Prestavby bývalých prístavných zón na nové štvrte s bývaním, kanceláriami, obchodmi, promenádami a kultúrnymi stánkami sú v Európe mimoriadne obľúbené. Nezriedka ide o najatraktívnejšie nové lokality s najhodnotnejšími nehnuteľnosťami a novými symbolmi miest. Teraz sa ku vzniku takejto oblasti priblížila aj Bratislava. Vzniknúť má v areáli Zimného prístavu.
Zimný prístav, najstaršia časť nákladného prístavu v Bratislave, by sa mala v budúcnosti pretransformovať na novú mestskú štvrť. Zámer si však vyžiada zmenu územného plánu mesta. Predchádzať tomu bude vypracovanie vízie rozvoja územia, štúdie uskutočniteľnosti či urbanistickej štúdie.
Na utorkovej tlačovej konferencii informovali verejnosť o budúcnosti Zimného prístavu minister dopravy Jozef Ráž a primátor Bratislavy Matúš Vallo. Zmena územného plánu by sa mohla uskutočniť do konca roka 2029, pričom jej bude predchádzať vypracovanie vízie rozvoja územia, štúdie uskutočniteľnosti a urbanistickej štúdie. Funkčné prekladisko sa má následne presunúť do lokality Pálenisko. „Časové obdobia sú nastavené veľkoryso. Dúfame, že to bude celé uskutočnené v kratších rozmedziach," skonštatoval Ráž.
Prvým krokom má byť vypracovanie konceptu rozvoja predmetného územia, ktorý vypracuje vysúťažený Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB). V rámci neho má byť spracovaný aj tzv. nultý variant obsahujúci regulačné prvky. Vypracovanie je odhadované na 15 mesiacov. Na základe toho bude vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá má preskúmať technickú i ekonomickú uskutočniteľnosť.
Ďalším krokom bude medzinárodná urbanistická súťaž a následne územnoplánovacia príprava, teda vypracovanie štúdie ako podkladu na zmenu územného plánu. Tá by sa mohla podľa predbežných odhadov dostať na rokovanie bratislavských mestských poslancov v decembri 2029.
Podľa primátora je predstavou Hlavného mesta vytvoriť mestskú štvrť s kombináciou bývania, občianskej vybavenosti, kultúry a verejných priestorov. Genius loci daného územia majú dotvoriť aj dôležité pamiatky poukazujúce na históriu lodníctva či industriálnej časti Bratislavy. Sľubuje tiež participáciu s obyvateľmi i odbornou verejnosťou.
„Zimný prístav sa stáva súčasťou širšieho centra a je úplne normálne, že po vzore iných miest sa začína diskusia o tom, aká bude jeho budúcnosť," poznamenal Vallo, poukazujúc na obdobné diskusie v minulosti v mestách ako Hamburg, Kodaň či Amsterdam, kde nové mestské štvrte vznikli v územiach bývalých dokov či prístavov.
Zmena územného plánu mesta je podľa šéfa rezortu dopravy dôležitá aj pre budúcnosť pozemkov v troch bazénoch prístavu, ktorých vlastníkom je spoločnosť Verejné prístavy. Na vytvorenie bezkonkurenčného prístavu na Dunaji totiž potrebujú financie. Až po zmene územného plánu sa má pristúpiť k predaju niektorých z nich, prípadne sa vložia do partnerstva.
V prístave má zároveň zostať zachovaná železničná trať, ktorá by mohla v budúcnosti slúžiť na osobnú prepravu do centra. Uvažuje sa s vybudovaním dopravného uzla v podobe terminálu osobnej integrovanej dopravy.
Na otázku, či si nový dopravný prístav nebude konkurovať s avizovaným súkromným projektom trimodálneho prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle, minister odpovedal, že konkurovať si síce budú, ale štát svoj zámer „zvládne skôr“. V území je totiž vybudovaná infraštruktúra i napojenie na železnicu či diaľnicu.
Podľa ministerstva dopravy je ideou postupne pretransformovať Zimný prístav na mestskú štvrť. Podľa Stratégie rozvoja verejného prístavu Bratislava (fáza II) by tu navyše mohol byť osobný prístav či marína. Nový, zmodernizovaný nákladný prístav sa má následne presunúť do bazéna Pálenisko. V bazéne Lodenica je záujem vytvoriť servis plavidiel.
Harbour Park pripravuje spoločnosť WIN–PORT Invest s.r.o., blízka spoločnosti IURIS Invest. Vízia vzniku nového nákladného prístavu vo Vlčom hrdle existuje už viac ako poldruha dekády. Jej cieľom je posilniť medzinárodný význam Bratislavy ako obchodného prístavu a zároveň vytvoriť moderné podmienky pre prekládku vo forme multimodálneho terminálu.
Harbour Park má v prvej etape zahrnúť prístavný bazén pre nákladný prístav, kde sa budú prekladať aj sypké materiály, ako aj potrebnú infraštruktúru vrátane pripojenia na rýchlostnú cestu R7. Súčasťou projektu bude aj logistický park s halami a infraštruktúrou.
Projekt počíta s verejnosťou, ktorá bude môcť využívať ponúkané služby aj hrádzu. Prístav má byť podľa investora integrovaný do mesta a okrem svojej primárnej funkcie bude zahŕňať aj občiansku vybavenosť. Do prístavu bude premávať aj MHD.
Pri návrhu sa zohľadňovala protipovodňová ochrana, projekt je dimenzovaný na tisícročnú vodu. Protipovodňový účel má mať prístavná hrana bazéna. Podľa zástupcov spoločnosti WIN-PORT Invest je zámer nového prístavu vo Vlčom hrdle pripravený na podanie na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).
Bratislavu pravdepodobne v najbližších mesiacoch čaká búrlivá diskusia, ktorá sa bude točiť okolo prístavov. Transformácia Zimného prístavu, podobne ako výstavba nového nákladného prístavu vo Vlčom hrdle, patria k najväčším a najvýznamnejším zámerom v metropole. V oboch prípadoch pôjde o projekty s významným dosahom na život v hlavnom meste.
(TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac