Author photoAdrian Gubčo 12.11.2024 15:21

Súboj o nový bratislavský prístav začína. Demokratom sa nepáči Harbour Park, investor kritiku odmieta

V septembri bol predstavený monumentálny zámer projektu Harbour Park. V lokalite Vlčie Hrdlo má vzniknúť nový nákladný prístav, ktorý má podľa predstáv investora Win-Port Invest priniesť posilnenie medzinárodnej pozície Bratislavy z pohľadu obchodného i dopravného významu. Napriek tomu bolo už pri prezentácii jasné, že veľkolepý plán neprinesie len pozitívne reakcie.

Zdroj: Harbour Park

Zdroj: Harbour Park

Mimoparlamentná strana Demokrati podala podnet na Generálnu prokuratúru (GP) SR v súvislosti s plánovaným projektom trimodálneho prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle v bratislavskom Ružinove. Preskúmať má podľa jej vyjadrení výstavbu developerského projektu, ktorý si môže vyžiadať masívny výrub v Dunajských luhoch. Spoločnosť Win-Port Invest, ktorá v septembri zámer predstavila, s tvrdeniami nesúhlasí, hovorí o politickom útoku, fámach a lžiach.

Podnetom reaguje strana podľa nej na nezákonnosť rozhodnutia Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR, ktorým zamietol snahu hlavného mesta vyčleniť túto lokalitu v územnom pláne na účely ochrannej zelene a rekreácie. Pripomína, že zamýšľanému „nezmyselnému“ developerskému projektu môže padnúť za obeť takmer 100.000 stromov a 90 hektárov unikátnych lužných lesov v Bratislave.

„Som presvedčený, že úrad mohol flagrantne porušiť zákon. Rozhodnutie ignorovalo aj stanovisko ministerstva životného prostredia, ochranu mokradí v zmysle medzinárodných dohovorov,“ konštatuje Michal Kiča z Demokratov s tým, že pre nedostatočné zdôvodnenie namieta aj možné porušenie správneho poriadku.

Galéria

  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park
  • Zdroj: Harbour Park

Podnetom zároveň podporujú Hlavné mesto v snahe ochrániť dané územie, keďže masívny výrub podľa nej odstráni ochranu pre Bratislavčanov pred dôsledkami klimatickej krízy a výparmi z miestnej rafinérie. Magistrát pred časom predstavil návrh Zmien a doplnkov 09, teda úprav Územného plánu, v rámci ktorých sa objavila prekvapivá zmena funkcie lokality.

Investor dôrazne odmieta, že by sa malo vyrúbať 100.000 stromov a 90 hektárov lužného lesa. Odvoláva sa aj na viaceré prieskumy, ktoré si nechal vypracovať. Podľa nich je napríklad z celkového počtu drevín v území 36 percent invazívnych, teda nepôvodných druhov, ktoré pôvodné druhy drevín ohrozujú. Hlavnú časť lesných porastov v území tvoria monokultúrne hospodárske lesné porasty, biotop lužného lesa bol podľa neho identifikovaný na menej ako 15 percentách riešeného územia.

„Ak z celkového počtu drevín odpočítame invázne nepôvodné druhy, tak nám v riešenom území zostane približne 51.000 drevín, na ktoré sa vzťahujú platné legislatívne pravidlá pre výrub drevín,“ uviedol investor, deklarujúc, že výrub bude v nevyhnutnej miere v zmysle platnej legislatívy. V spolupráci s občianskymi združeniami majú byť realizované tzv. zmierňujúce opatrenia.

Harbour Park označuje investor za ambiciózny projekt, ktorý vráti Bratislavu na mapu riečneho obchodu a zaradí ju do prirodzeného prostredia historických trás a dunajských prístavov, kde vždy patrila. Pripomína tiež, že výstavbu nových prístavov, modernizáciu a kompletizáciu riečnej infraštruktúry považuje aj Európska komisia za najekologickejší spôsob dopravy a prepravy.

Projekt patrí podľa investora do kategórie zodpovedných investícií, ktorých poslaním je znižovať aj ekologickú záťaž a odmieta jeho zneužívanie v kampani. „Naša spoločnosť je pripravená si tému na odbornej úrovni prediskutovať na osobnom stretnutí,“ poznamenal investor.

Generálna prokuratúra SR potvrdila, že sa podnetom bude zaoberať. „Predmetný podnet bol na Generálnu prokuratúru SR doručený 6. novembra 2024, pričom bude vyhodnotený a zákonným spôsobom vybavený,“ uviedla hovorkyňa GP SR Zuzana Drobová.

 

Kameňom úrazu sú zalesnené plochy južne od súčasného prístavu. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Plánovaný trimodálny prístav Harbour Park má byť kombináciou lodnej, železničnej a cestnej dopravy. Projekt má obsahovať prístavný bazén a naň nadväzujúci logistický park s halami a infraštruktúrou. Tým je myslené technické zabezpečenie prevádzky prístavu i cestné a železničné napojenie. Projekt je rozdelený na etapy i samostatné zámery, ku ktorým patrí napríklad aj dopravné napojenie na rýchlostnú cestu R7.

Na otázku, či má navrhovaný nový prístav doplniť alebo nahradiť súčasný bratislavský prístav, ktorý chce Ministerstvo dopravy SR zmodernizovať, spoločnosť uvádza, že to nie je jej ambíciou. Snahou je podľa nej prispieť k obnove ekonomického postavenia, aké malo hlavné mesto v minulosti.

Aktuálne sa tak črtá jednak modernizácia existujúceho nákladného prístavu, ako aj vznik úplne nového. Predmetom modernizácie má byť doplnenie chýbajúcej infraštruktúry, ktorá umožní prekladanie väčšieho objemu materiálov a nákladov. Skvalitnením priestoru v areáli Pálenisko sa má zároveň otvoriť príležitosť pre zmenu funkcie Zimného prístavu.

Dnes ide o nákladný prístav, z dlhodobého hľadiska by sa ale mal premeniť na kombináciu osobného prístavu a maríny. Okrem toho sa susedné pozemky teoreticky môžu odpredať developerom, ktorí by tu mohli vybudovať polyfunkčné projekty. Lokalita sa napokon nachádza v tesnom dotyku s rozvíjajúcim sa bratislavským downtownom, ako aj Mlynskými Nivami, ktoré sú v očakávaní podobne rozsiahlej transformácie.

Z pohľadu budúcnosti Bratislavy je tak budovanie a modernizácia prístavu či prístavov zásadná strategická otázka. Ovplyvniť môže jej ekonomický a urbanistický rozvoj, imidž mesta i jeho medzinárodné postavenie. Na druhej strane sú možné ekologické dopady realizácie nových projektov. Ide o výsostne odbornú tému, preto by bolo ideálne, keby bolo finálne rozhodnutie v rukách expertov a nie politikov.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube