu lodníctva či industriálnej časti Bratislavy. Sľubuje tiež participáciu s obyvateľmi i odbornou verejnosťou.

Aktuálne plánuje štát odkúpiť viaceré nehnuteľnosti v Zimnom prístave za sumu do 170 miliónov eur bez DPH. V súčasnosti infraštruktúru vlastní firma Slovenská plavba a prístavy, ktorú spoluvlastní Budamar. Po predaji by mala prejsť do vlastníctva štátnej firmy Verejné prístavy, ktorá je akciovou spoločnosťou so 100% majetkovou účasťou štátu v pôsobnosti Ministerstva dopravy. Pozemky sú vo vlastníctve Verejných prístavov, sú však v dlhodobom nájme. 

 

Zimný prístav. Autor: Dominik Jursa / YIM.BA

 

Podľa predkladacej správy je motiváciou k vysporiadaniu majetkoprávnych vzťahov v prístave aj nadväznosť na európsku iniciatívu v oblasti rozvoja vnútrozemskej vodnej dopravy ako dopravného módu s významným potenciálom do budúcnosti. Ministerstvo dopravy má v tomto smere dlhodobo spolupracovať a komunikovať s Európskou komisiou.

Odkúpenie nehnuteľností je logický a nevyhnutný krok, keďže mesto aj štát chcú Zimný prístav uvoľniť developerom. Podľa Stratégie rozvoja verejného prístavu Bratislava (fáza II) by tu okrem mestskej štvrte navyše mohol byť osobný prístav či marína. Nový, zmodernizovaný nákladný prístav sa má následne presunúť do bazéna Pálenisko. V bazéne Lodenica je záujem vytvoriť servis plavidiel.

Či už ide o Harbour Park alebo o budúcnosť Zimného prístavu, Bratislavu zrejme v najbližších mesiacoch čakajú zásadné diskusie. V oboch prípadoch ide o masívne a významné zámery, ktoré budú mať vplyv na smerovanie mesta a jeho podobu. V ideálnom prípade by v Zimnom prístave mohla vzniknúť jedna z najpríťažlivejších polyfunkčných štvrtí v Bratislave. Do akej miery sa ale zmení podoba aktivít v nákladnom prístave, zostáva otázne. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube